ЕФЕКТИВНІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ СПЕЦІАЛЬНИХ ВПРАВ З М’ЯЧАМИ ДЛЯ РОЗВИТКУ СПРИТНОСТІ ЮНИХ ВОЛЕЙБОЛІСТОК 11–12 РОКІВ
Завантаження...
Дата
2023
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
Актуальність. Вміння швидко реагувати на постійно мінливу ігрову ситуацію, правильно і якісно обробляти м'яч, що летить з високою швидкістю, миттєво переходити від одних дій до інших, має велике значення у волейболі й значною мірою впливає на результативність гри. Загальновідомо, що спритність у волейболі проявляється при виконанні всіх тактичних та технічних дій і тісно пов'язана із силою, швидкістю, витривалістю та гнучкістю. Спритний гравець добре орієнтується у просторі й часі, здатний доцільно, раціонально, а головне швидко перебудовувати свої рухи. Саме тому одним із важливих завдань навчальної роботи з дітьми 11–12 років є розвиток їхніх рухових функцій та вміння керувати своїми рухами. Багато дослідників [2, 7, 14] вважають, що високий рівень розвитку координаційних здібностей та ігрової спритності є основою, своєрідним фундаментом, на якому можна вдосконалювати техніко-тактичну підготовленість. Низка авторів довели, що ефект від застосування розвивальних, підготовчих, підвідних, комбінованих та спеціальних вправ не лише сприяє розвитку провідних фізичних якостей в обраному виді спорту, а й позитивно впливає на його техніку та результативність [32, 33, 40, 41]. Практичний досвід показує, що рівень фізичних кондицій юних волейболістів багато в чому визначає успішність опанування та вдосконалення технічних прийомів у волейболі. Це виражається як у швидкості освоєння рухових навичок, так і в правильності виконання технічних елементів гри. Отже, спритність допомагає в опановуванні спортивною технікою та її вдосконаленні. Одним із перспективних напрямів розроблення ефективної методики розвитку спритності у волейболістів є вибір засобів і методів, що відповідають її основним проявам. Мета: розробити та експериментально перевірити методику розвитку спритності юних волейболісток 11-12 років на засадах застосування спеціальних комплексних вправ з м’ячами. Матеріали і методи. Дослідження проводилося в умовах тренувань на базі СК «Локомотив». У дослідженні взяли участь 20 дівчат двох груп базової підготовки (1-2 рік навчання) Харківського фахового коледжу спортивного профілю, віком 11 -12 років. Навчально-тренувальні заняття проводилися у спортивному залі «Локомотив» 4-5 разів на тиждень під керівництвом Оніпко А. А. Результати. Аналіз тестування рівня розвитку психофізичних здібностей та технічної підготовленості юних волейболісток 11-12 років експериментальної та контрольних груп проведених на початку дослідження свідчить про те, що за усіма показниками, як психофізичними, так і за рівнем технічної підготовленості експериментальна та контрольна групи суттєво не відрізнялись і не мали вірогідних відмінностей на дев'яностоп'ятивідсотковому рівні значущості (Р>0,05), а це означає, що групи були однорідними. Проведений аналіз результатів тестування спеціальних фізичних якостей та психомоторних здібностей наприкінці експерименту довів, що вірогідне покращення на користь експериментальної групи відбулося за чотирма тестами з восьми, а саме: «Стрибок угору з місця» (t=2,27; p<0,05); «Кидок набивного м'яча з-за голови» (t=5,30; p<0,01); «Кидки волейбольного м’яча в стіну протягом 30 с.» (t=2,29; p <0,05); «Стрибок у довжину з місця на точність за вимкненого зору» (t=2,215; p <0,05). Аналіз показників «Тепінг-тесту», «Човникового бігу 3х10м», «Динамометрії правою та лівою рукою» не мав статично значущих зрушень (Р>0,05). Аналіз показників технічної підготовленості, здійснений наприкінці дослідження довів, що в експериментальній групі проти контрольної за трьома тестами з чотирьох, відбулося статистично значуще покращення результатів: «Верхня пряма подача в зони 1, 6, 5» (t=3,60; p<0,05); «Прямий нападаючий удар із зони 4, 2 зони в 1, 6, 5» (t=3,80; p<0,05); «Прийом м’яча знизу після подач в зону 1, 6 з доведенням в зону 3» (t=2,74; p<0,05). В тесті «Передача м’яча двома руками зверху над головою з власного підкидання в колі діаметром 1 метр» вірогідно значущих зрушень не відбулося (t=0,97; (Р>0,05). Висновки. Аналіз результатів педагогічного експерименту довів ефективність методики розвитку спритності у юних волейболісток 11-12 років. Ця методика ґрунтувалася на комплексному використанні спеціально-підготовчих, підвідних, розвивальних та комбінованих вправ з м’ячами. Отримані результати свідчать про перевагу запропонованої методики навчально-тренувальних занять для експериментальної групи в порівнянні з контрольною. Отже, розроблена нами методика із застосуванням вправ на розвиток спритності вході експериментальної перевірки показала свою ефективність і може бути рекомендована для широкого використання у практичній роботі тренерів ДЮСШ.
Relevance. The ability to react quickly to a constantly changing game situation, to handle a ball flying at high speed correctly and with high quality, to move instantly from one action to another is of great importance in volleyball and has a significant impact on the effectiveness of the game itself. It is well known that agility in volleyball is manifested in all tactical and technical actions and is closely related to strength, speed, endurance and flexibility. An agile player is well oriented in space and time, able to adapt his movements in a sensible, rational and, above all, fast way. That is why one of the most important tasks of educational work with children aged 11-12 is the development of their motor functions and their ability to control their movements. Many researchers [2, 7, 14] believe that a high level of development of coordination and agility is the basis, a kind of foundation, on which technical and tactical readiness can be improved. A number of authors have proved that the effect of the use of developmental, preliminary, preparatory, combined and special exercises not only promotes the development of leading physical qualities in the chosen sport, but also has a positive effect on its technique and performance [32, 33, 40, 41]. Practical experience shows that the level of physical condition of young volleyball players largely determines their success in mastering and improving technical techniques in volleyball. This is expressed both in the speed of mastering motor skills and in the correctness of technical elements of the game. Thus, agility contributes to the mastery of the sport technique and its improvement. One of the promising directions for the development of an effective methodology for the development of agility in volleyball players is the choice of means and methods that correspond to its main manifestations. Aim: To develop and experimentally test the methodology of development of agility of young volleyball players of 11-12 years old on the basis of application of special complex exercises with balls. Materials and methods. The study was conducted in training conditions at SC Lokomotiv. The study involved 20 girls of two groups of basic training (1-2 years of study) of the Kharkiv Professional College of Sports Profile, aged 11-12 years. Training sessions were held 4-5 times a week in the Lokomotiv gym under the supervision of Onipko A. A. Results. The analysis of the results of tests of the level of development of psychophysical abilities and technical fitness of young volleyball players of 11-12 years of age of the experimental and control groups conducted at the beginning of the research testifies that by all indicators, both psychophysical and technical fitness, the experimental and control groups did not differ significantly and had no probable differences at the ninety-five per cent significance level (Р>0.05), which means that the groups were homogeneous. The analysis of the results of the tests of special physical qualities and psychomotor skills at the end of the experiment showed a significant improvement in favour of the experimental group in four out of eight tests, namely "Jumping up from one place" (t=2.27; p<0.05); "Throwing a stuffed ball from behind the head" (t=5.30; p<0.01); "Throwing a volleyball at a wall for 30 seconds" (t=2.29; p<0.05); "Long jump from one place for accuracy with sight switched off" (t=2.215; p<0.05). The analysis of the indicators of "tapping test", "shuttle run 3x10m", "dynamometry with right and left hand" did not show statistically significant changes (Р>0.05). The analysis of the technical fitness indicators carried out at the end of the study showed a statistically significant improvement in the experimental group compared to the control group in three out of four tests: "Upper direct serve to zones 1, 6, 5" (t=3.60; p<0.05); "Direct attacking shot from zone 4, zone 2 to zones 1, 6, 5" (t=3.80; p<0.05); "Receiving the ball from below after serving to zone 1, 6 with bringing it to zone 3" (t=2.74; p<0.05). There were no significant changes in the test "Passing the ball with two hands from above the head after a self-serve in a circle 1 m in diameter" (t=0.97; (P>0.05). Conclusions. The analysis of the results of the pedagogical experiment proved the effectiveness of the methodology of developing agility in young volleyball players of 11-12 years of age. This methodology was based on the complex use of special-preparatory, leading, developing and combined exercises with balls. The obtained results prove the advantage of the proposed methodology of educational and training classes for the experimental group in comparison with the control group. Thus, the methodology of exercises for development of agility in the experimental test showed its efficiency and can be recommended for wide use in practical work of coaches of CYSS.
Опис
Ключові слова
фізична підготовка, фізичні якості, спритність, волейбол, методика тренування, physical training, physical qualities, agility, volleyball, training methodology
Цитування
Карацюба Р. В. Ефективність використання спеціальних вправ з м’ячами для розвитку спритності юних волейболісток 11–12 років : кваліфікац. робота на здобуття освіт. ступеня магістр : спец. 017 Фізична культура і спорт / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди, каф. олімп. і проф. спорту, спорт. ігор та туризму. Харків, 2023. 68 с. : іл., табл.