Стан емоційно-регулятивного компонента соціалізованості молодших школярів із інтелектуальними порушеннями

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2021
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського
Анотація
У статті охарактеризовано стан емоційно-регулятивного компонента соціалізованості школярів з інтелектуальними порушеннями, проаналізовано ступінь сприйняття, розуміння та оцінки власної особистості, здатність до емоційної регуляції молодших школярів. Показниками цього компонента є ступінь об’єктивності самооцінки, емоційної регуляції, особливості соціальних емоцій, емоційне тло як характеристика адаптованості особистості. Описано типові характеристики емоційно-регулятивного компонента соціалізованості дітей із інтелектуальними порушеннями в молодшому шкільному віці. В статье охарактеризовано состояние эмоционально-регулятивного компонента социализированности школьников интеллектуальными нарушениями, проанализирована степень восприятия, понимания и оценки собственной личности, способность к эмоциональной регуляции младших школьников. Показателями этого компонента есть степень объективности самооценки, эмоциональной регуляции, особенности социальных эмоций, эмоциональный фон как характеристика адаптированности личности. Описаны типовые характеристики эмоционально-регулятивного компонента социализации детей с интеллектуальными нарушениями в младшем школьном возрасте. The article characterizes the state of students with intellectual disabilities’ emotional-regulatory component of socialization, analyzes the degree of perception, understanding and evaluation of their own personality, primary schoolchildren’s ability to emotional regulation. The significance of the emotional-regulatory component’s separation is because the emotional regulation of the individual acts as a mechanism of adaptation to external influences, where the criterion for classifying emotional reactions is their adaptive function. Emotional regulation provides the adjustment of emotional experience to everyday events, and its success depends on the ability of the individual, assessing the situation, adequately and flexibly respond to these events. Four components are subject to regulation: emotional experience; physiological manifestations of emotional arousal; behavioural manifestations of emotion – facial expressions, gestures, etc.; complex behavioural act. Indicators of this component were the degree of objectivity of self-esteem, emotional regulation, features of social emotions, emotional background as a characteristic of adaptability of the individual. Typical characteristics of the emotional-regulatory component of socialization of children with intellectual disabilities in primary school age are described. The presence of a positive emotional attitude to himself and a violation of the objectivity of self-esteem, which is expressed in its overestimation by the criteria of "happy-sad", "good-evil", "brave-timid", "good-bad" and reduced by the criterion of "smart-unreasonable". During the primary school years, children have a positive (joyful) emotional background, which is a manifestation of children's adaptation to changes in the social situation of development associated with entering school. At the same time, the presence of clear violations of situational emotional regulation in terms of control, duration and adequacy of emotional reactions to the impact of an emotional situation. The energy balance of the body of most primary school students is distributed according to the levels of compensated state of fatigue and optimal performance, which indicates that most respondents have a successful adaptation to the conditions of the educational environment.
Опис
Ключові слова
інтелектуальні порушення, соціалізація, соціалізованість, самосвідомість, самооцінка, емоційно-регулятивний компонент соціалізованості, соціально-нормативна поведінка, интеллектуальные нарушения, социализация, социализированность, самосознание, самооценка, эмоционально-регулятивный компонент социализованности, социально-нормативное поведение, intellectual disorders, socialization, self-awareness, self-esteem, emotional and regulatory component of socialization, social-normative behavior
Цитування
Коваленко В. Є. Стан емоційно-регулятивного компонента соціалізованості молодших школярів із інтелектуальними порушеннями / В. Є. Коваленко // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Сер. : Педагогіка і психологія / Вінниц. держ. пед. ун-т ім. М. Коцюбинського. – Вінниця, 2021. – № 66. – С. 100–105.