Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/7233
Title: Гурткова робота як засіб соціалізації дітей з інтелектуальними порушеннями
Other Titles: Кружковая работа как средство социализации детей с интеллектуальными нарушениями
Hobby group work as a means of socialization of children with intellectual disabilities
Authors: Коваленко, В.
Туренко, Н.
Keywords: діти з інтелектуальними порушеннями
соціалізація
соціальна компетентність
напрями позашкільної освіти
заклади позашкільної освіти
гурткова робота
дети с интеллектуальными нарушениями
социализация
социальная компетентность
направления внешкольного образования
заведения внешкольного образования
кружковая работа
children with intellectual disabilities
socialization
social competence
directions of out-of-school education
out-of-school education institution
hobby group work
Issue Date: 2020
Publisher: Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка
Citation: Коваленко В. Гурткова робота як засіб соціалізації дітей з інтелектуальними порушеннями / В. Коваленко, Н. Туренко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. журнал / Сум. держ. пед. ун-т. ім. А. С. Макаренко. – Суми : СумДПУ, 2020. – № 9 (103). – С. 65–77.
Abstract: У статті розглядається проблема соціалізації дітей з інтелектуальними порушеннями шкільного віку в гуртковій роботі закладів позашкільної освіти. Процес соціального становлення особистості в гуртковій роботі закладів позашкільної освіти здійсняються в таких сферах, як діяльність, спілкування, самопізнання й усвідомлення свого «Я». Проаналізовано функції закладів позашкільної освіти, обґрунтовано доцільність залучення дітей із інтелектуальними порушеннями до гурткової роботи відповідно до їх вікових, модально-специфічних закономірностей розвитку, потенційних можливостей та потреб на різних стадіях, етапах соціалізації та напрямів позашкільної освіти. В статье рассматривается проблема социализации детей с интеллектуальными нарушениями школьного возраста в кружковой работе заведений внешкольного образования. Процесс социального становления личности в кружковой работе заведений внешкольного образования осуществляются в таких областях, как деятельность, общение, самопознание и осознание своего «Я». Проанализированы функции заведений внешкольного образования, обоснована целесообразность привлечения детей с интеллектуальными нарушениями к кружковой работе в соответствии с их возрастными, модально-специфическими закономерностями развития, потенциальными возможностями и потребностями на разных стадиях, этапах. социализации и направлений внешкольного образования. The article deals with the problem of school age children with intellectual disabilities’ socialization in the hobby group work of institutions of additional education. The purpose of the article: to substantiate theoretically a model of ensuring the socialization of school-age children with intellectual disabilities in the hobby group work of additional education. The following research methods were used: analysis of general and special psychological and pedagogical literature on the research problem; systematization and generalization of theoretical approaches to solving the problem of socialization; theoretical modeling to create a hypothetical model of ensuring socialization of students at its different stages in the system of hobby group work. Based on the structure of the socialization process, we believe that the process of socialization of children with intellectual disabilities in hobby group work should include, first, a cognitive focus, aimed at assimilation of the knowledge system of a certain direction of extracurricular work, the social relations’ norms; a communicative orientation, focused on the ability to build relationships, self-realization in activities, taking into account the direction of additional education; emotional orientation necessary to express the attitude towards oneself as a subject of activity, towards one’s own activity and other people as subjects of joint activity. It has been established that social education in circle work, which provides for the continuity of correctional and pedagogical influence and taking into account modal- specific patterns of development at the stages of socialization, allows to optimize the process of socialization and development of schoolchildren with intellectual disabilities’ social competence: adaptation (in hobby groups of social and rehabilitation direction), individualization (in hobby groups of artistic and aesthetic direction) and integration (in hobby group of ecological and naturalistic direction), taking into account the children with intellectual disabilities’ inclinations, potential capabilities and needs at various stages of socialization at school age.
URI: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/7233
Appears in Collections:Кафедра здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Коваленко В. Туренко Н. .pdf989.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.