Перегляд за Автор "Цибулько, Л. Г."
Зараз показано 1 - 3 з 3
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументСОЦІАЛЬНА РОБОТА З ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦЯМИ ТА ЧЛЕНАМИ ЇХ СІМЕЙ ТА ВІЙСЬКОВО-СОЦІАЛЬНА РОБОТА В УКРАЇНІ: ІСТОРИЧНИЙ АСПЕКТ І ЗАКОРДОННИЙ ДОСВІД(Державний вищий навчальний заклад "Ужгородський національний університет", 2021) Трубавіна, І. М.; Цибулько, Л. Г.; Мартинюк, А. Ю.Стаття присвячена соціальній роботі з військовослужбовцями і членами їх сімей та військово- соціальній роботі. Автори узагальнюють такий наявний досвід в Україні і за кордоном в історії соціальної роботи. Це важливо для вироблення ефективних підходів, форм, методів, технологій і методик такої роботи в сучасній Україні, вибору напрямків вирішення соціальних проблем військовослужбовців і членів їх сімей в умовах військового конфлікту. Метою статті є узагальнення досвіду такої роботи в історії соціальної роботи з військовослужбовцями і членами їх сімей. Методами дослідження є узагальнення, конкретизація, синтез, теоретичний аналіз джерел. Результатами дослідження є визначення видів, форм, змісту соціальної роботи державних і недержавних соціальних служб в громаді, військово-соціальної роботи з військовослужбовцями і членами їх сімей, їх можливостей застосуванняі поєднання ресурсів в Україні сьогодні. Статья посвящена социальной работе с военнослужащими и членами их семей и военно-социальной работе. Авторы обобщают такой опыт в Украине и за рубежом в истории социальной работы. Это важно для выработки эффективных подходов, форм, методов, технологий и методик такой работы в современной Украине, выбора направлений решения социальных проблем военнослужащих и членов их семей в условиях военного конфликта. Целью статьи является обобщение опыта такой работы в истории социальной работы с военнослужащими и членами их семей. Способами исследования являются обобщение, конкретизация, синтез, теоретический анализ источников. Результатами исследования являются определение видов, форм, содержания социальной работы государственных и негосударственных социальных служб в общине, военно-социальной работы с военнослужащими и членами их семей, их возможностей применения и сочетания ресурсов в Украине сегодня. An article describes both a social work and military and social work with servicemen and members of their families. The authors summarize such existing experience of social work in Ukraine and abroad. It is sensitive for the development of eff ective approaches, forms, methods, technologies and methods of such work in modern Ukraine, for the choice of areas for solving social problems of servicemen and members of their families in a military confl ict environment. The purpose of the article is to summarize the experience of such work in the history of social work with servicemen and members of their families. Research methods are generalization, specifi cation, synthesis, theoretical analysis of sources. The results of the study are to determine the types, forms, content of social work of state and non-state social services in the community, military and social work with servicemen and members of their families, their opportunities for use and combination of resources in Ukraine today. The prospects for the use of historical ideas are: an implementation of a such experience at the NGU units’ practice. They are a management of social services in the community; cooperation of community resources and the military; combining of social welfare and guarantees with individual work with clients; involvement of NGOs and social services to interact with professionals conducting military and social work; create jobs for servicemen discharged due to injury; develop state policy in the fi eld of social work for servicemen and members of their families.
- ДокументТеорія та практика неформальної освіти соціальних працівників за проєктним підходом(Інститут педагогічної освіти i освiти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України ; Харківський національний педагогічний університет імені Г .С. Сковороди, 2020) Трубавіна, І. М.; Цибулько, Л. Г.Проведена робота з реалізації проєкту підтвердила припущення про те, що навчання соціальних працівників за проєктом потрібно було організовувати на теоретичних основах: проєктному підході як системотвірному для відбору інших підходів (проблемно-орієнтованого, клієнто-орієнтованого, прагматичного, родиноцентричного, андрогогічного, компетентнісного, міждисциплінарного, ресурсного). Проведена работа по реализации проекту подтвердила предположение о том, что обучение социальных работников по проекту нужно было организовывать на теоретических основах: проектном подходе как системообразующем для отбора других подходов (проблемно-ориентованого, клиенто-ориентированного, прагматического, андрогогичного, компетентностного, междисциплинарного, ресурсного). Training of social workers on the project must be organized on a theoretical basis: design approach as a backbone for the selection of other approaches (problem-oriented, client-oriented, pragmatic, native-centered, androgynous, competence, interdisciplinary, resource).
- ДокументФОРМУВАННЯ ЗАГАЛЬНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ У СВІТЛІ НОВИХ ВИМОГ ДО РОЗРОБКИ ОСВІТНІХ ПРОГРАМ(Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет», 2018) Трубавіна, І. М.; Цибулько, Л. Г.У розділі проаналізовано поняття: «професійна компетентність» та «загальні компетентності». Розглянуто, яким чином загальні компетентності можуть бути сформовані через застосування відповідних змісту, методів і форм навчання у закладі вищої освіти. Відзначено, що загальні компетентності вимагають не тільки знання основ професій, а й творчого мислення, креативності, життєвих вмінь та навичок. The concept of «professional competence» and «general competences» are analyzed in the section. The way of forming of general competences by using of suitable content, methods and forms of education in the instition of higher learning is considered as well. It is noted, that the general competences require not only knowledge of the basics of the profession, but creative thinking, creativity, life skills and experience too. For the purpose of forming the above-mentioned competences such provisions for organizing exercises in a higher educational institution are intended: 1. The learning process should be focused on the formation of creativity and creative thinking, life skills. 2. The learning process should be educating one. 3. The training should simulate the real conditions of professional activity and focus on the multidisciplinary environment and multiculturalism, it should morally and academically well-behaved by all its participants. All of these findings resonate with the law on higher education of Ukraine and konkretisiert it. Among the disclosed methods and forms of learning that can contribute to the formation of General competences, the priority is independent work of students and heuristic teaching methods. Competence-based approach requires support in training for the professional duties and professional tasks of the future social pedagogues. Therefore, formation of General competences of the future social pedagogues. in the institution of higher education is relevant in the context of the new requirements for the development of educational programs and possible under certain conditions the content of education and appropriate ensure training of modern teachers. Formation of general competences of future social pedagogues in the light of new demands concerning educational programs elaboration.