Перегляд за Автор "Чаус, Д. В."
Зараз показано 1 - 4 з 4
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументКолірна виразність як особливість системного живописного мислення майбутніх фахівців образотворчого мистецтва під час професійної підготовки в педагогічному університеті(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Паньок, Т. В.; Чаус, Д. В.Розглядається значення колірної виразності як один з ключових елементів у формуванні системного живописного мислення майбутніх художників, яке передбачає здатність цілісно сприймати, аналізувати та інтерпретувати візуальні образи з урахуванням взаємодії кольору, форми, простору тощо. Підкреслюється важливість колірної виразності для розвитку креативного мислення, технічної майстерності та художнього смаку. Окрему увагу приділено тому, як колірна виразність формує системне живописне мислення, сприяє концептуальному підходу до творчої роботи тощо. Стаття акцентує увагу на необхідності інтеграції глибоких знань з колористики у навчальні програми педагогічних університетів, підкреслюючи її значення для формування професійної компетентності майбутніх фахівців образотворчого мистецтва. Визначено, що колірна виразність, як невід'ємна складова живописного мислення, допомагає майбутнім фахівцям оволодіти вмінням використовувати колір для передачі емоцій, настрою та змісту. Це не лише технічні навички, а й глибоке розуміння психології сприйняття кольору, символіки та культурних аспектів, які впливають на глядача. Схарактеризовано, що формування системного живописного мислення з акцентом на колірну виразність є важливим етапом у підготовці майбутніх фахівців образотворчого мистецтва, що дозволяє їм розширювати межі своєї творчості, використовувати кольорові рішення як інструмент впливу та комунікації, досягати високого рівня професіоналізму тощо. One of the important problems in the context of higher education reform is the training of fine art specialists in pedagogical universities, who integrate modern tendencies in art and education, support traditions, create new works that reflect national identity, apply painting skills and abilities in creative and pedagogical work , and, undoubtedly, play a key role in the preservation and popularization of Ukrainian heritage, which is important for the general cultural and social development of the state. The article examines the importance of colour expressiveness as one of the key elements in the formation of the systematic pictorial thinking of future artists, which involves the ability to holistically perceive, analyse and interpret visual images, taking into account the interaction of colour, shape, space, etc. The importance of colour expressiveness for the development of creative thinking, technical skill and artistic taste is emphasized. Particular attention is paid to how colour expressiveness forms systematic pictorial thinking, contributes to a conceptual approach to creative work, etc. The article focuses on the need to integrate in-depth knowledge of coloristics into the curricula of pedagogical universities, emphasizing its importance for the formation of professional competence of future fine art specialists. It has been determined that colour expressiveness, as an integral component of pictorial thinking, helps future specialists master the ability to use colour to convey emotions, mood and content. It is not only technical skills, but also a deep understanding of the psychology of colour perception, symbolism and cultural aspects that affect the viewer. It is proved that the formation of systematic pictorial thinking with an emphasis on colour expressiveness is an important stage in the training of future fine art specialists, which allows them to expand the boundaries of their creativity, use colour solutions as a tool of influence and communication, achieve a high level of professionalism, etc. Systematic pictorial thinking with an emphasis on colour expressiveness is an integral part of the professional development of future fine art specialists, which allows them to effectively convey ideas, preserve cultural traditions and influence the development of society. The study of colour and its application is the foundation on which the artist's skill is based, and thus, should be one of the key elements in the training program for future fine arts specialists in pedagogical universities.
- ДокументТеоретичні і методичні основи образотворчого мистецтва(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Алтухова, А. В.; Азаркіна, М. А.; Лісунова, Л. В.; Паньок, Т. В.; Чаус, Д. В.; Чєн, Н. В.Навчальний посібник «Теоретичні та методичні основи образотворчого мистецтва» розрахований на вивчення та ознайомлення здобувачамидругого (магістерського) рівня вищої освіти окремих дисциплін, що викладаються по кафедрі образотворчого мистецтва ХНПУ імені Г. С. Сковороди. У посібнику міститься інформація щодо самостійної, практичної й творчої діяльності. Навчальний посібник призначений для вивчення сучасних мистецьких практик, графіки, живопису, малюнку, новітніх медіа-практик, теорії і історії мистецтва. The textbook "Theoretical and Methodological Foundations of the Visual Arts The textbook "Theoretical and Methodological Foundations of Visual Art" is designed for the study and acquaintance of candidates for a second (master's) degree (master) level of higher education in individual disciplines taught at the Department of Fine Arts KNPU named after G. Skovoroda. The manual contains information on independent, practical and creative Activities. The textbook is intended for studying modern art practices, graphics, painting, drawing, the latest media practices, theory and history of art theory and history.
- ДокументТеорія і практика образотворчого мистецтва(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Азаркіна, М. А.; Алтухова, А. В.; Чаус, Д. В.; Чекардін, Ю. М.; Паньок, Т. В.Монографія присвячена образотворчому мистецтву і художній освіті в рамках навчального ІІІ курсу студентів факультету мистецтв ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Монографія побудована з циклу лекцій, що дозволяють показати складну картину творчого процесу, який базується перш за все на академічних засадах та кропіткої, щоденної праці художника. Розроблені лекції поєднується з практичними заняттями, що розширює уявлення студентів про різноманітність засобів та творчих рішень. Цикл лекцій з історії мистецтва ознайомлює з різними національними школами, стилями, течіями, творчими особистостями. Історія мистецтв є теорією до практичних занять зі спеціальних дисциплін. Тому вивчення студентами історії мистецтва дає необхідний обсяг теоретичних знань зокрема в живописі, графіки, скульптурі, декоративно-прикладному мистецтві і т. ін. Викладання курсу будується на аналізі ідейного змісту, на художніх засобах виразу найкращих взірців мистецтва різних епох. The monograph is dedicated to visual art and art education in the third year of study for students of the Faculty of Arts of the Karaganda National Pedagogical University. С. Skovoroda. It consists of a cycle of lectures allowing to show a complex picture of creative process based on academic principles and painstaking everyday work of an artist. The developed lectures are combined with practical exercises, which broaden the students' understanding of the diversity of means and creative solutions. The History of Art lecture series introduces students to different national schools, styles. The History of Art lecture series introduces you to different national schools, styles, movements and creative personalities. The History of Art is a theory for the practical study of special disciplines. Therefore, history of art provides students with the necessary amount of theoretical knowledge, especially in painting, graphic arts, sculpture, decorative and applied arts, etc. The course is based on the analysis of ideological content, on artistic means of expression of the best samples of art of different epochs.
- ДокументФормування професійних компетентностей майбутніх учителів образотворчого мистецтва в процесі вивчення живопису(Mondial, Scientific Publishing Center «InterConf», 2021-09) Алтухова, А. В.; Чаус, Д. В.У статті висвітлено питання формування професійних компетентностей майбутніх учителів образотворчого мистецтва в процесі вивчення живопису. Обґрунтовано вивчення дисципліни «Живопис», як важливої складової професійно-художньої підготовки майбутніх фахівців. Підкреслено, що навчальна дисципліна являє собою цілісну та послідовну структуру, яка передбачає перелік завдань, від простого до складного, здійснюючи основну задачу вищої художньо-педагогічної школи – формування фахових компетентностей, необхідних для майбутньої професійної діяльності. В статье отражены вопросы формирования профессиональных компетентностей будущих учителей изобразительного искусства в процессе изучения живописи. Обосновано изучение дисциплины «Живопись» как важной составляющей профессионально-художественной подготовки будущих специалистов. Подчеркнуто, что учебная дисциплина представляет собой целостную и последовательную структуру, которая предусматривает перечень задач от простой к сложной, осуществляя основную задачу высшей художественно-педагогической школы – формирование профессиональных компетентностей, необходимых для будущей профессиональной деятельности. The article highlights the formation of professional competencies of future teachers of fine arts in the study of painting. The study of the discipline "Painting" as an important component of professional and artistic training of future professionals is substantiated. It is emphasized that the discipline is a holistic and consistent structure that provides a list of tasks, from simple to complex, carrying out the main task of higher art and pedagogical school - the formation of professional competencies necessary for future professional activity.