Витоки ідеї навчання і виховання обдарованих дітей у Китаї

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2021
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
У статті здійснено аналіз окремих ієрогліф китайської мови, які означають обдарованість та талановитість: 才 – талант, 材 – якість, 有 才华的–обдарованість. З’ясовано, що питанню формування інтелектуальної еліти в Китаї завжди надавалось особливе значення на рівні наукової і дослідницької діяльності, внутрішньої державної політики. Першим до проблеми виховання і навчання обдарованих дітей звернувся Конфуцій, який був переконаний у необхідності відбору до навчання саме обдарованих дітей. Погляди Конфуція цілковито відповідали тогочасним вимогам: розвиток здібностей людини нерозривно пов’язаний із практичною діяльністю та є запорукою існування системи державного устрою. Установлено, що Конфуцій «поділяв» суспільство на людей вищої і нижчої категорій виключно за рівнем розвитку інтелектуальних здібностей та рівнем здобутих знань. З часом переконання Конфуція стали основою державної політики, а його ідеї щодо обдарованості – головними в державотворчому процесі. Управлінський апарат формувався відповідно до рівня розвитку творчих, інтелектуальних здібностей претендентів на посади. Було розроблено систему триступеневих іспитів: іспит на рівні повіту, котрий давав право на отримання першого вченого ступеню «сюцай», іспит на рівні провінції – другий вчений ступінь «цзюйжень», столичний іспит, що давав змогу отримати третю вчену ступінь і дозвіл обіймати найвищі державні посади. Таким чином, майбутнє професійне зростання кожної китайської дитини залежало від рівня освіченості, творчої й інтелектуальної обдарованості. Об’єктивний науковий пошук дозволив визначити і недоліки роботи з обдарованими дітьми, зокрема китайський мислитель Мо-Цзи відзначав, що навчати потрібно усіх дітей, а не лише найбільш здібних. Зазначимо, що негативним аспектом теорії конфуціанства став поділ соціуму на дві складові – люди розумової та люди фізичної праці. Так, послідовник Конфуція Мен-Цзи робив акцент на тому, що «люди інтелектуальної праці» повинні керувати «людьми фізичної праці», що негативно позначилось на рівні толерантності в тогочасному китайському суспільстві і стало частиною китайської традиції аж до ХХ століття. The article analyzes the individual characters of the Chinese language, which mean giftedness and talent: 才 - talent, 材 - quality, 有才华的 - gifted. It was found that the issue of formation of the intellectual elite in China has always been given special importance at the level of scientific and research activities, domestic public policy. Confucius was the first to address the problem of raising and educating gifted children, who was convinced of the need to select gifted children for education. Confucius' views fully met the requirements of the time: the development of human abilities is inextricably linked with practical activities and is the key to the existence of a system of government. It is established that Confucius "divided" society into people of higher and lower categories solely on the level of development of intellectual abilities and the level of acquired knowledge. Over time, Confucius' beliefs became the basis of public policy, and his ideas about talent - the main in the state-building process. The management staff was formed in accordance with the level of development of creative, intellectual abilities of candidates for positions. A system of three-level exams was developed: the county-level exam gave the right to receive the first academic degree «xucai», the provincial-level exam - the second academic degree «juzhen», the capital exam gave the third degree and permission to occupy the highest. Thus, the future professional growth of each Chinese child depended on the level of education, creative and intellectual talent. An objective scientific search has identified the shortcomings of working with gifted children, in particular, the Chinese thinker Mo Zi noted that all children should be taught, not just the most capable. Note that the negative aspect of the theory of Confucianism was the division of society into two components - people of mental labor and people of physical labor. Thus, the follower of Confucius Meng Zi emphasized that «people of intellectual labor» should lead «people of physical labor», which negatively affected the level of tolerance in contemporary Chinese society and became part of the Chinese tradition until the twentieth century.
Опис
Ключові слова
освіта, навчання, обдарованість, обдаровані діти, КНР, система освіти, професійна підготовка, education, training, giftedness, gifted children, China, education system, professional training
Цитування
Науменко С. С. Витоки ідеї навчання і виховання обдарованих дітей у Китаї / С. С. Науменко // Теорія та методика навчання та виховання. – Харків, 2021. – № 50. – С. 137–144. – DOI: 10.34142/23128046.2021.50.12