Features of understanding and emotional attitude toward the moral and social norms of pupils with intellectual disabilities

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2021
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Editorial Authors and Associated Researchers (EAAR)
Анотація
The article presents the results of the features of understanding and emotional attitude toward the moral and social norms of pupils with intellectual disabilities during primary, secondary, and senior school. The research was carried out during the analytical-ascertaining, analytical-searching, and generalizing stages. It is established that pupils with intellectual disabilities have a situational, insufficiently aware, an uncritical attitude toward moral social norms. In secondary school, children with intellectual disabilities do not sufficiently understand the essence of moral norms and qualities, have difficulty analyzing, comparing, determining their essential features, substantiating their opinions. At senior school, children with intellectual disabilities demonstrate knowledge of moral and social norms, but their moral judgments are characterized by egocentrism and are at the preconventional level of development, less often acquire the character of the conventional level. У статті наведено результати вивчення особливостей розуміння та емоційного ставлення до морально-соціальних норм учнів з порушеннями інтелекту в початковій, середній та старшій школі. Дослідження проводилося на аналітико-констатуючому, аналітико-пошуковому та узагальнюючому етапах. Встановлено, що вихованці з порушеннями інтелекту мають недостатньо усвідомлене, некритичне ставлення до моральних соціальних норм. У загальноосвітній школі діти з порушеннями інтелекту недостатньо розуміють сутність моральних норм і якостей, важко аналізують, порівнюють, визначають свої суттєві ознаки, обґрунтовуючи свої думки. У старшій школі діти з вадами розумового розвитку демонструють знання моральних і соціальних норм, але їх моральні судження характеризуються егоцентризмом і знаходяться на доконвенційному рівні розвитку, рідше набувають характеру звичайного рівня. В статье представлены результаты изучения особенностей понимания и эмоционального отношения к морально-социальным нормам учащимися с ограниченными интеллектуальными возможностями в начальной, средней и старшей школе. Исследование проводилось на аналитико-констатирующем, аналитико-поисковом и обобщающем этапах. Установлено, что у школьников с интеллектуальной недостаточностью ситуативное, недостаточно осознанное, некритическое отношение к нравственным социальным нормам. В средней школе дети с ограниченными интеллектуальными возможностями недостаточно понимают сущность нравственных норм и качеств, испытывают затруднения в анализе, сравнении, определении их существенных признаков, обосновывая свое мнение. В старших классах дети с ограниченными интеллектуальными возможностями демонстрируют знание моральных и социальных норм, но их моральные суждения характеризуются эгоцентризмом и находятся на до конвенциональном уровне развития, реже приобретают характер обычный уровня.
Опис
Ключові слова
social norms, moral norms, Intellectual disabilities, socialization, social adaptation, соціальні норми, моральні норми, інтелектуальна недостатність, соціалізація, соціальна адаптація, социальные нормы, моральные нормы, интеллектуальная недостаточность, социализация, социальная адаптация
Цитування
Kovalenko O. Features of understanding and emotional attitude toward the moral and social norms of pupils with intellectual disabilities / O. Kovalenko, Yu. Bystrova, N. Sinopalnikova // Laplage em Revista (International). – 2021. – Vol. 7, N. 3A, Sept.–Dec. – P. 575–588.