DISTANCE LEARNING IN HIGHER EDUCATION: THE EXPERIENCE OF THE COVID-19 PANDEMIC AND WAR IN UKRAINE

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2022
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University
Анотація
Distance learning has become one of the most popular educational trends of the 21st century, and the COVID-19 pandemic and war in Ukraine has only accelerated the process of its integration into the education sector. The purpose of our work is to study the influence of the online learning format on the adaptation and academic success of students, as well as to search for promising analogues. The methodology. In addition to a comprehensive theoretical analysis, which included a comparison of different approaches and research, we used the method of interviewing respondents, which involved 200 first-year students from 6 Ukrainian higher education institutions (H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Taras Shevchenko National University of Kyiv, V. N. Karazin Kharkiv National University, National Technical University of Ukraine Kyiv Polytechnic Institute, State Biotechnology University, Kharkiv National University of Radio Electronics). The survey was conducted online using the Google Forms platform in the period from December 19 to 26, 2021, the calculation and visualization of the received data were performed using Microsoft Office tools. Fisher's statistical test (online-tool) was used to establish differences between the indicators of academic success of the respondents of the two groups. Results. We decided to compare the academic success of students who study online with students included in the blended learning system. Thus, only 8% of the respondents who took the course in an online format received a mark of 5 at the end of the academic semester, while almost a quarter (25%) of the students of the second group who took the course in blended learning received the highest score. We also asked respondents to evaluate the process of their own adaptation to new conditions (distance and blended learning). The results of the survey showed that the adaptation process proceeds much easier in the conditions of the blended learning or Flipped Classroom blended learning model, while the adaptation of respondents to the online format had a number of problems. Conclusion. Online learning has a high potential, which is difficult to realize due to the high demands on technical support, communication problems in an unfamiliar space, and the lack of social presence of participants in the educational process. Blended learning, as a combination of full-time and distance learning, can offset the shortcomings of online learning and realize its potential. The next step in our research will be to compare the performance of another learning models. Дистанційне навчання стало одним із найпопулярніших освітніх трендів 21 століття, а пандемія COVID-19 та війна в Україні лише прискорили процес його інтеграції в освітній сектор. Метою нашої роботи є вивчення впливу навчання в форматі онлайн на адаптацію та навчальну успішність студентів, а також пошук перспективних аналогів дистанційному навчанню. Методологія. Крім комплексного теоретичного аналізу, який включав в себе порівняння різних підходів і досліджень, ми використовували метод опитування респондентів, до якого було залучено 200 студентів-першокурсників з 6 українських ЗВО (ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, КНУ ім. Т. Г. Шевченка, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Національний технічний університет Харківський політехнічний інститут, Державний біотехнологічний університет, Харківський національний університет радіоелектроніки). Опитування проходило в форматі онлайн за допомогою платформи гугл форм в період з 19 по 26 грудня 2021 року, підрахунок та візуалізація отриманих даних були виконані за допомогою інструментарію Майкрософт. Для встановлення відмінностей між показниками академічної успішності респондентів двох груп був використаний статистичний критерій Фішера. Результати. Ми вирішили порівняти успішність студентів, які навчаються онлайн, зі студентами, залученими до системи змішаного навчання. Так, лише 8% респондентів, які проходили курс в онлайн-форматі, наприкінці навчального року отримали найвищий бал, тоді як майже чверть (25%) студентів другої групи, які проходили курс в форматі змішаного навчання, отримала аналогічний бал. Також ми попросили респондентів оцінити процес власної адаптації до нових умов (дистанційне та змішане навчання). Результати опитування показали, що процес адаптації проходить набагато легше в умовах моделі змішаного навчання, тоді як адаптація респондентів до онлайн-формату мала ряд проблем. Висновок. Онлайн-навчання має високий освітній потенціал, який важко реалізувати через високі вимоги до технічного забезпечення, комунікативні проблеми спілкування в незвичному просторі та недостатній рівень соціальної присутності учасників навчального процесу. Змішане навчання, як поєднання очного та дистанційного навчання, може компенсувати недоліки онлайн-навчання та повністю реалізувати його потенціал. Перспективним напрямком подальших досліджень бачиться порівняння ефективності інших моделей навчання.
Опис
Ключові слова
Academic Success, Distance Learning, Ukraine's Higher Education System, the COVID-19 Pandemic, Experience, Student, War, академічні успіхи, дистанційне навчання, система вищої освіти України, пандемія COVID-19, досвід, студент, війна
Цитування
Opanasenko Ya. Distance Learning in Higher Education: The Experience of the Covid-19 Pandemic and War in Ukraine / Ya. Opanasenko, V. Novikova // Educational challenges. – 2022. – Vol. 27, Iss. 2. – Pp. 151–168.