Перегляд за Автор "Мартинюк, А. Ю."
Зараз показано 1 - 4 з 4
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАктуальність інтенсифікації навчання студентів при вивченні англійської мови у закладах вищої освіти(Scientific Publishing Center “Sci-conf.com.ua”, Cognum Publishing House, 2020-03-04) Мартинюк, А. Ю.Стаття присвячена актуальній проблемі сучасної вищої освіти – забезпечення впровадження концепції розвитку англійської мови в університетах шляхом впровадження принципу інтенсифікації навчання. Визначені шляхи інтенсифікації навчаня при вивченні англійської мови в закладах вищої освіти України. Статья посвящена актуальной проблеме современного высшего образования - обеспечение внедрения концепции развития английского языка в университетах путем внедрения принципа интенсификации обучения. Определены пути интенсификации учеба при изучении английского языка в учреждениях высшего образования Украины. The article is devoted to the urgent problem of modern higher education - ensuring the implementation of the concept of the development of the English language in universities by introducing the principle of intensification of education. The ways of intensification of studies in the study of the English language in institutions of higher education in Ukraine are determined.
- ДокументМетодика організації роботи груп підтримки осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах(Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, 2020-02) Трубавіна, І. М.; Нагачевська, З. І.; Мартинюк, А. Ю.Гуманітарна криза в українському суспільстві, викликана політичними, економічними, медичними, соціальними проблемами, які приводять людей до складних життєвих обставин (кризи особистості та сім’ї), які вони не взмозі подолати самостійно. Однією з ефективних форм соціальної роботи в інших країнах є групи підтримки або групи взаємодопомоги, які починають впроваджуватися в Україні. Доведено їх ефективність щодо подолання проблем алкоголізму, наркоманії, сімейного насильства, сімейних проблем, прийомних сімей тощо. Визначення і опис методики роботи такої групи підтримки з урахуванням світового досвіду наведено в статті, є її метою. Визначено, що концептуальними основами роботи групи підтримки є «допомога для самодопомоги». Методика організації роботи групи підтримки в Україні включає до себе: етапи роботи групи, методи роботи, етапи проведення заняття, виконання ведучим групи різних професійних ролей на занятті. Можливими і доцільними технологіями реалізації «допомоги для самодопомоги» в групі підтримки стають педагогічна підтримка і фасилітація, кожна з яких має свої особливості і методи, ставить вимоги до ведучого. Виділено такі етапи організації і роботи групи підтримки: організаційний, діагностичний, мотиваційний, діяльнісний – перша зустріч, подальші зустрічі, вихід з групи. Методами роботи ведучого групи визначено: комплекс психологічних, соціально-педагогічних, психологічних методів, а також методів соціальної роботи. Ролі ведучого групи підтримки можуть бути різними: тьютор, куратор, фасилітатор, консультант. Гуманитарный кризис в украинском обществе, вызван политическими, экономическими, медицинскими, социальными проблемами, которые приводят людей к сложным жизненным обстоятельствам (кризиса личности и семьи), которые они не в состоянии преодолеть самостоятельно. Одной из эффективных форм социальной работы в других странах есть группы поддержки или группы взаимопомощи, которые начинают внедряться в Украине. Доказана их эффективность по преодолению проблем алкоголизма, наркомании, семейного насилия, семейных проблем, приемных семей и тому подобное. Определение и описание методики работы такой группы поддержки с учетом мирового опыта приведены в статье, является ее целью. Определено, что концептуальными основами работы группы поддержки является «помощь для самопомощи». Методика организации работы группы поддержки в Украине включает в себя: этапы работы группы, методы работы, этапы проведения занятия, выполнение ведущим группы различных профессиональных ролей на занятии. Возможными и целесообразными технологиями реализации «помощи для самопомощи» в группе поддержки становятся педагогическая поддержка и фасилитация, каждая из которых имеет свои особенности и методы, ставит требования к ведущему. Выделены следующие этапы организации и работы группы поддержки: организационный, диагностический, мотивационный, деятельностный – первая встреча, последующие встречи, выход из группы. Методами работы ведущего группы определены: комплекс психологических, социальнопедагогических, психологических методов, а также методов социальной работы. Роли ведущего группы поддержки могут быть разными: тьютор, куратор, фасилитатор, консультант. The humanitarian crisis in Ukrainian society is caused by economic, political, medical, social problems that lead to difficult life circumstances (personal and family crises) which people are unable to overcome on their own. The support groups or mutual assistance groups that are beginning to be introduced in Ukraine are one of the effective forms of social work in other countries. Their effectiveness in overcoming the problems of alcoholism, drug addiction, domestic violence, family problems, adoptive families and other has been proved. Taking into account world experience the definition and description of the methodology of such support group is given in the article as well as is its purpose. It has been identified that "self-help assistance" is the conceptual basis of the support group work. The methodology of organizing work, methods of work, the stages of conducting the class, the performance of leading groups of different professional roles in the class. The possible and rationale technologies of implementation "self-help assistance" in the support group become pedagogical support and facilitation which has its own peculiarities and methods as well as sets requirements for the leader. The following stages of the support group organization and work are defined: organizational, diagnostic, motivational, activity – first meeting, subsequent meetings, leaving the group. The methods of work of the group leader are: a complex of psychological, social and pedagogical, psychological methods, as well as methods of social work. The roles of the support group leader can be different: tutor, curator, facilitator, consultant.
- ДокументОбґрунтування змісту регіональної освітньої програми підвищення кваліфікації освітян «Ефективні методики навчання»(Луганський національний університет імені Т. Шевченка, 2021-03) Трубавіна, І. М.; Мартинюк, А. Ю.У статті розкрито актуальність програми з навчання педагогічних і науково-педагогічних працівників ефективним методикам навчання, обгрунтовано на основі наукових підходів і опитування основних стейкхолдерів програми її зміст, методичні рекомендації до її реалізації. Представлено зміст регіональної освітньої програми через 3 модулі: «Поняття про ефективні методики навчання здобувачів загальної середньої освіти», «Сутність методик навчання та умови їх застосування», «Особливості впровадження ефективних методик навчання на різних навчальних дисциплінах». Перспективами подальших досліджень є експериментальна апробація програми та її корекція для дистанційного, мішаного, очного навчання. В статье раскрыты актуальность программы по обучению педагогических и научно-педагогических работников эффективным методикам обучения, обосновано на основе научных подходов, опросов основных стейкхолдеров программы ее содержание, методические рекомендации к ее реализации. Представлено содержание региональной образовательной программы через 3 модуля: «Понятие об эффективных методиках обучения соискателей общего среднего образования», «Сущность методик обучения и условия их применения», «Особенности внедрения эффективных методик обучения на разных учебных дисциплинах». Перспективы дальнейших исследований – экспериментальная апробация программы, ее коррекция для дистанционного, смешанного, очного обучения. The article reveals the relevance of the program for training pedagogical and scientific-pedagogical employees of secondary and higher education institutions in effective teaching methods. The article defines the scientific basis (approaches) to the development of content programs: competence, activity, system, personality-oriented, androgynous, pragmatic approaches, theories of learning content. Also substantiated on the basis of scientific approaches and a survey of major stakeholders in the Kharkiv region (teachers of secondary schools education, research and teaching staff of higher education institutions, heads of educational institutions) the content of such a program, guidelines for its implementation, to the forms and methods of teaching. The main methods of teaching the program there are active, interactive and independent methods. The main forms of the program are training in a microgroup, training. The article presents the content of the regional educational program through 3 modules: «The concept of effective teaching methods for students of general secondary education», «The essence of teaching methods and conditions of their application», «Features of effective teaching methods in different disciplines». Prospects for further research are experimental testing of the program and its correction for distance, blended, full-time learning.
- ДокументСОЦІАЛЬНА РОБОТА З ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦЯМИ ТА ЧЛЕНАМИ ЇХ СІМЕЙ ТА ВІЙСЬКОВО-СОЦІАЛЬНА РОБОТА В УКРАЇНІ: ІСТОРИЧНИЙ АСПЕКТ І ЗАКОРДОННИЙ ДОСВІД(Державний вищий навчальний заклад "Ужгородський національний університет", 2021) Трубавіна, І. М.; Цибулько, Л. Г.; Мартинюк, А. Ю.Стаття присвячена соціальній роботі з військовослужбовцями і членами їх сімей та військово- соціальній роботі. Автори узагальнюють такий наявний досвід в Україні і за кордоном в історії соціальної роботи. Це важливо для вироблення ефективних підходів, форм, методів, технологій і методик такої роботи в сучасній Україні, вибору напрямків вирішення соціальних проблем військовослужбовців і членів їх сімей в умовах військового конфлікту. Метою статті є узагальнення досвіду такої роботи в історії соціальної роботи з військовослужбовцями і членами їх сімей. Методами дослідження є узагальнення, конкретизація, синтез, теоретичний аналіз джерел. Результатами дослідження є визначення видів, форм, змісту соціальної роботи державних і недержавних соціальних служб в громаді, військово-соціальної роботи з військовослужбовцями і членами їх сімей, їх можливостей застосуванняі поєднання ресурсів в Україні сьогодні. Статья посвящена социальной работе с военнослужащими и членами их семей и военно-социальной работе. Авторы обобщают такой опыт в Украине и за рубежом в истории социальной работы. Это важно для выработки эффективных подходов, форм, методов, технологий и методик такой работы в современной Украине, выбора направлений решения социальных проблем военнослужащих и членов их семей в условиях военного конфликта. Целью статьи является обобщение опыта такой работы в истории социальной работы с военнослужащими и членами их семей. Способами исследования являются обобщение, конкретизация, синтез, теоретический анализ источников. Результатами исследования являются определение видов, форм, содержания социальной работы государственных и негосударственных социальных служб в общине, военно-социальной работы с военнослужащими и членами их семей, их возможностей применения и сочетания ресурсов в Украине сегодня. An article describes both a social work and military and social work with servicemen and members of their families. The authors summarize such existing experience of social work in Ukraine and abroad. It is sensitive for the development of eff ective approaches, forms, methods, technologies and methods of such work in modern Ukraine, for the choice of areas for solving social problems of servicemen and members of their families in a military confl ict environment. The purpose of the article is to summarize the experience of such work in the history of social work with servicemen and members of their families. Research methods are generalization, specifi cation, synthesis, theoretical analysis of sources. The results of the study are to determine the types, forms, content of social work of state and non-state social services in the community, military and social work with servicemen and members of their families, their opportunities for use and combination of resources in Ukraine today. The prospects for the use of historical ideas are: an implementation of a such experience at the NGU units’ practice. They are a management of social services in the community; cooperation of community resources and the military; combining of social welfare and guarantees with individual work with clients; involvement of NGOs and social services to interact with professionals conducting military and social work; create jobs for servicemen discharged due to injury; develop state policy in the fi eld of social work for servicemen and members of their families.