Вікові особливості соціального становлення дітей з інтелектуальними порушеннями в спеціальних психолого-педагогічних дослідженнях
Завантаження...
Дата
2020
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Mukachevo State University
Анотація
Розуміння онтогенетичних особливостей соціального становлення дітей з інтелектуальними
порушеннями має велику соціальну значущість. Метою наукової статті є виявлення вікових особливостей соціального становлення дітей з інтелектуальними порушеннями в спеціальних психолого-педагогічних дослідженнях. Під час дослідження використовувались методи: аналіз загальної та спеціальної психолого-педагогічної літератури; систематизація та узагальнення теоретичних підходів до розв’язання проблеми соціального становлення дітей з інтелектуальними порушеннями; визначення змісту ключових понять; теоретичне моделювання для створення гіпотетичної моделі соціального становлення особистості дитини з інтелектуальними порушеннями на різних вікових етапах. З’ясовано, що соціальне становлення особистості при інтелектуальних відхиленнях у дошкільному віці виявляється у порушеннях формування уявлень про себе, зниженні емоційної чутливості, здатності до емоційного наслідування, недостатності розуміння та адекватного
оцінювання життєвих ситуацій, порушеннях формування соціальних навичок. Унаслідок наявних порушень поведінки молодшим школярам властиве почуття самотності, більш низька соціальна компетентність. Життєво-смислова сфера підлітків з інтелектуальними порушеннями виявляється у затримці формування смисложиттєвих орієнтацій, низькому рівні задоволеності життям, несформованості вищих емоцій, домінуванні примітивних інтересів, порушеннях самоконтролю, домінуванні низького рівня адаптації до соціального середовища. Старші школярі з інтелектуальними порушеннями мають викривлення самосвідомості, що виявляється у недиференційованих та некритичних уявленнях підлітків про себе, неадекватній самооцінці. Встановлені вікові особливості соціального становлення дітей з інтелектуальними порушеннями дозволяють розробити систему корекційного впливу на їх соціальний розвиток з урахуванням «структури порушення» на основі принципу корекції «знизу вгору». Понимание онтогенетических особенностей социального становления детей с интеллектуальными нарушениями имеет огромную социальную значимость. Целью научной статьи является выявление возрастных особенностей социального становления детей с интеллектуальными нарушениями в специальных психолого-педагогических исследованиях. При исследовании использовались методы: анализ общей и специальной психолого-педагогической литературы; систематизация и обобщение теоретических подходов к решению проблемы социального становления детей с интеллектуальными нарушениями; определение содержания ключевых понятий; теоретическое моделирование для создания гипотетической модели социального становления личности ребенка с интеллектуальными нарушениями на разных возрастных этапах. Выяснено, что социальное становление личности при интеллектуальных отклонениях в дошкольном возрасте проявляется в нарушениях формирования представлений о себе, снижении эмоциональной чувствительности, способности к эмоциональному подражанию, недостаточности понимания и адекватности оценка жизненных ситуаций, нарушениях формирования социальных навыков. Вследствие имеющихся нарушений поведения младшим школьникам присуще чувство одиночества, более низкая социальная компетентность. Жизнено-смысловая сфера подростков с интеллектуальными нарушениями выражается в задержке формирования смысложизненных ориентаций, низком уровне удовлетворенности жизнью, несформированности высших эмоций, доминировании примитивных интересов, нарушениях самоконтроля, доминировании низкого уровня адаптации к социальной среде. Старшие школьники с интеллектуальными нарушениями обладают искажением самосознания, что проявляется в недифференцированных и некритических представлениях подростков о себе, неадекватной самооценке. Установленные возрастные особенности социального становления детей с интеллектуальными нарушениями позволяют разработать систему коррекционного воздействия на их социальное развитие с учетом структуры нарушения на основе принципа коррекции снизу вверх. Understanding the ontogenetic features of socialisation of children with intellectual disability is of great social significance. The purpose of the scientific article is to identify the age characteristics of socialisation of children with intellectual disability in special psychological and pedagogical research. In the course of the study, the following methods were used: analysis of general and special psychological and pedagogic literature; systematisation and generalisation of theoretical approaches to solving the problem of children with intellectual disabilities’ social development; definition of key concepts’ content; theoretical modelling to create a hypothetical model of socialisation of the child with intellectual disability at different ages. It was found that the socialisation of a personality with intellectual disability in preschool age was manifested in disorders of self-perception, decreased emotional sensitivity, ability to empathise, lack of understanding and adequate assessment of life situations, social skills’ disorders. Due to the existing behavioural disorders, younger students have a feeling of loneliness, lower social competence. The semantic sphere of adolescents with intellectual disability is manifested in the delayed development of semantic life orientations, low level of life satisfaction, unformed higher emotions, dominance of primitive interests, violations of self-control, dominance of low level of adaptation to the social environment. Senior students with intellectual disability have a distortion of self-awareness, which is manifested in undifferentiated and uncritical perceptions of adolescents about themselves, inadequate self-esteem. The established age features of children with intellectual disabilities’ social formation make it possible to work out a system of corrective influence on their social development taking into account the “structure of the disorder” based on the “bottom-up” correction principle.
Опис
Ключові слова
соціалізація, адаптація, індивідуалізація, соціальний досвід, соціальний розвиток, інтелектуальні порушення, социализация, адаптация, индивидуализация, социальный опыт, социальное развитие, интеллектуальные нарушения, ocialisation, adaptation, individualisation, social experience, social development, intellectual disorders
Цитування
Коваленко В. Є. Вікові особливості соціального становлення дітей з інтелектуальними порушеннями в спеціальних психолого-педагогічних дослідженнях / В. Є. Коваленко // Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series : Pedagogy and Psychology / Mukachevo State University. – 2020. – Vol. 6, No. 2. – Р. 173–184.