Перегляд за Автор "Коваленко, В."
Зараз показано 1 - 4 з 4
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументГурткова робота як засіб соціалізації дітей з інтелектуальними порушеннями(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, 2020) Коваленко, В.; Туренко, Н.У статті розглядається проблема соціалізації дітей з інтелектуальними порушеннями шкільного віку в гуртковій роботі закладів позашкільної освіти. Процес соціального становлення особистості в гуртковій роботі закладів позашкільної освіти здійсняються в таких сферах, як діяльність, спілкування, самопізнання й усвідомлення свого «Я». Проаналізовано функції закладів позашкільної освіти, обґрунтовано доцільність залучення дітей із інтелектуальними порушеннями до гурткової роботи відповідно до їх вікових, модально-специфічних закономірностей розвитку, потенційних можливостей та потреб на різних стадіях, етапах соціалізації та напрямів позашкільної освіти. В статье рассматривается проблема социализации детей с интеллектуальными нарушениями школьного возраста в кружковой работе заведений внешкольного образования. Процесс социального становления личности в кружковой работе заведений внешкольного образования осуществляются в таких областях, как деятельность, общение, самопознание и осознание своего «Я». Проанализированы функции заведений внешкольного образования, обоснована целесообразность привлечения детей с интеллектуальными нарушениями к кружковой работе в соответствии с их возрастными, модально-специфическими закономерностями развития, потенциальными возможностями и потребностями на разных стадиях, этапах. социализации и направлений внешкольного образования. The article deals with the problem of school age children with intellectual disabilities’ socialization in the hobby group work of institutions of additional education. The purpose of the article: to substantiate theoretically a model of ensuring the socialization of school-age children with intellectual disabilities in the hobby group work of additional education. The following research methods were used: analysis of general and special psychological and pedagogical literature on the research problem; systematization and generalization of theoretical approaches to solving the problem of socialization; theoretical modeling to create a hypothetical model of ensuring socialization of students at its different stages in the system of hobby group work. Based on the structure of the socialization process, we believe that the process of socialization of children with intellectual disabilities in hobby group work should include, first, a cognitive focus, aimed at assimilation of the knowledge system of a certain direction of extracurricular work, the social relations’ norms; a communicative orientation, focused on the ability to build relationships, self-realization in activities, taking into account the direction of additional education; emotional orientation necessary to express the attitude towards oneself as a subject of activity, towards one’s own activity and other people as subjects of joint activity. It has been established that social education in circle work, which provides for the continuity of correctional and pedagogical influence and taking into account modal- specific patterns of development at the stages of socialization, allows to optimize the process of socialization and development of schoolchildren with intellectual disabilities’ social competence: adaptation (in hobby groups of social and rehabilitation direction), individualization (in hobby groups of artistic and aesthetic direction) and integration (in hobby group of ecological and naturalistic direction), taking into account the children with intellectual disabilities’ inclinations, potential capabilities and needs at various stages of socialization at school age.
- ДокументКОМУНІКАТИВНИЙ ПІДХІД У НАВЧАННІ ІНОЗЕМНИХ МОВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-03-29) Коваленко, В.У тезах розглянуто комунікативний підхід у навчанні іноземних мов. Комунікативний підхід є інтеграційним і забезпечує високий рівень заглиблення в мову під час її вивчення. Зауважено, що вивчення комунікативного підходу серед інших, новітніх є дуже важливим. Методи, які поєднані в даній навчальній методиці мають досить вагомі переваги перед іншими, відомими наразі і дають хороші результати. The theses consider the communicative approach in teaching foreign languages. The communicative approach is integrative and ensures a high level of immersion in the language during its study. It is noted that the study of the communicative approach among others, the latest ones, is very important. The methods that are combined in this training method have quite significant advantages over others known at the moment and give good results.
- ДокументМетодичні рекомендації до виконання та захисту магістерської кваліфікаційної роботи(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Коваленко, В.; Голуб, Н.; Казачінер, О.; Сінопальнікова, Н.; Міщенко, О.; Галій, А.У методичних рекомендаціях розкриваються особливості науково-дослідної роботи здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня, міститься орієнтовний перелік тем кваліфікаційних робіт, а також представлено вимоги до написання, оформлення, рецензування та захисту магістерських кваліфікаційних робіт. Методичні рекомендації розроблено для здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня, викладачів, наукових керівників випускної кваліфікаційної роботи за спеціальністю 016 «Спеціальна освіта». The methodological recommendations reveal the features of research work of applicants for higher education of the second (master's) level, contains an indicative list of topics qualification works, and also presents the requirements for writing, design, review and defense of master's qualification works. Methodical recommendations are developed for applicants for higher education of the second (master's) level, teachers, supervisors of graduate qualification work in specialty 016 "Special Education".
- ДокументТренінг як інструмент формування командної взаємодії фахівців, які працюють в інклюзивному освітньому просторі(East European Institute of Psychology ; Representative Office in Poland, 2020) Джус, О.; Ленів, З.; Коваленко, В.У статті описано існуючі проблеми впровадження інклюзивної освіти дітей з особливими освітніми потребами (ООП) в Україні, які пов’язані з особливостями командної роботи, та шляхи їх вирішення за допомогою такого активного засобу навчання, як навчання. Розкрито важливість та сутність командної взаємодії у процесі реалізації інклюзії. Акцентовано увагу на доцільності та практичних аспектах застосування тренінгів для формування командної роботи та підвищення ефективності інклюзивної освіти загалом. Акцентовано на доцільності та практичності аспекти застосування тренінгів для формування командної взаємодії та підвищення ефективності надання інклюзивної освіти в цілому. Представлені навчальні дисципліни, в рамках яких доцільно застосовувати елементи тренінгу, базові прийоми навчання, вправи, завдання та самостійні тренінги, що проводяться провідними тренерами «Центру компетентності» (м. Київ), актуалізуються можливості навчання на базі віртуального простору. Розкрито структуру тренінгу «Командна взаємодія спеціалістів в інклюзивному освітньому просторі». В статье описаны существующие проблемы внедрения инклюзивного образования детей с особыми образовательными потребностями (ООП) в Украине, которые связаны с особенностями командной работы, и пути их решения с помощью такого активного средства обучения, как обучение. Раскрыта важность и сущность командного взаимодействия в процессе реализации инклюзии. Акцентировано внимание на целесообразности и практических аспектах применения тренингов для формирования командной работы и повышения эффективности инклюзивного образования в целом. Акцентирован на целесообразности и практичности аспекты применения тренингов для формирования командного взаимодействия и повышения эффективности предоставления инклюзивного образования в целом. Представлены учебные дисциплины, в рамках которых целесообразно использовать элементы тренинга, базовые приемы обучения, упражнения, задания и самостоятельные тренинги, проводимые ведущими тренерами «Центра компетентности» (г. Киев), также актуализируются возможности обучения на базе виртуального пространства. Раскрыта структура тренинга "Командное взаимодействие специалистов в инклюзивном образовательном пространстве". The article describes the existing problems in the implementation of inclusive education of children with special educational needs (SEN) in Ukraine, which are related to the peculiarities of teamwork, and ways to solve them with such an active learning tool as training. The importance and essence of team interaction in the process of implementation of inclusion is revealed. Emphasis is placed on the expediency and practical aspects of the application of trainings to form teamwork and improve the effectiveness of inclusive education in general. Accented on expediency and practical aspects applying of trainings for formation of team interaction and improvement of efficiency of providing inclusive education in general. Presented, learning disciplines within which it is expedient to apply elements of training, basic training techniques, exercises, tasks and independent trainings conducted by leading trainers of the "Competence Center" (Kyiv), are actualized the possibilities of training based on virtual space are revealed. Revealed, structure of the training "Team interaction of specialists in an inclusive educational space".