РОЗВИТОК КООРДИНАЦІЙНИХ ЗДІБНОСТЕЙ ЮНИХ ФУТБОЛІСТІВ 11-12 РОКІВ
Завантаження...
Дата
2023
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
Актуальність. Цілком очевидно, що фізична підготовка є вкрай важливою стороною навчально-тренувального процесу, що спрямована, перш за все, на підтримку здоров'я, та розвиток необхідних та провідних фізичних якостей для успішної змагальної діяльності в обраному виді спорту. Вона має велике значення у роботі з юними футболістами, оскільки саме рівень фізичної підготовки визначає їхні здібності в опануванні техніко-тактичними діями. Важливо підкреслити, що успішність гри футболіста безпосередньо залежить від його фізичної підготовки, яка є основою для досягнення високого рівня технічної майстерності, а відповідний розвиток рухових якостей визначає цей рівень підготовки. Окрім того, у дитячо-юнацькому футболі особливе значення має координація рухів, яка стає ключовим елементом у досягненні високої спортивної майстерності. Актуальність розвитку координаційних здібностей юних футболістів зумовлена тим, що високий рівень розвитку координаційних здібностей, досягнутий на початкових етапах спортивного тренування, є важливим фактором оптимізації технічної підготовки кваліфікованих спортсменів, дозволяє уникнути зупинку в підвищенні результатів, робить змагальні рухи економними, варіативними, різноманітними, більш ефективними. Крім того, високий рівень розвитку координаційних здібностей на початкових етапах тренування допомагає легше засвоювати нові форми рухів і тим самим збагачувати руховий досвід юних спортсменів. Ігрова діяльність футболістів вимагає відмінної здатності точно оцінювати просторово-часові параметри руху, такі як відстань між гравцями, оцінювати відстань до воріт, швидкість пересування гравців по футбольному майданчику та правильно визначати траєкторію м’яча. Проблема розвитку координаційних здібностей широко представлена в науково-методичній літературі. Дослідження М. О. Бернштейна, В. І. Ляха, М. М. Булатової, В. М. Платонова, Т. Ю. Круцевич, спрямовані на розкриття сутності координаційних здібностей, їх розвитку та вдосконалення, виявлення сприятливих викових періодів у розвитку цих здібностей. Роботи Л. П. Сергієнка (2006), P. Hirtz, (1985), Z. Vitkovsky, V. Lyakh (2006), A. Katis, (2009) присвячені методикам визначення та критеріям оцінки координаційних здібностей. Отже, враховуючи результати численних досліджень науковців, присвячені розвитку та удосконаленню координаційних здібностей юних футболістів, слід зауважити, що дана проблема є актуальною та потребує подальшого вивчення. Мета: розробити та експериментально перевірити методику розвитку координаційних здібностей юних футболістів 11-12 років на основі використання додаткових засобів (спеціалізованих комплексів вправ) для розвитку координаційних здібностей. Матеріали і методи. Дослідження проводилося в умовах навчально-тренувальної роботи відділення футболу ДЮСШ «ВОЛНА» м. Харкова. У дослідженні взяли участь 17 юнаків 11-12 років груп базової підготовки 1 року навчання. Навчально-тренувальні заняття проводилися у спортивному залі ДЮСШ «ВОЛНА» 4-5 разів на тиждень під керівництвом Плаксія О. М. Результати. Аналіз результатів тестування за показниками розвитку відповідних координаційних здібностей за дев’ятьма стандартними тестами на початку, педагогічного експерименту не виявив статистично вірогідних відмінностей (р>0,05) між показниками виконання рухових дій в досліджуємих групах. Це свідчило про те, що рівень розвитку координаційних здібностей юних футболістів контрольної та експериментальної груп на початку проведення експерименту суттєво не відрізнявся. Аналіз результатів тестування координаційних здібностей проведеного наприкінці дослідження, доводить, що вірогідне покращення на користь експериментальної групи відбулося у шести тестах з дев’яти, а саме: «Повороти на гімнастичній лаві» (t=2,46; p<0,05); «Підтягування м’яча стопою ведучою ногою» (t=2,62; p<0,05) – тестах, які характеризують здібність до підтримування рівноваги, здатність диференціювати та узгоджувати рухи; «Слалом між стійками з веденням одного м’яча» (t=2,31; p<0,05); «Біг по прямокутнику з веденням м’яча правою ногою в ліву сторону» (t=3,05; p<0,05) – тестах, які характеризують здатність узгоджувати та керувати рухами для досягнення раціональних та злагоджених рухів; «Жонглювання м’ячем» (t=2,74; p<0,05); «Удари по м’ячу на точність» (t=2,50; p<0,05) – тестах, які характеризують здатність відтворювати ритмо-темпову структуру рухів, та точно диференціювати зусилля. В інших трьох тестах, а саме: «Підтягування м’яча стопою не ведучою ногою», «Слалом між стійками з веденням двох м’ячів», «Біг по прямокутнику з веденням м’яча лівою ногою в праву сторону» статистично значущих зрушень не відбулося (р>0,05). Аналіз динаміки покращення показників розвитку координаційних здібностей юних футболістів 11-12 років в контрольній групі доводить, що зрушення відбулися у всіх без винятку тестах, а в одному тесті «Жонглювання м’ячем» зазначено вірогідне покращення (p<0,05). Однак темпи приросту по майже усім показникам, крім «Повороти на гімнастичній лаві» -52%, були досить повільні (3,0%; 4,8%; 8,3%; 3,9%; 2,2%; 10,1%; 17,2%, 6,7% відповідно) і не мали ознак вірогідності (р>0,05). Аналіз динаміки покращення показників розвитку координаційних здібностей юних футболістів 11-12 років в експериментальній групі доводить, що відбулося вірогідне покращення (p<0,05) по чотирьох тестах з дев’яти, а приріст в результатах по всім тестам був кращим ніж у юнаків контрольної групи (відповідно - 100%; 17,4%; 6%; 31%; 8,4%; 21,7%; 13,9%; 41,9%; 21.6%). Висновки. Координаційні здібності являють собою комплекс властивостей, які проявляються під час тренування та змагань і визначають успішність у керуванні рухами різної складності Цілком доречно підходити до координаційних здібностей як до ключової рухової характеристики, яка охоплює здатність швидко освоювати нові рухи та ефективно перебудовувати рухову діяльність під час неочікуваних ситуацій. Основою методики розвитку та вдосконалення координації рухів є максимально різноманітне технічне вдосконалення юних спортсменів, що ґрунтується на використанні різноманітних загальних, допоміжних, спеціально-підготовчих та змагальних вправ. Аналіз результатів тестування за показниками розвитку відповідних координаційних здібностей за дев’ятьма стандартними тестами на початку, педагогічного експерименту не виявив статистично вірогідних відмінностей (р>0,05) між показниками виконання рухових дій в досліджуємих групах. Аналіз результатів тестування координаційних здібностей проведеного наприкінці дослідження, доводить, що вірогідне покращення (p<0,05) на користь експериментальної групи відбулося у шести тестах з дев’яти. Аналіз динаміки покращення показників розвитку координаційних здібностей юних футболістів 11-12 років в експериментальній групі доводить, що відбулося вірогідне покращення (p<0,05) по чотирьох тестах з дев’яти, а приріст в результатах по всім тестам був кращим ніж у юнаків контрольної групи. Отже, розроблена нами методика із застосуванням вправ на розвиток координаційних здібностей вході експериментальної перевірки показала свою ефективність і може бути рекомендована для широкого використання у практичній роботі тренерів ДЮСШ.
Relevance. It is obvious that physical training is an extremely important aspect of the educational and training process, which is primarily aimed at maintaining health and developing the necessary and leading physical qualities for successful competitive activity in the chosen sport. It is of great importance when working with young footballers, as it is the level of physical fitness that determines their ability to master technical and tactical actions. It is important to emphasise that the success of a footballer's game depends directly on his physical training, which is the basis for achieving a high level of technical skill, and the appropriate development of motor skills determines this level of training. Furthermore, in children's and young people's football, the coordination of movements is of particular importance, which becomes a key element in achieving a high level of sportsmanship. The importance of developing the coordination skills of young footballers is due to the fact that a high level of development of coordination skills, achieved in the initial stages of sports training, is an important factor in optimising the technical training of qualified athletes, allows to avoid a standstill in the improvement of results, makes competitive movements economical, variable, varied and more effective. In addition, a high level of development of coordination skills in the initial stages of training helps to learn new forms of movement more easily, thus enriching the motor experience of young athletes. The activity of playing football requires an excellent ability to accurately assess the spatio-temporal parameters of movement, such as the distance between players, the distance to the goal, the speed of movement of the players on the pitch and the correct determination of the trajectory of the ball. The problem of developing coordination skills is widely represented in scientific and methodological literature. The researches of M. O. Bernstein, V. I. Lyakh, M. M. Bulatova, V. M. Platonov, T. Y. Krutsevich are aimed at revealing the essence of coordination skills, their development and improvement, identifying favourable age periods for their development. The works of L. P. Sergienko (2006), P. Hirtz, (1985), Z. Vitkovsky, V. Lyakh (2006), A. Katis, (2009) are devoted to the methods of determination and criteria of assessment of coordination abilities. Thus, taking into account the results of numerous researches of scientists devoted to the development and improvement of coordination abilities of young football players, it should be noted that this problem is real and needs further study. Aim: to develop and experimentally test the methodology of development of coordination skills of young football players of 11-12 years of age based on the use of additional means (specialised sets of exercises) for development of coordination skills. Materials and methods. The research was conducted in the conditions of educational and training work of the football department of CYSS "VOLNA" in Kharkiv. In the research took part 17 boys of 11-12 years of age from groups of basic training of the 1st class. The training sessions were held 4-5 times a week in the sports hall of CYSS "VOLNA" under the direction of O. M. Plaksiy. Results. The analysis of the test results on the indicators of development of corresponding co-ordination abilities by nine standard tests at the beginning of the pedagogical experiment showed no statistically significant differences (p>0.05) between the indicators of performance of motor actions in the studied groups. It proved that the level of development of coordination skills of young football players of the control and experimental groups at the beginning of the experiment did not differ significantly. The analysis of the results of the tests of coordination abilities carried out at the end of the study shows that there was a significant improvement in favour of the experimental group in six out of nine tests, namely "Turns on the gymnastic bench" (t=2.46; p<0.05); "Pulling up the ball with the foot of the leading leg" (t=2.62; p<0.05) - tests that characterise the ability to maintain balance, the ability to differentiate and coordinate movements; "Slalom between racks with a ball" (t=2.31; p<0.05); "Running on a rectangle with a ball with the right foot on the left side" (t=3.05; p<0. 05) - tests characterising the ability to coordinate and control movements in order to achieve rational and coordinated movements; "juggling with the ball" (t=2.74; p<0.05); "kicking the ball with precision" (t=2.50; p<0.05) - tests characterising the ability to reproduce the rhythmic-temporal structure of movements and to differentiate accurately between efforts. In the other three tests, namely "Pulling up the ball with the foot of the non-leading leg", "Slalom between the racks with two balls", "Running along a rectangle with the ball with the left foot to the right side", there were no statistically significant changes (p>0.05). Analysis of the dynamics of improvement in the indicators of development of coordination skills of young football players aged 11-12 in the control group shows that there were shifts in all the tests without exception, and in one test, "Juggling with a ball", there was a probable improvement (p<0.05). However, the growth rates for almost all the indicators, with the exception of "Turns on the gymnastic bench" (-52%), were rather slow (3.0%, 4.8%, 8.3%, 3.9%, 2.2%, 10.1%, 17.2%, 6.7%) and did not show any signs of reliability (p>0.05). The analysis of the dynamics of improvement of the indicators of development of coordination abilities of young football players of 11-12 years in the experimental group shows that there was a probable improvement (p<0,05) on four out of nine tests, and the increase of the results on all tests was better than in young men of the control group (accordingly - 100%; 17,4%; 6%; 31%; 8,4%; 21,7%; 13,9%; 41,9%; 21,6%). Conclusions. Coordination ability is a complex of characteristics that are manifested during training and competition and determine success in controlling movements of different complexity. It is quite appropriate to consider coordination ability as a key motor characteristic that includes the ability to quickly master new movements and effectively restructure motor activity in unexpected situations. The basis of the methodology of development and improvement of movement coordination is the various technical improvement of young athletes based on the use of various general, auxiliary, special-preparatory and competitive exercises. The analysis of the results of the tests of the indicators of the development of the corresponding coordination abilities by means of nine standard tests at the beginning of the pedagogical experiment did not reveal any statistically significant differences (p>0.05) between the indicators of motor actions in the studied groups. The analysis of the results of the tests of coordination abilities carried out at the end of the study shows that in six out of nine tests there was a significant improvement (p<0.05) in favour of the experimental group. The analysis of the dynamics of improvement of the indicators of development of coordination skills of young football players aged 11-12 years in the experimental group shows that there was a probable improvement (p<0.05) in four out of nine tests, and the increase in results in all tests was better than in boys of the control group. Thus, the methodology developed by us, with the use of exercises for the development of coordination skills, has shown its effectiveness in the experimental test and can be recommended for widespread use in the practical work of CYSS coaches.
Опис
Ключові слова
фізична підготовка, координація, футбол, тренування, physical training, coordination, football, training
Цитування
Сальков В. С. Розвиток координаційних здібностей юних футболістів 11-12 років : кваліфікац. робота на здобуття освіт. ступеня магістр : спец. 017 Фізична культура і спорт / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди, каф. олімп. і проф. спорту, спорт. ігор та туризму. Харків, 2023. 66 с. : іл., табл.