Факультет український мовно-літературний імені Г. Ф. Квітки-Основ'яненка
Постійний URI для цього зібрання
Перегляд
Перегляд Факультет український мовно-літературний імені Г. Ф. Квітки-Основ'яненка за Тема ""Arts and Wonder"s"
Зараз показано 1 - 1 з 1
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументEkphrasis in Arts and Wonders by Gregory Norminton: Giuseppe Arcimboldo and Tommaso Grilli(Сумський державний університет, 2020) Harmash, L.The article reveals some features of postmodern aesthetics that were borrowed by modern literature from romantics, and are now undergoing a period of criticism. It is shown how a fiction reflects the continuity between contemporary literature and previous literary phenomena, which consists in the perception, transformation, and critical rethinking of aesthetic ideas and concepts. For this purpose, the genesis of Norminton’s novel Arts and Wonders was traced and a literary technique such as ekphrasis, that means a verbal description of a painting, was researched. An analysis of the two most significant ekphrasises – Vertumn and The Librarian – showed that the author of the novel raises the problem of copy or plagiarism, which today has gained particular relevance both in the world of art and in the academic environment. It was showed that Norminton solves this issue by referring to the traditional concept of mimesis. Despite the declaration of the need to imitate nature, Arts and Wonders demonstrates that the contemporary author asserts his right to free creative imagination, including the interpretation of historical facts and figures. The literary text refers to the artifacts which are presented in the arsenal of culture that are freely combined according to a kaleidoscope principle. Raising the question of the dialectical unity of such aesthetic categories as “beauty” and “ugliness”, Norminton enters into a polemic with the forerunner of postmodernism – romanticism. At the same time, the writer also poses questions about the correlation in the artist’s work of parts and the whole, about the need to achieve a balance of proportions between the elements that make up a work of art. Determining the genre originality of the novel, the author of the article concludes that it is a complex synthetic form that combines the features of picaresque novel, a biographical novel, a travel book, a historical novel, an artist's novel, and a Bildungsroman, which as a result forms a new genre variety – an adventure novel about the artist. У статті розкриваються риси постмодерністської естетики, що була запозичені сучасною літературою від романтиків, і зараз переживає період критики. Показано як художня література відображає спадкоємність між сучасною літературою і попередньою, що проявляється в сприйнятті, трансформації та критичному переосмисленні естетичні ідеї і концепції. В романі Нормінтона "Чудеса і чудасії" простежуються ітакий літературний прийом, як екфрасіс, що означає словесний опис картини. Аналіз двох найбільш значущих екфрасізов - Вертумн і Бібліотекар - показали, що автор роману піднімає проблему копіювання або плагіату, яка сьогодні набула особливої актуальності як в в світі мистецтва та в академічному середовищі. Нормінтон вирішує цю проблему, звертаючись до традиційного поняття мимесиса. Незважаючи на твердження про необхідність імітувати природу, сучасний автор стверджує своє право на вільну творче уяву, інтерпретацію історичних фактів і дат. В художньому тексті культурні артефакти вільно скомбіновані за принципом калейдоскопа. Ставлячи питання про діалектичну єдність таких естетичних категорій, як «Краса» і «потворність» Нормінтон вступає в полеміку з предтечею постмодернізму - романтизмом. У той же час письменник також задає питання про співвідношення в творчості художника частин і цілого, про необхідність досягнення балансу пропорцій між елементами, що складають твір мистецтва. Визначаючи жанрове своєрідність роману, автор статті приходить до висновку, що це складна синтетична форма, що поєднує в собі риси пригодницького роману, біографічного роману, книги подорожей, історичного роману і Bildungsroman .В результаті формується новий жанровий різновид – пригодницький роман про художника. В статье раскрываются черты постмодернистской эстетики, заимствованные современной литературой от романтиков, и сейчас переживащей период критики. Показано как художественная литература отражает преемственность между современной литературой и предшествующей, что проявляется в восприятии, трансформации и критическом переосмыслении эстетические идеи и концепции. в романе Норминтона "Чудеса и диковины"прослеживается такой литературный прием, как экфрасис, что означает словесное описание картины. Анализ двух наиболее значимых экфрасизов - Вертумн и Библиотекарь - показали, что автор романа поднимает проблему копирования или плагиата, которая сегодня приобрела особую актуальность как в в мире искусства и в академической среде. Норминтон решает эту проблему, обращаясь к традиционному понятию мимесиса. Несмотря на утверждение о необходимости имитировать природу, современный автор утверждает свое право на свободное творческое воображение, включая интерпретацию исторических фактов и дат. В художественном тексте культурные артефакты свободно скомбинированы по принципу калейдоскопа. Ставя вопрос о диалектическом единстве таких эстетических категорий, как «красота» и «уродство», Норминтон вступает в полемику с предтечей постмодернизма - романтизмом. В то же время писатель также задает вопросы о соотношение в творчестве художника частей и целого, о необходимости достижения баланса пропорций между элементами, составляющими произведение искусства. Определяя жанровое своеобразие романа, автор статьи приходит к выводу, что это сложная синтетическая форма, сочетающая в себе черты приключенческого романа, биографического романа, книги путешествий, исторического романа и Bildungsroman. В результате формируется новая жанровая разновидность – приключенческий роман о художнике.