Стратегії конкуренції та саморегуляції молодших школярів

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2022
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
Актуальність дослідження: Проблема вивчення сенситивного періоду для розвитку конкурентності особистості є відкритою у сучасній психології, хоча деякі дослідження свідчать про те, що вже у старшому дошкільному віці у дітей формуються стратегії конкуренції. Вивчення ролі домінуючих стратегій конкуренції у становленні довільності поведінки, зокрема у саморегуляції, молодших школярів є нагальною потребою сучасної психології. Мета дослідження: визначити зв'язок між факторами конкурентності та губристичної мотивації із саморегуляцією поведінки у молодшому шкільному віці. Методи і вибірка: У дослідницьку вибірку увійшло 204 досліджуваних, рівномірно представлених за статтю – учнів 3-4 класів. Крім того, до емпіричного дослідження були залучені 7 класних керівників. У дослідженні було використано опитувальник «Стратегії конкуренції», проєктивну методику «Казкове царство», методику «Стиль саморегуляції поведінки дітей – ССПД М2» В.І. Моросанової, методику діагностики планомірності діяльності К. Фоменко. Результати: Визначено типологічній особливості конкурентності молодших школярів. Показано плив стратегій конкуренції та губристичної мотивації на саморегуляцію поведінки молодших школярів. Висновки: У результаті кластерного аналізу стратегій конкуренції молодших школярів було виявлено п’ять типів конкурентності – низьку, з однокласниками, внутрішню, помірну та помірну з однокласниками. Показано, що внутрішня конкурентність прередбачає вищі показники здатності до моделювання та гнучкості у саморегуляції поведінки. Співвідношення типу губристичної мотивації та типів конкурентності позначаються на показниках планомірності поведінки, оцінки її результатів та відповідальності молодших школярів. The relevance of the study: the problem of studying the sensitive period for the development of competitiveness of personality is open in modern psychology, although some studies indicate that competitiveness is forming in older preschool age. Studying the role of dominant competition strategies in arbitrary behavior, in particular in self -regulation, younger schoolchildren are an urgent need for modern psychology. Aim of the study: to determine the relationship between the factors of competitiveness and the hubristic motivation with self-regulation of behavior in younger school age. Methods and research sample: 204 of the subjects, evenly presented by article-students of 3-4 grades, were included in the research sample. In addition, 7 class tutors were involved in the empirical study. The study used a questionnaire "Strategies of Competition", a projective technique "Fairytale Kingdom", the method "The style of self -regulation of the behavior of children - SSPD M2" V, Morosanova, the method of research of the planning of K. Fomenko. Results: The typological feature of the competitiveness of younger students is determined. The strategies of competition and hubristic motivation for self-regulation of the behavior of younger students are shown. Conclusions: As a result of cluster analysis of strategies for the competition of younger students, five types of competitiveness were revealed - low, with classmates, internal, moderate and moderate with classmates. It is shown that the internal competitiveness of the higher performance of modeling and flexibility in self -regulation of behavior. The ratio of the type of hubristic motivation and types of competitiveness influences on the indicators of the systematic behavior, assessment of its results and responsibility of younger students.
Опис
Ключові слова
стратегії конкурентності,, конкурентність, губристична мотивація, саморегуляція поведінки, молодший шкільний вік, competitiveness strategies, competitiveness, hubristic motivation, self -regulation, younger school age
Цитування
Надьон В. П. Стратегії конкуренції та саморегуляції молодших школярів / В. П. Надьон, Н. Г. Скрипнік // Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Психологія. – Харків, 2022. – Вип. 66. – С. 185–198.