ОСВІТНЯ МОБІЛЬНІСТЬ В ЕКСТРИМАЛЬНИХ ЖИТТЄВИХ СИТУАЦІЯХ

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2022
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Львівський національний університет імені Івана Франка
Анотація
Стаття присвячена проблемам збереження популяції української молоді за лаштунками європейських освітніх студій в екстремальних життєвих ситуаціях, зокрема, в умовах повномасштабної війни, визначенню викликів, які несе освітня мобільність воєнного часу та з’ясуванню шляхів їх мінімізації або зведенню до нуля, розкриттю взаємозв’язку феномену освітньої мобільності, її актуальності та важливості для збереження національної системи освіти. Дослідження феномену освітньої мобільності в екстремальних життєвих ситуаціях приводять до пошуку відповідей на запитання щодо можливості існування освітньої мобільності, характеру та особливостей її протікання у воєнний час. Феномен мобільності набуває нового прочитання, оновлення змісту і структури в умовах війни, спонукає до пошуку нових мобільних стратегій. Відзначається, що національна освіта за допомогою інструментів правового забезпечення нових освітніх реалій та широкому впровадженню цифрових технологій розширила межі фізичних освітніх установ, дистанційне навчання та похідна від нього освітня мобільність створили умови для збереження та розвитку української освіти в умовах війни. В статті припускається, що мотивація є вагомим чинником, який лежить в основі певної дії людини, і, формування якої відбувається, насамперед, через цінності, що сповідує людина. Саме тому аксіологічний підхід як методологічна база дослідження проблем мобільності воєнного часу дозволяє характеризувати освітню мобільність, визначати її специфічні риси тощо. Освітня мобільність в екстремальних життєвих ситуаціях не завжди є мобільністю справжньою, вона може мати фальшивий характер. Тому при вивченні освітньої мобільності кризової ситуації необхідно досліджувати її мобільний або немобільний аспекти. Освітня мобільність в умовах війни, маючи вимушений характер, активізувалася та прискорилася, змінилася та розширилася категорія її учасників, увага акцентується на віртуальній освітній мобільності, яка дає можливість отримувати освіту за українськими стандартами, знаходячись як за межами України, так і на тимчасово окупованих територіях тощо. Тому освітня мобільність воєнного часу – це особливий різновид освітньої мобільності екстремальної ситуації, який корелює з іншими видами мобільності, зокрема, просторовою, соціокультурною мобільністю, залежить від метапотреб особистості, а також певних зовнішніх чинників. Ключові слова: національна освіта, освітня мобільність, повномасштабна війна, екстремальна життєва ситуація, дистанційне навчання, місія освіти, аксіологічний підхід. The article is devoted to the problems of preserving the population of Ukrainian youth behind the scenes of European educational studies in extreme life situations, in particular, in the conditions of a fullscale war, defining the challenges posed by educational mobility in wartime and finding ways to minimize them or reduce them to zero, revealing the interrelationship of the phenomenon educational mobility, its relevance and importance for the preservation of the national education system. The study of the phenomenon of educational mobility in extreme life situations leads to the search for answers to questions about the possibility of the existence of educational mobility, the nature and features of its course in wartime. The phenomenon of mobility acquires a new reading, renewal of content and structure in the conditions of war, prompts the search for new mobile strategies. It is noted that national education, with the help of tools for legal support of new educational realities and the wide implementation of digital technologies, expanded the boundaries of physical educational institutions, distance learning and the educational mobility derived from it created conditions for the preservation and development of Ukrainian education in the conditions of war. The article assumes that motivation is an important factor that underlies a certain human action, and the formation of which takes place, first of all, through the values that a person professes. That is why the axiological approach as a methodological basis for studying the problems of wartime mobility allows to characterize educational mobility, to determine its specific features, etc. Educational mobility in extreme life situations is not always real mobility, it can have a false character. Therefore, when studying the educational mobility of a crisis situation, it is necessary to examine its mobile or non-mobile aspects. Educational mobility in the conditions of war, having a forced character, became active and accelerated, the category of its participants changed and expanded, attention is focused on virtual educational mobility, which provides an opportunity to receive education according to Ukrainian standards, being both outside Ukraine and in temporarily occupied territories, etc. Therefore, wartime educational mobility is a special kind of educational mobility of an extreme situation, which correlates with other types of mobility, in particular, spatial, sociocultural mobility, depends on the metaneeds of the individual, as well as certain external factors.
Опис
Ключові слова
національна освіта, освітня мобільність, повномасштабна війна, екстремальна життєва ситуація, дистанційне навчання, місія освіти, аксіологічний підхід, national education, educational mobility, full-scale war, extreme life situation, distance learning, mission of education, axiological approach
Цитування
Радіонова Н. Освітня мобільність в екстримальних життєвих ситуаціях / Н. Радіонова, Л. Швидун // Вісник Львівського університету. Сер. : філософсько-політологічні студії. – 2022. – Вип. 44. – С. 116–122.