Перегляд за Автор "Диаб, Н."
Зараз показано 1 - 3 з 3
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВремя как фактор ценности собственной жизни(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-10-26) Диаб, Н.В статье рассмотрена концепция ценности собственной жизни, что представляет собой целостное системное образование, которое помогает человеку отвечать на вызовы жизни и обнаруживать в них смысл. Способность переживать чувство ценности собственной жизни – одно из новообразований юношеского возраста, так как оно основано на мировоззренческих конструктах, отчетливо оформляющихся именно в юности. Отчасти ценность собственной жизни развивается спонтанно, как продукт жизненной витальности, как следствие повседневного функционирования индивида. Однако большей частью чувство ценности собственной жизни является продуктом активности личности, результатом освоения ею «техник бытия», приобретения культурно-исторического опыта в рамках социума. Переживание ценности собственной жизни является более зрелым у тех людей, которые сумели выработать концепцию собственной жизни, имеют опыт ее анализа, пересмотра, коррекции. У статті розглянута концепція цінності власного життя, що являє собою цілісне системне утворення, яке допомагає людині відповідати на виклики життя і виявляти в них сенс. Здатність переживати почуття цінності власного життя – одне з новоутворень юнацького віку, так як воно грунтується на світоглядних конструктах, чітко оформляються саме в юності. Частково цінність власного життя розвивається спонтанно, як продукт життєвої вітальності, як наслідок повсякденного функціонування індивіда. Однак здебільшого почуття цінності власного життя є продуктом активності особистості, результатом освоєння нею «технік буття», придбання культурно-історичного досвіду в рамках соціуму. Переживання цінності власного життя є більш зрілим у тих людей, які зуміли виробити концепцію власного життя, мають досвід її аналізу, перегляду, корекції. The article considers the concept of own life value, which is a holistic systemic formation that helps a person to respond to the challenges of life and to find meaning in them. Ability to experience the feeling of value of own life is one of new formations of adolescence as it is based on world outlook constructs which are distinctly formed in adolescence. In part, the value of one's own life develops spontaneously, as a product of life's vitality, as a consequence of the individual's everyday functioning. However, for the most part, the feeling of the value of one's own life is a product of the individual's activity, a result of his or her mastery of the 'techniques of being' and the acquisition of cultural and historical experience within society. The feeling of the value of one's own life is more mature in those people who have managed to develop a conception of their own life, have experience of its analysis, revision, correction.
- ДокументСтруктурные особенности чувства ценности собственной жизни у студентов(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Диаб, Н.; Кузнецов, М. А.В статье показаны результаты эмпирического исследования чувства ценности собственной жизни у студентов. Ценность собственной жизни понимается как сложное системное образование, связанное с жизнью человека в целом. В нем синтезированы парциальные ценности, которые релевантны отдельным сторонам человеческой жизни. Синтезируясь в ценности собственной жизни, парциальные ценности образуют несколько смысловых групп определенной тематической направленности. Структуру ценности собственной жизни студентов образуют шесть латентных переменных. Выделено четыре типа переживания чувства ценности собственной жизни у студентов, которые могут лечь в основу развития дифференциально-психологического подхода к данному явлению. У статті показані результати емпіричного дослідження почуття цінності власного життя у студентів. Цінність власного життя розуміється як складне системне утворення, пов'язане з життям людини в цілому. У ньому синтезовані парціальні цінності, які релевантні окремим сторонам людського життя. Синтезуючись в цінності власного життя, парціальні цінності об’єднуються у декілька смислових груп певної тематичної спрямованості. Структуру цінності власного життя студентів утворюють шість латентних змінних. Ідентифіковані чотири типи переживання почуття цінності власного життя у студентів, на яких може базуватися диференціально-психологічний підхід до цього явища. The Aim of the study is to study the structure of the sense of value of one’s own life, empirically identifying the types of experiencing this feeling among students. One of the important lines of the formation of the personality in the student's age is the development of a sense of value of one’s own life. The value of their own life is characterized by integrity and consistency. This feeling gives a person the opportunity to respond to the challenges of life, to discover the meaning in them. This is a structure that consists of several components, but at the same time it is relevant to the whole life in general. Research methods. The author’s questionnaire was used, 50 points of which were formulated based on the answers of experts (academic and practicing psychologists) to the question “Why do people value their lives?”. The items in this questionnaire are various options for the continuation of the phrase “For me to value my life, this means ...”. Each of the options for the continuation of the phrase was evaluated by the subjects using the Likert scale, which has 5 gradations: 1 - no, 2 - rather than no, yes, 3 - something in between, 4 - more likely than not, and 5 - yes. The study included 149 students from several Kharkov universities aged 17 to 46 years old (cf. - 23.66 ± 7.36), 101 women and 48 men. The results of the study. It is shown that a sense of the value of one’s own life includes and synthesizes individual values and meanings. They reflect specific aspects of human life (significant people, objects, professional occupations, hobbies, their own abilities and qualities, ways of taking care of themselves, memories, plans for the future, health, etc.). Separate values and meanings included in the value system of one’s own life are grouped into groups with a common thematic focus. There were such topics as control over one’s own organism, transcendental and existential experiences, achievements and social success, effective functioning of the organism and personality, interconnection with other people, isolation from other people. The age and gender differences in what particular values are synthesized into the value system of students' own lives are revealed. Latent variables have been established that determine the diversity of manifestations of a sense of the value of a student’s own life. These are: 1) “Activity, Wealth, Power, Prestige”; 2) “Cohesion, Friendship, Love, Family”; 3) "Physical, Health, Rest"; 4) “Control, Information, self-regulation, Self-development”; 5) “Choice, Existentiality, Satisfaction”; 6) "Avoidance, detachment, stealth." Identified types of experiencing a sense of the value of their own lives among students - through "Health and cohesion", through "Power and distancing", using "Existentiality and self-regulation", through "Detachment".
- ДокументЦенность собственной жизни студентов как объект психологического исследования(Харківський національний університет імені Г. С. Сковороди, Діса плюс, 2018-10-27) Диаб, Н.В статье подведены итоги изучения ценности собственной жизни студентов как объект психологического исследования. Понятие ценности собственной жизни часто рассматривают в тесной связи с проблемой определения сущности и компонентов психологического здоровья. При этом, переживание ценности собственной жизни проявляется как один из компонентов здоровья. Такая трактовка ценности собственной жизни характерна для исследователей, пытающихся дать так называемое позитивное определение здоровья. У статті підбито підсумки вивчення цінності власного життя студентів як об'єкт психологічного дослідження. Поняття цінності свого життя часто розглядається у тісному зв'язку з проблемою визначення сутності та компонентів психологічного здоров'я. При цьому переживання цінності свого життя проявляється як один із компонентів здоров'я. Таке трактування цінності свого життя характерне для дослідників, які намагаються дати так зване позитивне визначення здоров'я. The article summarises the study of students' value of their own life as an object of psychological research. The notion of value of own life is often considered in close connection with the problem of definition of essence and components of psychological health. Thus, experience of value of own life is shown as one of components of health. This interpretation of the value of one's life is characteristic of researchers attempting to provide a so-called positive definition of health.