Перегляд за Автор "Доценко, С."
Зараз показано 1 - 5 з 5
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументОПТИМІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ ЗАСОБАМИ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2024-02) Доценко, С.; Собченко, Т.У статті розглянуто актуальну проблему оптимізації освітнього процесу закладів вищої освіти України засобами штучного інтелекту. Представлено законодавчу базу України щодо розвитку й імплементації штучного інтелекту в усі сфери, зокрема у сферу освіти. Схарактеризовано та узагальнено звʼязок основних методів штучного інтелекту та популярних технологій ШІ: класичний ШІ, машинне навчання (контрольоване навчання, неконтрольоване навчання, навчання з підкріпленням), штучні нейронні мережі, глибоке навчання. Визначено, що використання ШІ у вищій освіті здійснюється за трьома напрямами: інституційним, підтримки студентів, методичним. Зроблено висновок, що штучний інтелект швидко зростає в секторі освіти, чим обумовлена його здатністю трансформувати багато аспектів процесів викладання та навчання. Окреслено перспективи подальших досліджень, що полягають у вивченні етичних проблем у використанні ШІ в освіті. The article deals with the topical issue of optimizing the educational process of Ukrainian higher education institutions by means of artificial intelligence. The purpose of the article is to determine, based on the analysis of artificial intelligence methods and technologies, the main directions of their use in the educational process of Ukrainian higher education institutions. The author examines the legislative framework of Ukraine (“Concept of Artificial Intelligence Development in Ukraine”, “National Strategy for the Development of Artificial Intelligence in Ukraine 2021–2030”, the program of the great transformation “Education 4.0: Ukrainian Dawn”, etc.) regarding the development and implementation of artificial intelligence in all areas, including education. The main methods of artificial intelligence and popular AI technologies are characterized and summarized: classical AI, machine learning (supervised learning, unsupervised learning, reinforcement learning), artificial neural networks, deep learning. The author outlines the areas of AI use in the educational process of higher education institutions, in particular, the following are highlighted: institutional (marketing, admission/enrollment, educational programs and curricula, resources and planning); student support (counseling, warning of failure, etc.); methodological (tracking progress, personalized learning, pedagogical improvement, etc.). It was concluded that artificial intelligence is growing rapidly in the education sector and is becoming a multi-billion dollar global market. This rapid growth is driven by its ability to transform many aspects of teaching and learning processes. Artificial intelligence can create immersive virtual learning environments, create “smart content”, ease language barriers, fill gaps between learning and teaching, create specialized plans for each student, and much more. It is determined that the prospects for further research are to study ethical issues in the use of AI in education.
- ДокументТехнології дистанційного навчання (Moodle): моніторинг навчальних досягнень(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Доценко, С.; Москаленко, В.; Лебедєва, В.У посібнику описано методики та технології створення дистанційних курсів в умовах змішаної та дистанційної форм навчання. Опис має практичну спрямованість на організацію моніторингу навчальних досягнень здобувачів освіти засобами ресурсів платформи Moodle. Акцентовано увагу на роботі із журналом оцінок та проведенні іспиту на платформі Moodle. The manual describes methods and technologies for creating distance courses in conditions of mixed and distance forms of education. The description has a practical focus on the organization of monitoring educational achievements of education seekers using the resources of the Moodle platform. Emphasis is placed on working with the evaluation journal and conducting the exam on the Moodle platform.
- ДокументТЕХНОЛОГІЇ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ (MOODLE): ІНТЕРАКТИВНІ ВПРАВИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Доценко, С.; Москаленко, В.; Лебедєва, В.; Алієв, Х.У посібнику подається опис методик та технологій створення інтерактивних вправ на платформі Moodle. Опис має практичну спрямованість на організацію інтерактиву за допомогою H5P (HTML5 Package). Це дозволяє викладачам створювати такий контент, як інтерактивні відео, вікторини та презентації. Акцентовано увагу на тому, що контент H5P можна створити як саме на платформі, так і на зовнішніх ресурсах. The manual describes methods and technologies for creating interactive exercises on the Moodle platform. The description has a practical focus on the organisation of interactive activities using H5P (HTML5 Package). This allows teachers to create content such as interactive videos, quizzes and presentations. It is emphasised that H5P content can be created both on the platform and on external resources.
- ДокументЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ ДЛЯ ЗБЕРЕЖЕННЯ ЗРАЗКІВ ТРАДИЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ПІД ЧАС ВІЙНИ(Обласний організаційно-методичний центр культури і мистецтва; ТОВ «Друкарня Мадрид», 2022-06-17) Доценко, С.; Холтобіна, О.У публікації розглянуто збереження зразків традиційної культури засобами цифрових технологій. Пріоритетними завданнями цифровізації у сфері культури є розвиток матеріально-технічної бази та підвищення рівня інформатизації закладів культури (театрів, бібліотек, музеїв, культурних центрів тощо). Це впровадження інформаційних систем щодо обліку відвідувачів закладів культури та продаж квитків, цифрування культурної спадщини, формування баз даних, створення інформаційних порталів, віртуальних музеїв, впровадження технологій доповненої та віртуальної реальності, формування єдиного інформаційного простору у сфері культури. The publication discusses the preservation of traditional culture through digital technologies. The priority tasks of digitalization in the field of culture are the development of the material and technical base and the increase in the level of informatization of cultural institutions (theaters, libraries, museums, cultural centers, etc.). This includes the introduction of information systems for registration of visitors to cultural institutions and ticket sales, digitalization of of cultural heritage, the formation of databases, the creation of information portals, virtual museums, the introduction of augmented and virtual reality technologies, and the formation of a single information and the formation of a single information space in the field of culture.
- ДокументЦифровізація дошкільної освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-11) Доценко, С.; Холтобіна, О.В статті розглянуто упровадження цифрових технологій у галузь дошкільної освіти, яке є однією з актуальних проблем в Україні. Але низький рівень цифрових компетентностей викладачів та керівників дошкільних закладів гальмує впровадження цифрових технологій в освітній процес. Тому необхідно організовувати освітні хаби, майстер-класи, тренінги, курси підвищення кваліфікацій та стажування з розвитку цифрових компетентностей усіх учасників освітнього процесу. The article considers the introduction of digital technologies in the field of preschool education, which is one of the urgent problems in Ukraine. But the low level of digital competencies of teachers and heads of preschool institutions hinders the introduction of digital technologies in the educational process. Therefore, it is necessary to organize educational hubs, workshops, trainings, advanced training courses and internships for development of digital competencies of all participants in the educational process.