Перегляд за Автор "Рассказова, О. І."
Зараз показано 1 - 5 з 5
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументЕстетико-виховні засоби розвитку особистості лікаря як суб'єкта терапевтичного середовища(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2016-11-22) Рассказова, О. І.; Григоренко, В. Л.Розглянуті питання естетико-виховних засобів розвитку особистості лікаря як суб'єкта терапевтичного середовища. Рассмотрены вопросы эстетико-воспитательных средств развития личности врача как субъекта терапевтической среды.
- ДокументПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА СОЦІАЛЬНИХ ВИХОВАТЕЛІВ В УМОВАХ РОЗГОРТАННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ: ТЕНДЕНЦІЇ ТА СУПЕРЕЧНОСТІ(Львів. держ. ун-т безпеки життєдіяльності (ЛДУ БЖД), 2016) Григоренко, В. Л.; Рассказова, О. І.Висвітлено питання оновлення педагогічного погляду на сутність професій «соціальний педагог» та «соціальний працівник» у контексті стрімкої зміни соціокультурних та освітніх умов, що складаються під детермінуючим впливом інклюзивних процесів в освіті, які в Україні ще не є усталеними, скоріше – інноваційними. Авторками відстоюється думка, що інклюзія не обмежується реформуванням освіти, вона ґрунтується на філософії турботи та соціальної справедливості, на новій (неосоціальній) моделі розуміння явища інвалідності, в реалізації якої соціальний педагог та соціальний працівник відіграють суттєву роль. Розкриваються суперечності та проблеми, що виникають у підготовці таких фахівців в умовах соціокультурної та освітньої трансформацій. Освещены вопросы обновления педагогической точки зрения на сущность профессий «социальный педагог» и «социальный работник» в контексте стремительного изменения социокультурных и образовательных условий, кладывающихся под детерминирующим влиянием инклюзивных процессов в образовании, которые в Украине еще не устоявшимися, скорее - инновационными. Авторами отстаивается мнение, что инклюзия не ограничивается реформированием образования, она основывается на философии заботы и социальной справедливости, на новой (неосоциальный) модели понимания явления инвалидности, в реализации которой социальный педагог и социальный работник играют существенную роль. Раскрываются противоречия и проблемы, возникающие в подготовке таких специалистов в условиях социокультурной и образовательной трансформаций.The update pedagogical point of view on the essence of occupations such as "social teacher" and "social worker" in the context of rapid changes in social, cultural and educational conditions consisting under determining influence of inclusive processes in education, which are not established in Ukraine,more likely – innovative, is highlighted in the article. The idea, that inclusion is not limited by educational reform, it is based on the caring philosophy and social justice, the new (non social) model of understanding of the disability phenomenon, in implementing of which a social teacher and social worker are playing a significant role, is advocated by authors. Contradictions and problems occurring during the preparation such professionals in terms of social, cultural and educational transformation are revealed.
- ДокументПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА СОЦІАЛЬНИХ ВИХОВАТЕЛІВ ДО ЗДІЙСНЕННЯ МЕДИКО-СОЦІАЛЬНОЇ ДОПОМОГИ ДІТЯМ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ(Вид-во Держ. закл. „Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка”, 2016) Григоренко, В. Л.; Рассказова, О. І.; Рассказова, П. І.У статті висвітлено питання оновлення педагогічного погляду на підготовку фахівців соціальних педагогів та соціальних працівників як суб’єктів медико-соціальної допомоги у контексті стрімкої зміни соціокультурних та освітніх умов, що складаються під детермінуючим впливом інклюзивних процесів в освіті. Авторками відстоюється думка, що інклюзія не обмежується реформуванням освіти, вона ґрунтується на філософії турботи та соціальної справедливості, на новій (неосоціальній) моделі розуміння явища інвалідності, у реалізації якої соціальний педагог та соціальний працівник відіграють суттєву роль. Розкриваються суперечності та проблеми, що виникають у підготовці таких фахівців в умовах соціокультурної та освітньої трансформацій. В статье освещены вопросы обновления педагогического взгляда на подготовку специалистов социальных педагогов и социальных работников как субъектов медико-социальной помощи в контексте стремительного изменения социокультурных и образовательных условий, складывающихся под детерминирующим влиянием инклюзивных процессов в образовании. Авторами отстаивается мнение, что инклюзия не ограничивается реформированием образования, она основывается на философии заботы и социальной справедливости, на новой (неосоциальний) модели понимания инвалидности, в реализации которой социальный педагог и социальный работник играют существенную роль. Раскрываются противоречия и проблемы, возникающие в подготовке таких специалистов в условиях социокультурной и образовательной трансформаций. The update pedagogical point of view on the essence of occupations such as "social teacher" and "social worker" in the context of rapid changes in social, cultural and educational conditions consisting under determining influence of inclusive processes in education, which are not established in Ukraine, more likely – innovative, is highlighted in the article. The idea, that inclusion is not limited by educational reform, it is based on the caring philosophy and social justice, the new (non social) model of understanding of the disability phenomenon, in implementing of which a social teacher and social worker are playing a significant role, is advocated by authors. Contradictions and problems occurring during the preparation such professionals in terms of social, cultural and educational transformation are revealed.
- ДокументСОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА ТА ПСИХОЛОГІЧНА РОБОТА З ДІТЬМИ ТРУДОВИХ МІГРАНТІВ(Український науково-методичний центр практичної психології та соціальної роботи, Міжнародний жіночий правозахисний центр «Ла Страда-Україна», 2007) Андрєєнкова, В. Л.; Дорошок, Т. О.; Євсюкова, М. В.; Золотухіна, С. Т.; Ковальчук, Л. Г.; Кочурка, Ж. М.; Левченко, К. Б.; Лозинська, Є. В.; Лунченко, Н. В.; Максимова, Н. Ю.; Нікольська, О. А.; Огороднійчук, І. І.; Павлик, Н. П.; Парфанович, І. І.; Пислар, О. В.; Рассказова, О. І.; Романовська, Д. Д.; Трубавіна, І. М.; Хмельницька, Т. В.; Черепаха, К. В.; Чурбанова, О. А.; Шваб, І. А.; Шпак, В. П.; Шпортій, Т. Г.; Шульга, В. В.Навчально-методичний посібник присвячено актуальній та маловивченій для України темі роботи з дітьми трудових мігрантів, кількість яких коливається від двох до чотирьох мільонів українських громадян. У ньому представлені основні результати дослідження проблем дітей трудових мігрантів, що проводилося у 2006 р. Посібник містить інформацію про нормативно-правову базу діяльності педагогічних працівників, принципи здійснення соціально-педагогічної та психологічної роботи з дітьми трудових мігрантів, розкриває завдання, зміст форми і методи такої роботи. Автори пропонують словник та методичні рекомендації для здійснення соціально-педагогічної та психологічної роботи серед дітей, батьків, соціального оточення. Цікавим для аналізу та можливого поширення є вітчизняний досвід роботи з даною тематикою та зарубіжний досвід опіки над дітьми. Для соціальних педагогів, практичних психологів, класних керівників, студентів вищих педагогічних навчальних закладів I–IV рівнів акредитації, соціальних працівників, представників неурядових організацій, широкого кола громадськості. Учебно-методическое пособие посвящено актуальной и малоизученной для Украины теме работы с детьми трудовых мигрантов, количество которых колеблется от двух до четырех миллионов украинских граждан. В нем представлены основные результаты исследования проблем детей трудовых мигрантов, которое проводилось в 2006 г. Пособие содержит информацию о нормативно-правовой базе деятельности педагогических работников, принципы осуществления социально-педагогической и психологической работы с детьми трудовых мигрантов, раскрывает задачи, содержание формы и методы такой работы. Авторы предлагают словарь и методические рекомендации для осуществления социально-педагогической и психологической работы среди детей, родителей, социального окружения. Интересным для анализа и возможного распространения является отечественный опыт работы с данной тематикой и зарубежный опыт опеки над детьми. Для социальных педагогов, практических психологов, классных руководителей, студентов высших педагогических учебных заведений I-IV уровней аккредитации, социальных работников, представителей неправительственных организаций, широкого круга общественности. The educational-methodical manual is devoted to the urgent and little-studied topic for Ukraine on working with children of labor migrants, the number of which ranges from two to four million Ukrainian citizens. It presents the main results of the study of the problems of children of labor migrants, which was carried out in 2006. The manual contains information about the legal framework of the activities of teachers, the principles of socio-pedagogical and psychological work with children of migrant workers, reveals the tasks, the contents of the form and methods of such work. The authors offer a dictionary and guidelines for the implementation of socio-pedagogical and psychological work among children, parents, and the social environment. Interesting for analysis and possible dissemination is the domestic experience with this topic and the foreign experience of child custody. For social educators, practical psychologists, class teachers, students of higher pedagogical educational institutions of I-IV levels of accreditation, social workers, representatives of non-governmental organizations, a wide circle of the public.
- ДокументСУБ’ЄКТНІСТЬ ЯК ВАЖЛИВА ОЗНАКА СОЦІАЛЬНОСТІ ДІТЕЙ І МОЛОДІ В ЕПОХУ СУСПІЛЬНИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ(Сум. держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка, 2015) Рассказова, О. І.; Григоренко, В. Л.За мету статті взято поглиблене вивчення із соціально-педагогічних позицій суб’єктності як важливої ознаки соціальності дітей і молоді. Методами дослідження виступали аналіз наукової літератури, синтез, систематизація поглядів учених. Проведене дослідження дало авторам підстави для цікавих узагальнень щодо суттєвих характеристик суб’єктності як важливої ознаки соціальності дітей і молоді в епоху суспільних трансформацій. Через дослідження специфіки суб’єктності в час соціальних перетворень автори пропонують розширювати уявлення про основні тенденції зміни соціальності суспільства, окремих соціальних груп, особистості. Цель статьи – углубленное изучение с социально-педагогических позиций субъектности как важного признака социальности детей и молодежи. Методами исследования выступали анализ научной литературы, синтез, систематизация взглядов ученых. Проведенное исследование дало авторам основания для интересных обобщений относительно существенных характеристик субъектности как важного признака социальности детей и молодежи в эпоху общественных трансформаций. Через исследования специфики субъектности в период социальных преобразований авторы предлагают расширить представление об основных тенденциях изменения социальности общества, отдельных социальных групп, личности. The purpose of the article is an investigation of socio-pedagogical positions of subjectness as an important basis for children and youth socialization, appreciating the necessity to form decision-making capabilities in young generation in the modern era and being a source of personal activity. Research methods were scientific literature analysis, synthesis, generalization, and systematization of scientific views. Research analysis allowed the authors to draw general conclusion about essential characteristics of subjectness as an important feature of children and young sociality in social transformations era. Thus, subjectness phenomenon is considered as something that is not obvious, but needed to certain conditions for its manifestation. Such external conditions are social transformations, critical events, social situations; so, they require not trivial actions from the subject. The authors considered also personality conscious purpose and motive of activity by which the subject is included in work to be basic requirement for subjectness development in subject. Personality with subjectness has certain effective characteristics; one is the ground of activity, having the motive of such activity with a plan and ways for its implementation. Personality is interested in results, and carrying responsibility for them. The article advances the view that subjectness is not a permanent quality or subject characteristic. Such property distinguishes subjectness from sociality, since sociality is characterized by greater resistance and stability of existence in the personality integration. Acquired in childhood skills, strategy, experience of social interaction (language, etiquette, social taboos, traditions, mental and behavioural patterns, etc.) always remain with a person (except critical situations: loss of memory, severe mental illness, ets.). Subjectness is a socio-personal characteristic dependent on psychological, social, spatial, and temporal conditions; it can be seen as a situational manifestation of sociality reflected the quality and specificity of acquired human sociality. The authors proposed to extend concept of the major trends of sociality changes within society, separate social groups and subjects through the study of subjectness specificity during public transformations.