Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3235
Title: | The factor-criteria characteristics of a professional status formation of a teacher |
Other Titles: | Факторно-критеріальна характеристика формування професійного статусу вчителя Факторно-критериальная характеристика формирования профессионального статуса учителя |
Authors: | Vasylieva, S. Васильєва, С. О. Васильева, С. А. |
Keywords: | professional status of teachers teaching quality general education професійний статус викладачів якість викладання загальна освіта профессиональный статус учителей качество преподавания общее образование |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Premier Publishing s.r.o., Vienna-Prague |
Citation: | Vasylieva S. The factor-criteria characteristics of a professional status formation of a teacher / S. Vasylieva // Educational Studios: Theory and Practice : collective monograph / H. S. Skovoroda Kharkiv Nat. Ped. Un-ty ; edit. S. T. Zolotukhina, I. M. Trubavina. – Prague ; Vienna : Premier Publishing, 2018. – Сhap. 2.7. – P. 173–180. |
Abstract: | The issue of a professional status of teachers is becoming signifi cant around the world. The professional status of a teacher is considered as the status of a teacher in a society (among colleagues in the education system). It is determined by the results of a professional activity of a teacher that is an indicator of some internal characteristics. It also depends on the personal qualities of a teacher and the result of their activity. The external factors include: public prestige of teaching as a profession and the state social policy towards the education system; the set of requirements of in-dividualized norms, rules, responsibilities of a teacher (a set of social characteristics of a teacher); the type of vocational educational institution, the level of teacher’s training at the vocational education institute; etc.The internal factors include: the professional orientation of a teacher’s person-ality, the attitude to the profession and the relationships with teaching staff , teach-er’s needs, his motives, policies, worldview, the features of his self-education and self-knowledge, the purpose of mastering the profession; depth of knowledge and the way it is applied, open-mindedness, pedagogical skills, etc. Питання професійного статусу вчителів набуває значного значення у всьому світі. Професійний статус вчителя розглядається як статус вчителя в суспільстві (серед колег по системі освіти). Він визначається результатами професійної діяльності вчителя, що є показником деяких внутрішніх особливостей. Це також залежить від особистих якостей вчителя та результату їх діяльності. До зовнішніх факторів належать: суспільний престиж викладання як професії та державна соціальна політика щодо системи освіти; сукупність вимог в-розділених норм, правил, обов'язків вчителя (сукупність соціальних характеристик вчителя); тип професійно-технічного навчального закладу, рівень підготовки вчителя в інституті професійної освіти; Внутрішні фактори включають: професійну орієнтацію особистості вчителя, ставлення до професії та відносини з педагогічним колективом, потреби викладача, його мотиви, політику, світогляд, особливості його самоосвіти та самості -знання, мета оволодіння професією; глибина знань та спосіб її застосування, відкритість, педагогічні навички тощо. Вопрос профессионального статуса учителей приобретает все большее значение во всем мире. Профессиональный статус учителя рассматривается как статус учителя в обществе (среди коллег в системе образования). Это определяется результатами профессиональной деятельности учителя, которая является показателем некоторых внутренних характеристик. Это также зависит от личных качеств учителя и результата его деятельности. К внешним факторам относятся: общественный престиж преподавания как профессии и государственная социальная политика в отношении системы образования; набор требований по индивидуализированным нормам, правилам, обязанностям учителя (набор социальных характеристик учителя); тип профессионального учебного заведения, уровень подготовки учителей в институте профессионального образования; и т. д. К внутренним факторам относятся: профессиональная ориентация личности учителя, отношение к профессии и отношения с преподавательским составом, потребности преподавателя, его мотивы, политика, мировоззрение, особенности его самообразования и самости. -знание, цель овладения профессией; глубина знаний и способ их применения, непредубежденность, педагогические навыки и т. д. |
URI: | http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3235 |
ISBN: | 978-3-903197-77-0 |
Appears in Collections: | Кафедра освітології та інноваційної педагогіки |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Vasylieva V. .pdf | 110.16 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.