ПРОФЕСІЙНА МАЙСТЕРНІСТЬ ВИКЛАДАЧА ВИЩОЇ ШКОЛИ В УМОВАХ ДІДЖІТАЛІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2024
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна Національної академії педагогічних наук України
Анотація
У статті проаналізовано та висвітлено особливості процесу цифровізації вищої освіти: неузгодженість та розбалансованість діджиталізації організаційної та дидактичної складової освітнього процесу; довготривалість та послідовність процесу діджиталізації освіти; системність реалізації цифрової стратегії в академічному середовищі; орієнтація на підвищення ефективності освітнього процесу. розбудова інфраструктури вишів у відповідності до вимог цифровізації. Визначені вимоги до педагогів для ефективного та результативного використання потенціалу цифрових засобів, яке б сприяло підвищенню якості навчання: створення закладами освіти цілісного цифрового освітнього простору, який би гармонійно поєднував організаційну, комунікаційну, дидактичну складові; підвищення цифрової грамотності викладачів; модернізація процесу навчання; здатність гармонійно інтегрувати ІКТ, цифрові ресурси до освітнього середовища вишів. Доведено, що особлива увага приділяється ролі викладачу, його професійній майстерності, здатності ефективно застосовувати цифрові сервіси та ІКТ в організації та реалізації освітнього процесу. Професійна майстерність безпосередньо пов’язана й реалізується у професійної діяльності викладача й виявляється у високому рівні мистецтва організації та реалізації процесів навчання та виховання. Виходячи зі змісту і структури професійної діяльності можна виділити основні напрями реалізації професійної майстерності викладача вищої школи, зумовлені вимогами розвитку цифрової стратегій вищої освіти: стимулювання пізнавальної активності та самостійності здобувачів (використовувати сервіси й платформи для онлайн-скрайбінгу, інтелект карт, відео та аудіо ресурси); організація ефективної комунікації із здобувачами (ігрові вправи, вправа «Асоціативний кущ» які реалізовуються за допомогою цифрових застосунків); організація зворотного зв’язку, отримання об’єктивної інформації про рівень засвоєння знань, вмінь та навичок (вікторини, квести, конструктори яких розташовані на платформах Всеосвіта, Learning Apps). The article analyzes the peculiarities of the process of digitalization of higher education: inconsistency and imbalance of digitalization of the organizational and didactic component of the educational process; the sequence of the digitalization process of education; systematic implementation of the digital strategy in the academic environment; it focus on increasing the efficiency of the educational process, development of the infrastructure of higher education institutions in accordance with the requirements of digitalization. It is defined the requirements to teachers for the effective use of the potential of digital tools, which would contribute to the improvement of the quality of education: the creation by educational institutions of a complete digital educational space that would harmoniously combine organizational, communication, and didactic components; improving the digital literacy of teachers; modernization of the learning process; the ability to harmoniously integrate digital resources into the educational environment of higher education institutions. It is proven that special attention is paid to the role of the teacher, his professional skill, ability to effectively use digital services and ICT in the organization and implementation of the educational process. Professional skills are realized in professional activity and are manifested in a high level of the art of organization and implementation of learning and educational processes. Based on the structure of professional activity, it is possible to single out the main areas of implementation of the professional skills of a higher school teacher, determined by the requirements for the development of digital strategies of higher education: stimulation of cognitive activity of students (use of services and platforms for online scribing, intellectual cards, video and audio resources); organization of effective communication (game exercises, «Associative bush» exercise, which are implemented using digital applications); obtaining objective information about the level of assimilation of knowledge, abilities and skills (quizzes, quests, the constructors of which are posted on the Vseosvita, LearningApps platforms).
Опис
Ключові слова
професійна майстерність, викладач вищої школи, цифрові сервіси, діджиталізація освітнього процесу, professional skills, higher school teacher, digital services, digitalization of educational process
Цитування
Кін О. М. Професійна майстерність викладача вищої школи в умовах діджиталізації освітнього процесу. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи : зб. наук. пр. / Ін-т пед. освіти і освіти дорослих ім. І. Зязюна НАПН України ; редкол. Л. Б. Лук’янова (голова) та ін. Київ, 2024. Вип. 1 (25). С. 107–115.