Креативне мислення – ключова компетентність педагога ХХІ століття

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2021
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
У статті порушено проблему формування креативного мислення здобувачів вищої педагогічної освіти. Автори розглядають креативне мислення як нестереотипне, нешаблонне, як здатність майбутнього педагога створювати новий навчальний контент, керуватися міждисциплінарним підходом у методичному забезпеченні освітнього процесу. У статті автори зосередили увагу на базових умовах формування креативного мислення у закладах вищої педагогічної освіти. Це: організація навчання з опорою на компетентнісний підхід, коли наголос робиться на підтримку і розвиток здатності до педагогічної діяльності; наскрізний характер процесу навчання, що передбачає єдність теоретичної й практичної готовності педагога до здійснення педагогічної діяльності. У статті наголошено увагу на тому, що партнерство з учасниками освітнього процесу так само значиме для формування здатності результативно діяти, ефективно розв’язувати проблеми у педагогічній діяльності з урахуванням соціальних, академічних ризиків і слабких сторін учасників освітнього процесу. Одним із шляхів вирішення проблеми є введення у цикл загальної підготовки здобувачів першого (бакалаврського) і другого (магістерського) рівнів вищої освіти навчальних дисциплін, які сприятимуть формуванню здатності здобувачів розв’язувати складні професійні задачі на рівні креативного мислення, використання міждисциплінарного підходу в забезпеченні якості навчання і викладання, підтримки, мотивування, психолого-педагогічного супровіду в реалізації здобувачем індивідуальної освітньої траєкторії, індивідуальної програми особистісного та професійного розвитку. Авторами статті представлено досвід створення середовища розвитку креативного мислення через долучення до підготовки і проведення круглих столів онлайн навчання через дослідження здобувачів другого (магістерського) і третього (освітньо-наукового) рівнів вищої освіти. Наведено приклад формування чек-листа і загальні рекомендації до створення стендових доповідей та проведення дискусії у стилі G-A інтерв’ю. Перспективи подальших наукових розвідок полягають у розробленні практичних та методичних комплексів до навчальної дисципліни вільного вибору «Технології креативного мислення педагогів». The article raises the problem of forming creative thinking of applicants for higher pedagogical education. The authors consider creative thinking as non-stereotypical, unconventional, as the ability of the future teacher to create new educational content, to be guided by an interdisciplinary approach in the methodological support of the educational process. In the article, the authors focused on the basic conditions for the formation of creative thinking in institutions of higher pedagogical education. These are: the organization of training based on the competence approach, when the emphasis is on the support and development of the ability to teach; the cross-cutting nature of the learning process, which implies the unity of theoretical and practical readiness of the teacher to carry out pedagogical activities. The article emphasizes that partnership with participants in the educational process is equally important for the formation of the ability to act effectively, effectively solve standard and problems of pedagogical activities, taking into account social, academic risks and weaknesses of participants in the educational process. One of the ways to solve the problem is to introduce into the cycle of general training of applicants the first (bachelor's) and second (master's) levels of higher education, which will help students develop the ability to solve complex professional problems at the level of creative thinking, providing interdisciplinary approach to quality and teaching, support, motivation, psychological and pedagogical support in the implementation of the applicant's individual educational trajectory, individual program of personal and professional development. The authors of the article present the experience of creating an environment for the development of creative thinking through involvement in the preparation and holding of round tables of online learning through the study of applicants for the second (master's) and third educational and scientific levels of higher education. An example of a checklist and general recommendations for creating poster presentations and discussions in the style of G-A interviews is given. Prospects for further scientific research are to develop practical and methodological complexes for the discipline of free choice "Technologies of creative thinking of teachers."
Опис
Ключові слова
здобувачі, заклади вищої освіти, креативне мислення, педагогічна освіта, університет, applicants, institutions of higher education, creative thinking, pedagogical education, university
Цитування
Бабак А. І. Креативне мислення – ключова компетентність педагога ХХІ століття / А. І. Бабак, С. Є. Вольянська // Теорія та методика навчання та виховання. – Харків, 2021. – № 51. – С. 18–22. – DOI: 10.34142/23128046.2021.51.02