Перегляд за Автор "Dotsenko, S."
Зараз показано 1 - 3 з 3
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументDeveloping digital competence of teachers of Humanitarian disciplines in the conditions of COVID-19 quarantine measures(IOP Publishing, 2021) Trubavina, I.; Dotsenko, S.; Naboka, O.; Chaikovskyi, M.; Meshko, H.The relevance of the research is explained by the necessity of developing digital competence of teachers of Humanitarian disciplines at the higher education institutions (HEIs) in the conditions of the quarantine measures to prevent the spread of COVID-19. It is particularly challenging for teachers of Humanitarian disciplines, who are not specialists in the digital sphere as their profession is focused on humans. The purpose of the paper is to define the influence of the quarantine on the work of teachers at HEIs, revealing the level of the development, challenges and peculiarities of enhancing the digital competence of teachers of Humanitarian disciplines, theirs needs in education and giving recommendations how to arrange education and make administrative decisions. The methods of the research are survey, theoretical analysis, others. The results are to define the peculiarities of the influence of the quarantine. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю розвитку цифрової компетентності викладачів гуманітарних дисциплін закладів вищої освіти (ЗВО) в умовах карантинних заходів, спрямованих на запобігання поширенню COVID-19. Особливо складно це зробити викладачам гуманітарних дисциплін, які не є фахівцями в цифровій сфері, оскільки їхня професія зосереджена на людині. Мета статті – визначити вплив карантину на роботу викладачів ЗВО, виявити рівень розвитку, виклики та особливості підвищення цифрової компетентності викладачів гуманітарних дисциплін, їхні потреби в навчанні та надати рекомендації щодо організації навчання та прийняття управлінських рішень. Методи дослідження – опитування, теоретичний аналіз, інші. Результати полягають у визначенні особливостей впливу карантину.
- ДокументTeaching «Fundamentals of Health» with the application of cloud technologies(EDITORIAL PRIMMATE S.A.S, 2022-01) Sobchenko, T.; Smolianiuk, N.; Panchenko, V.; Tverdokhlib, T.; Dotsenko, S.The aim of the article is to analyze the results of teaching the subject «Fundamentals of Health» in grades 5–9 in the conditions of distance learning with the application of cloud technologies. The following methods were used for the study: videoconferences, explanations, interviews, surveys, tests for formative and summative assessment, performing practical tasks, works, projects, compiling instructions to tasks, creating educational presentations and videos. The article substantiates the possibility of teaching the subject «Fundamentals of Health» in grades 5–9 using cloud technology and educational platforms in the conditions of distance learning, such as: Google Classroom, Zoom, Meet, Edpuzzle. The results of 5–9-grade students’ academic performance were analyzed and it was found that grades 5, 6, and 9 showed a fairly high level of academic achievement, while for the students of 7th and 8th grades this indicator was quite low. The obtained results are explained by the difference in motivation, experience of blended learning and students’ age psychological peculiarities, parents’ inclusion in the educational process, various types of practical tasks. The prospects for further use of distance education are highlighted in the article. They include application of tried and tested cloud technologies, systematic and comprehensive professional development of teachers; teacherparent cooperation, preparing guidelines for students’ parents; adapting types of tasks and their content to the conditions of distance and blended learning; launching teachers’ own YouTube channels. Метою статті є аналіз результатів організації викладання предмету «Основи здоров’я» у 5–9 класах з використанням хмарних технологій у дистанційному форматі. Для дослідження були використані такі методи: відеоконференції, пояснення, бесіди, опитування, тести для здійснення поточного та підсумкового контролю, виконання практичних завдань, робіт, проєктів, складання інструктажу до виконання завдань, створення навчальних презентацій та відеоматеріалів. У статті обґрунтовано можливість викладання предмету «Основи здоров’я» у 5–9 класах з використанням хмарних технологій та освітніх платформ у дистанційному форматі а саме: Google Classroom, Zoom, Meet, Edpuzzle. Проаналізовано результати навчальних досягнень учнів 5–9 класів та виявлено, що 5, 6, та 9 класи продемонстрували досить високий низьким. З’ясовано, що результати зумовлені різною вмотивованістю, досвідом змішаного навчання та віковими психологічними особливостями учнів, включенням до освітнього процессу батьків, різними видами практичних завдань. Висвітлено пропозиції щодо використання у подальшій роботі дистанційної освіти: застосування вже перевірених та освоєння нових хмарних технологій; систематичне та системне підвищення кваліфікації учителів; співпраця педагогів з батьками та підготовка посібників для батьків школярів; адаптування видів завдань та їх змісту до умов дистанційного та змішаного навчання; ведення власного Ютуб каналу кожним учителем.
- ДокументThe Main Problems of Forming Soft Skills in the Future Career of a Student in a Pandemic(IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security, 2022-03) Zhukova, O.; Mandragelia, V.; Veselska, L.; Yermolenko, A.; Dotsenko, S.The purpose of the article is to analyze students' self-assessment of the level of soft skills development and the prospects for its improvement in a pandemic. For an adequate and objective study of the stated issues, comparative analysis was most often used. For this purpose, theoretical studies of national and foreign experts were analyzed, which included specific sociological surveys. Prospects for further work are assumed in a detailed study of the factors, conditions and mechanisms for the formation and development of soft skills in students of natural, engineering and technological, medical, social and humanitarian specialties. Мета статті – проаналізувати самооцінку студентами рівня розвитку м’яких навичок та перспективи її покращення в умовах пандемії. Для адекватного та об’єктивного дослідження викладених питань найчастіше використовувався порівняльний аналіз. Для цього були проаналізовані теоретичні дослідження вітчизняних та зарубіжних експертів, які включали окремі соціологічні дослідження. Перспективи подальшої роботи полягають у детальному вивченні факторів, умов та механізмів формування та розвитку soft skills у студентів природничих, інженерно-технологічних, медичних, соціально-гуманітарних спеціальностей.