Перегляд за Автор "Boiarska-Khomenko, A. V."
- ДокументADULT EDUCATIONAL IN EUROPE AND UKRAINE(Publishing s.r.o., 2017-12) Boiarska-Khomenko, A. V.The article presents a comparative analysis of theoretical approaches to the concept of adult education, as well as the experience of implementing the concept of lifelong education in European countries and Ukraine. The prospects and suggestions concerning the development of adult education in Ukraine in the process of the integration into the European educational system are outlined. У статті здійснено порівняльний аналіз теоретичних підходів до поняття освіти дорослих, а також досвіду реалізації концепції безперервної освіти у європейських країнах та в Україні. Окреслено перспективи та пропозиції щодо розвитку освіти дорослих в Україні на шляху інтеграції до європейського освітнього простору. В статье осуществлен сравнительный анализ теоретических подходов к понятию образования взрослых, а также опыта реализации концепции непрерывного образования в европейских странах и в Украине. Определены перспективы и предложения по развитию образования взрослых в Украине на пути интеграции в европейское образовательное пространство.
- ДокументLifelong education as the basis of sustainable development of the european society(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Boiarska-Khomenko, A. V.In the article, lifelong learning is the basis for the sustainable development of European society was presented. An analysis of the development of lifelong learning in European countries has been carried out. The genesis of lifelong learning and determinants were analyzed, the main stages of lifelong learning development were revealed. The article analyzes the trends in the development of education throughout life. It has been proven that lifelong learning systems in European countries cover a set of components. They are: theoretical and methodological basis, normative regulation, organization and management, development strategies, institutional structure, social and economic component, content and teaching technologies, quality assurance. Features of non-formal and informal education have been identified. Organizational and didactic foundations of education throughout life were analyzed. They are: the content of education, technological aspects, the use of information technology for organizing both formal and non-formal educational process, etc. The features of practical training in the system of lifelong education in European countries were analyzed. They are: compliance with socio-economic requirements and the labor market, a high level of material, technical and educational support of the educational process, organization based on partnership, a variety of practices depending on specialties. Common and different features in the development of lifelong education system have been revealed. It has been proved that the lifelong education system in Europe covers a set of interrelated components: theoretical and methodological, regulatory, managerial, socio-economic, institutional, strategic, target, organizational, content-technological, diagnostic-effective. It is a component of both common-European educational policy and national strategies implemented on the basis of a clear regulatory framework, has a defined organizational structure; aimed at the development of a holistic personality, the formation of professional competencies of students taking into account the needs of the modern labor market. The lifelong education system in Europe combines formal, non-formal and informal forms. The efficiency and quality of lifelong education in Europe is ensured by decentralization of the management system, autonomy of education institutions, diversification of training programs, the use of innovative teaching methods and technologies based on business training, etc. У статті представлено навчання впродовж життя – основа сталого розвитку європейського суспільства. Проведено аналіз розвитку навчання впродовж життя в європейських країнах. Проаналізовано генезис навчання протягом усього життя та його детермінанти, розкрито основні етапи розвитку навчання протягом життя. У статті проаналізовано тенденції розвитку освіти протягом усього життя. Доведено, що системи навчання впродовж життя в європейських країнах охоплюють набір компонентів. Це: теоретичні та методологічні основи, нормативне регулювання, організація та управління, стратегії розвитку, інституційна структура, соціально-економічна складова, зміст та технології навчання, забезпечення якості. Визначено особливості формальної та неформальної освіти. Проаналізовано організаційно-дидактичні основи освіти протягом усього життя, як-от: зміст освіти, технологічні аспекти, використання інформаційних технологій для організації як формального, так і неформального освітнього процесу тощо. Проаналізовано особливості практичного навчання в системі освіти протягом життя. Це: відповідність соціально-економічним вимогам та ринку праці, високий рівень матеріального, технічного та освітнього забезпечення навчального процесу, організація, заснована на партнерстві, різноманітна практика залежно від спеціальностей. Виявлено загальні та специфічні особливості розвитку системи освіти протягом усього життя. Доведено, що система освіти протягом життя у Європі охоплює сукупність взаємопов’язаних компонентів: теоретико-методологічний, регулятивний, управлінський, соціально-економічний, інституційний, стратегічний, цільовий, організаційний, змістовно-технологічний, діагностично-ефективний. Зазначені компоненти виступають складовою як загальноєвропейської освітньої політики, так і національних стратегій, що реалізуються на основі чіткої нормативної бази, мають визначену організаційну структуру; спрямовані на розвиток цілісної особистості, формування професійних компетентностей студентів з урахуванням потреб сучасного ринку праці. Система освіти протягом життя у Європі поєднує формальну, неформальну та інформальну форми. Ефективність та якість освіти впродовж життя в Європі забезпечується децентралізацією системи управління, автономією навчальних закладів, диверсифікацією навчальних програм, використанням інноваційних методів навчання та технологій, заснованих на бізнес-навчанні тощо.
- ДокументNon-formal and informal adult education in Ukraine(Accent Graphics Communications & Publishing, Canada, 2017-11-17) Boiarska-Khomenko, A. V.In Ukraine, at the present stage, there is an urgent need to develop theoretically substantiated, practically significant and persuasive conceptual approaches to the organization of the lifelong education system. One of the most significant problems in the formation of the lifelong education system is overcoming the stereotype of considering the non-formal education as insignificant. Misunderstanding of the specifics of the non-formal education and its social potential is generated by insufficient attention to the study of the problems of adult education. It is necessary to analyze the activities of the existing sphere of non-traditional kinds and forms of adult education nationwide. This will reveal the specifics of non-formal cognitive and educational activities of different contingents of adults, motivational peculiarities and the self-organization mechanisms of this activity. В Україні на сучасному етапі назріла необхідність у розробці теоретично обґрунтованих, практично значимих і переконливих концептуальних підходів до організації системи неперервної освіти. Однією з найбільш істотних проблем становлення системи неперервної освіти є подолання стереотипу ставлення до неформальної освіти як мало важливої й несуттєвої. Нерозуміння специфіки неформальної освіти та її соціального потенціалу породжується недостатньою увагою до вивчення проблем освіти дорослих. Необхідно в масштабах країни проаналізувати діяльність сформованої сфери нетрадиційних видів і форм освітньої діяльності дорослих. Це дозволить виявити специфіку неформальної пізнавальної й навчальної діяльності різного контингенту дорослих, мотиваційні особливості й механізми самоорганізації цієї діяльності. В Украине на современном этапе назрела необходимость в разработке теоретически обоснованных, практически значимых и убедительных концептуальных подходов к организации системы непрерывного образования. Одной из наиболее существенных проблем становления системы непрерывного образования является преодоление стереотипа отношения к неформальному образованию как мало важной и несущественной. Непонимание специфики неформального образования и ее социального потенциала порождается недостаточным вниманием к изучению проблем образования взрослых. Необходимо в масштабах страны проанализировать деятельность сложившейся сферы нетрадиционных видов и форм образовательной деятельности взрослых. Это позволит выявить специфику неформальной познавательной и учебной деятельности разного контингента взрослых, мотивационные особенности и механизмы самоорганизации этой деятельности.
- ДокументPerspectives for implementing international educational programs in the field of andragogy(RS Global Sp. z O.O., Scientific Educational Center Warsaw, Poland, 2017-12) Boiarska-Khomenko, A. V.International educational programs are essential for improving the issues of adult education. Their realization will promote the integration and adaptation of the Ukrainian educational system to the international educational system, will have positive consequences for the professional updating of Ukrainian scholars and specialists of different fields, will enrich the Ukrainian pedagogical theory with new concepts and techniques. In the article, we have identified the directions of international cooperation and the realization of educational projects: partnership with educational institutions of different countries; introduction in programs of two-way and multiway interstate exchange of students, post-graduate students, pedagogical, scientific-pedagogical and scientific workers; cooperation with international public and educational organizations; cooperation with various international funds; direct participation of educational institutions and researchers in international educational programs and projects; organization of international conferences, symposiums, congresses and other events. Міжнародні освітні програми мають велике значення для удосконалення питань освіти дорослих. Їхня реалізація сприятиме інтеграції та адаптації української освітньої системи до міжнародного освітнього простору, матиме позитивні наслідки для професійного зростання українських науковців та фахівців різних галузей, збагатить українську педагогічну теорію новими концепціями та методиками. У статті ми визначили напрямками Міжнародної співпраці та реалізації освітніх проектів: партнерство із навчальними закладами різних країн; запровадження програм двостороннього та багатостороннього міждержавного обміну студентами, аспірантами, педагогічними, науково-педагогічними та науковими працівниками; співробітництво із міжнародними громадськими та освітніми організаціями; співпраця з різноманітними міжнародними фондами; участь навчальних закладів та науковців у міжнародних освітніх програмах і проектах; організація міжнародних конференцій, симпозіумів, конгресів та інших заходів. Международные образовательные программы имеют большое значение для совершенствования вопросам образования взрослых. Их реализация будет способствовать интеграции и адаптации украинской образовательной системы в международное образовательное пространство, будет иметь положительные последствия для профессионального роста украинских ученых и специалистов различных отраслей, обогатит украинскую педагогическую теорию новыми концепциями и методиками. В статье мы определили направлениям Международного сотрудничества и реализации образовательных проектов: партнерство с учебными заведениями разных стран; внедрение программ двустороннего и многостороннего межгосударственного обмена студентами, аспирантами, педагогическими, научно-педагогическими и научными работниками; сотрудничество с международными общественными и образовательными организациями; сотрудничество с различными международными фондами; участие учебных заведений и ученых в международных образовательных программах и проектах; организация международных конференций, симпозиумов, конгрессов и других мероприятий.
- ДокументThe experience of implementing the international educational programs in the field of teacher training(Wyższa Szkoła Lingwistyczna w Częstochowie, Polska, 2017) Boiarska-Khomenko, A. V.The issues of adult education are becoming of particular relevance nowadays. Ukraine is actively working with a number of international organizations to implement educational programs. Thanks to the European initiative, adult education has gained considerable popularity and has got a powerful impetus for development. In particular, one of the most popular areas of focus of adult education is the training of teachers, who already work in different types of educational institutions. The article reveals the experience and features of the activity of GoGlobal, a popular international educational program in Ukraine, as well as the GoCamps pilot project. The GoCamps project, apart from teaching children in language camps, provides for the thorough training of pedagogical staff. The project provides teachers with a lot of opportunities to develop their own pedagogical competence, to accumulate methodological material, to acquire new theoretical knowledge, to improve the forms and methods of teaching and educational work, as well as to master the new means and technics of the educational process. The GoCamps project has been successfully operating in Ukraine for several years. Teachers from different parts of Ukraine, cities and small villages, have become participants of the project. This contributes to rethinking and improving the approaches to organizing the educational system in modern Ukrainian schools, which will uplevel Ukrainian education. Проблеми освіти дорослих стають особливо актуальними в наші дні. Україна активно співпрацює з низкою міжнародних організацій з впровадження освітніх програм. Завдяки європейській ініціативі освіта дорослих отримала значну популярність і має потужний поштовх до розвитку. Зокрема, однією з найпопулярніших напрямків освіти дорослих є підготовка вчителів, які вже працюють у різних типах навчальних закладів. У статті висвітлюється досвід та особливості діяльності популярної міжнародної освітньої програми "GoGlobal" в Україні, а також пілотний проект GoCamps. Проект GoCamps, крім навчання дітей у мовних таборах, передбачає ретельне навчання педагогічних працівників. Проект надає вчителям великі можливості для розвитку власної педагогічної компетентності, накопичення методологічного матеріалу, набуття нових теоретичних знань, удосконалення форм та методів викладання та виховної роботи, а також освоєння нових засобів і техніки навчального процесу. Проект GoCamps успішно працює в Україні вже кілька років. Участь у проекті взяли вчителі з різних куточків України, міст та невеликих селищ. Це сприяє переосмисленню та вдосконаленню підходів до організації освітньої системи в сучасних українських школах, що дозволить підвищити рівень української освіти. Проблемы образования взрослых становятся особенно актуальными в наши дни. Украина активно сотрудничает с рядом международных организаций по внедрению образовательных программ. Благодаря европейской инициативе образование взрослых получило большую популярность и имеет мощный толчок к развитию. В частности, одним из самых популярных направлений образования взрослых является подготовка учителей, которые уже работают в различных типах учебных заведений. В статье освещается опыт и особенности деятельности популярной международной образовательной программы "GoGlobal" в Украине, а также пилотный проект GoCamps. Проект GoCamps, кроме обучения детей в языковых лагерях, предусматривает тщательное обучение педагогических работников. Проект предоставляет учителям большие возможности для развития собственной педагогической компетентности, накопление методологического материала, приобретения новых теоретических знаний, совершенствование форм и методов преподавания и воспитательной работы, а также освоение новых средств и техники учебного процесса. Проект GoCamps успешно работает в Украине уже несколько лет. Участие в проекте приняли учителя из разных уголков Украины, городов и небольших поселков. Это способствует переосмыслению и совершенствованию подходов к организации образовательной системы в современных украинских школах, что позволит повысить уровень украинского образования.
- ДокументTheory and practice of introduction of competence approach to higher education in Ukraine(Premier Publishing, Vienna, Austria, 2019-02-26) Agarkova, N. O.; Anichkina, O. V.; Atroshchenko, T. A.; Berestok, O. V.; Bezushko, S. V.; Bilotserkovets, M. A.; Bilous, T. L.; Bilyk, N. I.; Boiarska-Khomenko, A. V.; Boychuk, Yu. D.; Byhar, H. P.; Dyomina, Victoriya; Dzhus, Oksana; Fentsуk, Oksana; Figol, Natalia; Grineva, Valentina; Kazachiner, Olena; Klimakova, Svetlana; Kobzhev, Alexander; Korobeynik, Vitaly; Rybalko, Lyudmyla; Lazareva, Olena; Kozhushko, Svitlana; Kozobrodova, Diana; Kryvtsova, Natalia; Tsybulko, Liudmyla; Kurinna, Svitlana; Kuzmina, Olena; Lebedieva, Kateryna; Luparenko, Svitlana; Marakushin, Andriy; Vasylieva, Svitlana; Nalyvaiko, Nataliia; Nalyvaiko, Oleksii; Turishcheva, Liudmyla; Nebytova, Iryna; Zhukov, Vasyl; Nefedchenko, Оksana; Oliinyk, Nadiia; Pisotskaya, Marina; Pochynkova, Mariia; Podcherniaieva, Nataliia; Zolotukhina, Svitlana; Popova, Olena; Portian, Maryna; Pryshlyak, Oksana; Seliverstova, Anna; Shmonina, Tetiana; Shtefan, Liudmyla; Shcheblykina, Tamila; Soter, Mariia; Sultanova, Natalia; Tanko, Tetyana; Tkachov, Sergiy; Tkachova, Nataliya; Trubavina, Iryna; Vasylieva, Maryna; Verchenko, Lydia; Volkova, Nataliia; Xie, Fei; Yershova-Babenko, Iryna; Zhang, Can; Zhernovnykova, Oksana; Dorozhko, Iryna; Gurina, Viktoriya; Dovhopolova, Hanna; Ivanov, Dmitro; Dovzhenko, Tetiana; Lazarev, Mykola; Kabanska, Olga; Lazareva, KaterynaThe monograph presents the study of theoretical basis and specific features of introduction of competence approach to higher education, as it is the actual problem of higher education in Ukraine and Europe. Competence approach is a new approach for institutions of higher education in Ukraine. That is why, the monograph presents the history, modernity, Ukrainian and world experience in solving the problem of development and introduction of it. The monograph focuses on revealing the foundations of existence of it in the system of scientific approaches to higher education. The monograph reveals the essence, methods and ways of formation of professional and general competencies of future specialists in various spheres of human activity, and it also specifies their content in profession, specialty and specialization. The work proves the effectiveness of certain technologies, methodics, methods and forms of future specialists’ training in institutions of higher education in the context of competence approach. Heuristic technologies, independent work, motivation and stimulation of students, social-pedagogical support, focus on students’ life competencies, individualization of education, extracurricular work are among of them. The monograph is designed for research and teaching staff of institutions of higher education, scientists, students etc. У монографії представлені дослідження теоретичних основ і особливостей впровадження компетентнісного підходу у вищій освіті, так як це актуальна проблема вищої освіти в Україні та Європі. Компетентнісний підхід - це новий підхід для вищих навчальних закладів в Україні. Саме тому в монографії представлені історія, сучасність, український і світовий досвід вирішення проблеми її розробки і впровадження. Монографія присвячена розкриттю основ її існування в системі наукових підходів до вищої освіти. Монографія розкриває сутність, методи і способи формування професійних і загальних компетенцій майбутніх фахівців в різних сферах людської діяльності, а також уточнює їх зміст по професії, спеціальності та спеціалізації. В роботі доведена ефективність окремих технологій, методик, методів і форм підготовки майбутніх фахівців у вищих навчальних закладах в контексті компетентнісного підходу. Серед них - евристичні технології, самостійна робота, мотивація і стимулювання студентів, соціально-педагогічна підтримка, орієнтація на життєві компетенції студентів, індивідуалізація освіти, позашкільна робота. Монографія призначена для науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів, науковців, студентів і т. д. В монографии представлены исследования теоретических основ и особенностей внедрения компетентностного подхода в высшем образовании, так как это актуальная проблема высшего образования в Украине и Европе. Компетентностный подход - это новый подход для высших учебных заведений в Украине. Именно поэтому в монографии представлены история, современность, украинский и мировой опыт решения проблемы ее разработки и внедрения. Монография посвящена раскрытию основ ее существования в системе научных подходов к высшему образованию. Монография раскрывает сущность, методы и способы формирования профессиональных и общих компетенций будущих специалистов в различных сферах человеческой деятельности, а также уточняет их содержание по профессии, специальности и специализации. В работе доказана эффективность отдельных технологий, методик, методов и форм подготовки будущих специалистов в высших учебных заведениях в контексте компетентностного подхода. Среди них - эвристические технологии, самостоятельная работа, мотивация и стимулирование студентов, социально-педагогическая поддержка, ориентация на жизненные компетенции студентов, индивидуализация образования, внешкольная работа. Монография предназначена для научно-педагогических работников высших учебных заведений, ученых, студентов и т. д.
- ДокументАDULT LEARNING DEVELOPMENT IN РOLAND IN THE 20TH CENTURY(Khmelnitsky National University (KhNU), 2017-11) Boiarska-Khomenko, A. V.The article presents a retrospective analysis of adult learning development in Poland in the 20th century. Based on the study and analysis of historical and pedagogical literature, normative documents of the official bodies of Polish government, the periodical press of the 20th century, several stages of adult learning development, in the particular historical period, have been determined: 1905–1913 years were defined by the legalization of educational institutions for adults, the search for new forms and methods of education, the involvement of a wide range of people; 1914–1945 was the stage of world wars that had led to the destruction of the adult learning system, which led to the decline of educational institutions; 1950–1960 years were characterized by the restoration of adult learning institutions, the adaptation to the new political system, a new approach to formulating the goals and objectives of adult learning; in the 70s and 80s of the 20th century, there was the cardinal rethinking of the goals and objectives of adult learning, educational institutions practiced new forms and methods of teaching, the idea of lifelongeducation was widespread in the society; the period of the end of the 20th century had initiated the integration of adult learning in Poland into the Common Educational Space, which contributed to the intensification of the theoretical substantiation and practical implementation of the international concepts of adult learning. Among the criteria for determining the stages, there were socio-political, socio-economic, organizational and pedagogical factors that led to the change of subjects, goals, objectives, content, principles, forms, methods of organizing adult learning in Poland in the 20th century. The historical and pedagogical features of each stage are shown, the influence of historical events on the formation and development of adult education in Poland is taken into account and analyzed.In accordance with each stage, the leading forms and methods of adult learning arehave beendetermined. The peculiarities of the activity of adult learning institutions at all stageshave been demonstrated. The disadvantages of the adult learning system, as well as the difficulties of its development, have beenidentified. У запропонованій статті представлено ретроспективний аналіз розвитку освіти дорослих у Польщі у ХХ ст. На підставі вивчення й аналізу історико-педагогічної літератури, нормативних документів офіційних органів державної влади Польщі, періодичної преси ХХ ст. визначено декілька етапів розвитку освіти дорослих в окреслений історичний період: 1905 – 1913 роки характеризувалися легалізацією закладів світи для дорослих, пошуком нових форм та методів освіти, залученням широкого кола людей; 1914 – 1945 роки –етап вирування двох світовий війн спричинив фактичне руйнування системи освіти дорослого населення, привів у занепад навчальні заклади; період 1950-х – 1960-х років характеризується відновленням інституцій освіти дорослих, адаптацією до нової політичної системи, новим підходом до формулювання мети та завдань освіти дорослих; у 70-ті та 80-ті роки ХХ ст. почалось кардинальне переосмисленням мети та завдань освіти дорослих, навчальні заклади практикували нові форми та методи навчання, у суспільстві здобула широкої популяризації ідея освіти впродовж життя; кінець ХХ ст. поклав початок інтеграції освіти дорослих Польщі до єдиного європейського простору, що сприяло активізації теоретичного обґрунтування і практичного втілення в життя міжнародних концепцій освіти дорослих. Серед критеріїв визначення етапів розглядалися суспільно-політичні, соціально-економічні й організаційно-педагогічні чинники, що призвели до зміни суб’єктів, мети, завдань, змісту, принципів, форм, методів організації освіти дорослих у Польщі у ХХ ст. Відображено історико-педагогічні особливості кожного з етапів, враховано та проаналізовано вплив історичних подій на становлення й розвиток освіти дорослих у Польщі. У відповідності до кожного з означених етапів визначено провідні форми та методи освіти дорослого населення. Продемонстровано особливості діяльності закладів освіти дорослих на всіх етапах. Установлено недоліки системи освіти дорослих, а також труднощі на шляху її розвитку. В предлагаемой статье представлен ретроспективный анализ развития образования взрослых в Польше в ХХ в. На основании изучения и анализа историко-педагогической литературы, нормативных документов официальных органов государственной власти Польши, периодической печати ХХ в. определено несколько этапов развития образования взрослых в означенный исторический период: 1905 - 1913 годы характеризовались легализацией заведений мира для взрослых, поиском новых форм и методов образования, привлечением широкого круга людей; 1914 - 1945 годы - этап бурления двух мировых войн вызвал фактическое разрушение системы образования взрослого населения, привел в упадок учебные заведения; период 1950-х - 1960-х годов характеризуется восстановлением институтов образования взрослых, адаптацией к новой политической системы, новым подходом к формулированию целей и задач образования взрослых; в 70-е и 80-е годы ХХ в. началось кардинальное переосмысление целей и задач образования взрослых, учебные заведения практиковали новые формы и методы обучения, в обществе получила широкой популяризации идея образования в течение жизни; конец ХХ в. положил начало интеграции образования взрослых Польши в единое европейское пространство, что способствовало активизации теоретического обоснования и практического воплощения в жизнь международных концепций образования взрослых. Среди критериев определения этапов рассматривались общественно-политические, социально-экономические и организационно-педагогические факторы, которые привели к изменению субъектов, целей, задач, содержания, принципов, форм, методов организации образования взрослых в Польше в ХХ в. Отражено историко-педагогические особенности каждого из этапов, учтено и проанализировано влияние исторических событий на становление и развитие образования взрослых в Польше. В соответствии с каждым из указанных этапов определены ведущие формы и методы образования взрослого населения. Продемонстрированы особенности деятельности учреждений образования взрослых на всех этапах. Установлено недостатки системы образования взрослых, а также трудности на пути ее развития.