Кафедра теорії, методики і практики фізичного виховання

Постійний URI для цієї колекції

Перегляд

Останні подання

Зараз показано 1 - 5 з 243
  • Документ
    Incorporating specific sambo exercises into distance learning for high school students aged 15-16
    (Physical Culture, Recreation and Rehabilitation, 2024) Zakharevich, V.; Korobeynikov, G.; Nesen, O.; Xamidjonov, A.
    Background and Study Aim: The military situation in Ukraine necessitates a revision of the school class organization system. Proximity to the military contact line forces schools to switch to online learning. Additionally, there is a decrease in physical activity among school students. In these conditions, it is important to explore the effectiveness of using specific sambo exercises to develop physical qualities in high school students during distance learning. The aim of the study is to determine the effectiveness of such application of sambo exercises for the development of physical qualities in high school students in a distance learning format. Material and Methods: The study involved tenth-grade students (n=15), aged 15-16 years. Data collection was conducted through surveys using Google Forms and testing to determine physical quality indicators. The experiment lasted for 8 weeks (with sessions three times a week), during which specific sambo exercises were applied in a remote format during physical education lessons. Results: The study results showed that 80% of the students were interested in implementing a new module - sambo - in physical education lessons. Correlational links were established between the results of the exercises and indicators of strength, flexibility, and coordination. Moreover, there was a significant improvement in the test results for coordination, flexibility, and strength, averaging 20%. Conclusions: The study results indicate significant interest among high school students in implementing specific sambo exercises in a distance learning environment. This is confirmed by the high percentage of students who expressed a desire to practice sambo during physical education lessons. Передумови та мета дослідження: Військова ситуація в Україні зумовлює необхідність перегляду системи організації класів у школі. Близькість до військової лінії зіткнення змушує школи переходити на онлайн-навчання. Крім того, спостерігається зниження фізичної активності школярів. У цих умовах це важливо дослідити ефективність використання конкретних вправ самбо для розвитку фізичних якостей старшокласників під час дистанційного навчання. Мета дослідження – визначити ефективність такого застосування вправ самбо для розвитку фізичних якостей старшокласників у дистанційній формі навчання. Матеріал і методи: У дослідженні взяли участь учні десятого класу (n=15), віком 15-16 років. Збір даних проводився шляхом опитування за допомогою Google Forms і тестування для визначення показників фізичної якості. Експеримент тривав 8 тижнів (заняття 3 рази на тиждень), протягом яких застосовувалися специфічні вправи самбо в дистанційному форматі на уроках фізкультури. Результати: Результати дослідження показали, що 80% учнів були зацікавлені у впровадженні нового модуля – самбо – на уроках фізичної культури. Встановлено кореляційні зв'язки між результатами виконання вправ і показниками сили, гнучкості та координації. Крім того, спостерігалося значне покращення результатів тесту на координацію, гнучкість і силу, в середньому на 20%. Висновки: Результати дослідження свідчать про значний інтерес старшокласників до впровадження конкретних вправ самбо в умовах дистанційного навчання. Підтвердженням цього є високий відсоток учнів, які виявили бажання займатися самбо на уроках фізичної культури.
  • Документ
    Volleyball as a means to develop speed endurance in girls aged 16-18
    (Physical Culture, Recreation and Rehabilitation, 2024) Kryventsova I.; Strelnykova, Y.; Boichuk, R.; Wnorowski, K.
    Background and Study Aim: There is an increasing interest in using volleyball as a means of physical activity among high school students and a need to assess its impact on speed endurance. The purpose of the study is to identify effective volleyball means for developing speed endurance in high school students in the context of distance and in-person learning. Material and Methods: The study involved 16 senior high school girls aged 16-18 from Ternovskiy Lyceum No. 1 in Dnipro, Ukraine. The girls performed special exercises over a period of 12 weeks. The weekly schedule included physical education lessons in a format of 1 online lesson/1 offline lesson and 2 additional sessions. Results: A significant improvement was observed in almost all test exercises: the running time in the “Firtree” test decreased by 2.16 seconds (t=3.01, p < 0.05); the running time for 6x6 m decreased by 0.92 seconds (t=3.77, p < 0.05); the number of squats in 20 seconds increased by 4.31 times (t=4.46, p < 0.05); the number of leg raises to a 90° angle in a hanging position increased by 1.13 times (t=3.02, p < 0.05), and the number of torso raises from a lying on the back position increased by 1.81 times (t=4.49, p < 0.05). Conclusions: The proposed exercises positively affected the development of speed endurance in girls. The obtained results allow recommending these exercises as means for developing speed endurance in physical education classes within the volleyball module. Передумови та мета дослідження: Серед старшокласників зростає інтерес до використання волейболу як засобу фізичної активності та потреба оцінити його вплив на швидкісну витривалість. Мета дослідження – виявити ефективні волейбольні засоби розвитку швидкісної витривалості старшокласників в умовах дистанційної та очної форми навчання. Матеріал і методи: У дослідженні взяли участь 16 старшокласниць 16-18 років Тернівського ліцею № 1 м. Дніпро, Україна. Дівчата виконували спеціальні вправи протягом 12 тижнів. Тижневий розклад включав уроки фізкультури у форматі 1 урок онлайн/1 урок офлайн та 2 додаткові сесії. Результати: Майже у всіх тестових вправах спостерігалося достовірне покращення: час бігу в тесті «Ялинка» зменшився на 2,16 с (t=3,01, p < 0,05); час бігу 6х6 м зменшився на 0,92 с (t=3,77, p < 0,05); кількість присідань за 20 секунд збільшилась у 4,31 раза (t=4,46, p < 0,05); кількість підйомів ніг до кута 90° у висячому положенні зросла в 1,13 раза (t=3,02, p < 0,05), а кількість підйомів тулуба з положення лежачи на спині — в 1,81 раза (t=4,49, р <0,05). Висновки: Запропоновані вправи позитивно вплинули на розвиток швидкісної витривалості дівчат. Отримані результати дозволяють рекомендувати дані вправи як засоби розвитку швидкісної витривалості заняття з фізичної культури в рамках модульного навчання волейболу.
  • Документ
    Monitoring the physical fitness of students aged 10-15 and 15-18 during online education
    (Physical Culture, Recreation and Rehabilitation, 2024) Nesen, O.; Korobeinikova, L.; Ivanyshyn, I.; Goncharova, O.
    Background and Study Aim: The necessity to switch to online learning is closely related to the need to ensure the safety of students, which is jeopardized by the military conflict in Ukraine. In the context of online learning, diagnosing the physical fitness of students becomes more challenging, creating problems for physical education teachers. The purpose of the study is to suggest alternatives to physical fitness tests for students that can be adequately conducted at home. Material and Methods: The study involved students aged 10-15 (middle school) and 15-18 (high school). The study involved students aged 10-15 (middle school) and 15-18 (high school). The high school group comprised 11 students (7 girls and 4 boys), while the middle school group included 28 students (16 boys and 12 girls). The research was conducted at the Velikosknitsky Lyceum (Khmelnytskyi region, Ukraine) during offline physical education classes at the beginning of the 2023-2024 academic year. The physical fitness testing was carried out using suggested tests that could be performed independently at home. Results: The presence of significant correlational relationships between the outcomes of certain tests has been established. For example, there is a high correlation (0.95) between the results of the standing long jump and physical fitness in higher grades. A moderate correlation was also found between the results of the 30-meter dash and physical fitness in higher grades. Additionally, a weak correlation was established for the 4×9 meter shuttle run in middle grades. Conclusions: It is possible to replace standard tests for assessing students’ physical fitness with those that can be performed at home during online learning. Передумови та мета дослідження: Необхідність переходу на онлайн-навчання тісно пов’язана з необхідністю забезпечення безпеки учнів, якій загрожує військовий конфлікт в Україні. У контексті онлайн-навчання діагностика фізичної підготовленості учнів стає більш складною, створюючи проблеми для вчителів фізкультури. Мета дослідження полягає в тому, щоб запропонувати альтернативи тестам фізичної підготовки учнів, які можна адекватно проводити вдома. Матеріал і методи: У дослідженні брали участь учні 10-15 років (середня школа) та 15-18 років (старша школа). Старша група складалася з 11 учнів (7 дівчат і 4 хлопці), а середня – 28 учнів (16 хлопців і 12 дівчат). Дослідження проводилось у Великоскницькому ліцеї (Хмельницька область, Україна) під час офлайн-занять з фізичної культури на початку 2023-2024 навчального року. Тестування фізичної підготовленості проводилось за запропонованими тестами, які можна було виконати самостійно вдома. Результати: Встановлено наявність значущих кореляційних зв’язків між результатами окремих тестів. Наприклад, між результатами стрибків у довжину з місця та фізичною підготовленістю у старших класах спостерігається високий кореляційний зв'язок (0,95). Також виявлено помірну кореляцію між результатами бігу на 30 метрів і фізичною підготовленістю у старших класах. Крім того, була встановлена слабка кореляція для човникового бігу 4×9 метрів у середніх класах. Висновки: Можна замінити стандартні тести для оцінки фізичної підготовленості учнів на ті, які можна виконувати вдома під час онлайн-навчання.
  • Документ
    ВПЛИВ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ НА РІВЕНЬ ФІЗИЧНОЇ АКТИВНОСТІ ШКОЛЯРІВ
    (Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця, 2024-03-21) Шип, Н. Є.
    У публікації досліджено рівень рухової активності та стану здоров’я учнів 5-9 класів в умовах дистанційного навчання. Використано методи дослідження анкетування учнів, їх батьків, опитування учнів, вчителів та батьків, власні спостереження. Впродовж спілкування зі школярами та за результатами анкетування з’ясовано, що у більшості діти позитивно реагують на будь-яку можливість збільшити рухову активність, у них спостерігається нестача щоденних витрат енергії. В зв’язку з цим дітям та батькам було запропоновано заходи для приведення способу життя до норм рухової активності. Також було запропоновано для використання батьками та учнями схеми щоденного раціонального розподілення навчання, відпочинку, домашніх справ та цілеспрямованої фізичної активності. The publication examines the level of motor activity and health status of 5th-9th grade students in distance learning conditions. The research methods used include questionnaires of students and their parents, interviews of students, teachers and parents, and own observations. In the course of communication with schoolchildren and according to the results of the questionnaire, it was found out that most children respond positively to any opportunity to increase motor activity, they have a lack of daily energy expenditure. In this regard, children and parents were offered measures to bring their lifestyle to the norms of physical activity. It was also proposed for use by parents and students a scheme of daily rational distribution of study, rest, household chores and purposeful physical activity.
  • Документ
    ПРОЄКТНЕ НАВЧАННЯ НА УРОКАХ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
    (Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця, 2024-03-21) Несен, О. О.; Ліхачов, О. Л.
    У публікації досліджено проєктне навчання на уроках фізичної культури. Запропоновано розглядати проектне навчання у фізкультурній освітній галузі у трьох напрямках: фізична та рухова активність, розумова та організаційна діяльність та творча / конструкторська / інженерна діяльність. Зазначено, що проектна діяльність як метод навчання під час уроків фізичної культури має широкий потенціал. Підготовка варіантів проектів різної спрямованості та тривалості і експериментальна перевірка ефективності їх реалізації під час навчального процесу учнів закладів загальної середньої освіти на початковому, адаптаційному та базовому циклі навчання учнів, на сьогодні є актуальним напрямом наукових досліджень та методичних розробок для вчителів фізичної культури. The publication examines project-based learning in physical education classes. It is proposed to consider project training in the field of physical education in three directions: physical and motor activity, mental and organizational activity, and creative / design / engineering activity. It is noted that project activity as a teaching method during physical education lessons has a wide potential. The preparation of project options of various orientations and durations and the experimental verification of the effectiveness of their implementation during the educational process of students of general secondary education institutions at the initial, adaptation and basic cycle of student training is currently a relevant direction of scientific research and methodical development for physical education teachers.