ВИЗНАЧЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ ДІАЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ У МУЛЬТИДИСЦИПЛІНАРНОМУ ПІДХОДІ

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2024
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
У статті досліджено визначення методів дослідження стану діалогічної компетентності дошкільників з інтелектуальними порушеннями на основі мультидисциплінарного та функціонального підходів. З огляду на структуру діалогічної компетентності визначено такі її компоненти як: мотиваційно-особистісний, діяльнісно-ситуативний, комунікативномовленнєвий та когнітивно-мисленнєвий. Кожен з компонентів має психологічну, мовленнєву та когнітивну сторону, і, таким чином, формування діалогічної компетентності стає комплексним, міждисциплінарним напрямом корекційно-розвивальної роботи. Для визначення стану сформованості діалогічної компетентності дошкільника з порушеннями інтелектуального розвитку необхідно визначити рівень сформованості кожного з компонентів, спираючись на такі критері оцінки: мотиваційний, особистісний, когнітивний, діяльнісний, невербальний та вербальний. Зазначено, що метод спостереження та аналізу відеозаписів є незамінним інструментом для оцінки та розвитку діалогічної компетентності у дітей з інтелектуальними порушеннями. Він дозволяє отримати об'єктивну, детальну та комплексну картину їхніх комунікативних здібностей, враховуючи вербальні та невербальні аспекти. Отримані результати можуть бути використані для розробки спеціальних рекомендацій для батьків та педагогів щодо розвитку діалогічних навичок у дітей з інтелектуальними порушеннями, а також для створення адаптованих програм навчання і розвитку. The article examines the definition of methods for studying the state of dialogical competence of preschoolers with intellectual disabilities based on multidisciplinary and functional approaches. Given the structure of dialogical competence, its components are defined as: motivational-personal, activity-situational, communicative-speech and cognitive-thinking. Each of the components has a psychological, speech and cognitive side, and, thus, the formation of dialogical competence becomes a complex, interdisciplinary direction of correctional and developmental work. To determine the state of development of dialogical competence of a preschooler with intellectual disabilities, it is necessary to determine the level of development of each of the components, based on the following assessment criteria: motivational, personal, cognitive, activity, non-verbal and verbal. It is noted that the method of observation and analysis of video recordings is an indispensable tool for assessing and developing dialogical competence in children with intellectual disabilities. It allows you to get an objective, detailed and comprehensive picture of their communicative abilities, taking into account verbal and non-verbal aspects. The results obtained can be used to develop special recommendations for parents and teachers regarding the development of dialogical skills in children with intellectual disabilities, as well as to create adapted training and development programs.
Опис
Ключові слова
інтелектуальні порушення, діалогічна компетентність, діти дошкільного віку, метод спостереження, intellectual disabilities, dialogic competence, preschool children, observation method
Цитування
Якуба Л. С. Визначення стану сформованості діалогічної компетентності дошкільників з порушеннями інтелектуального розвитку у мультидисциплінарному підході. Інноваційні підходи в освіті та реабілітації дітей з особливими освітніми потребами : зб. наук. пр. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; редкол.: Ю. Д. Бойчук (голов. ред.) та ін. Харків, 2024. С. 218–223.