Перегляд за Автор "Голобородько, Ю. К."
Зараз показано 1 - 5 з 5
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументКОНЦЕПТ ЖІНОЧНОСТІ У ТВОРЧОСТІ А. АВЕРЧЕНКА ПЕРІОДУ ЕМІГРАЦІЇ (НА ПРИКЛАДІ ТВОРІВ «КАНИТЕЛЬ» ТА «ЗВИЧАЙНА ЖІНКА»)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-04-07) Голобородько, Ю. К.Жіночність героїнь еміграційних оповідань Аверченко є невід'ємною частиною їхніх портретів. Розуміння справжньої сутності цієї яскравої риси справжньої жінки було спотворене міщанством, яке розуміли жіночність як слабкість, нікчемність і дурість. Жіночність для них була ганебною рисою, протиставленою шанованій мужності чоловіків. В оповіданні "Канитель" Аверченко висміює ті риси характеру героїнь, які помилково ототожнюються обивателем з поняттям жіночності. Письменник зобразив легковажну кокетливу поведінку двох жінок, які постійно створюють штучні проблеми. Зневажливе ставлення чоловіка до жінки Аркадій Аверченко описує в оповіданні "Звичайна жінка". Героїня замислюється над аспектами взаємоповаги та відповідальності чоловіка і жінки як основи їхніх стосунків. Звичайна і проста на перший погляд Зоя здатна відчувати глибинні настрої коханого чоловіка, яким щиро захоплюється. Вона намагається підтримати його і вселити в нього надію на краще. Вона зображує справжню жіночність, незбагненну для пересічного обивателя. Поняття жіночності висвітлено через комічні та сатиричні ефекти за допомогою гротеску, карикатури, травестії та бурлеску. The femininity of the heroines of Averchenko`s emigration stories is an integral part of their portraits. The understanding of the real essence of this bright feature of a real woman was distorted by the townsfolk who understood femininity as weakness, insignificance and stupidity. Femininity for them was a shameful trait, opposed to the respected courage of men. In the story «Gimp» Averchenko ridicules those character traits of the heroines, which are mistakenly identified by the philistine with the concept of femininity. The writer portrayed the frivolous flirtatious behavior of two women constantly creating artificial problems. Arkady Averchenko describes the disdainful attitude of a man towards a woman in the story «An Ordinary Woman». The heroine thinks about the aspects of mutual respect and responsibility of a man and a woman as the basis of their relationship. Plain and simple at first glance, Zoya is able to feel the deep moods of her beloved man, whom she sincerely admires. She tries to support him and inspire him with hope for the best. It depicts true femininity, incomprehensible to the average middlebrows. The concept of femininity was illuminated through the comic and satirical effects by means of grotesque, caricature, travesty and burlesque.
- ДокументОсобливості рецепції творчості Аркадія Аверченка періоду його еміграції до Чехословаччини у чеських словникових виданнях(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-04-09) Голобородько, Ю. К.Досліджено особливості творчості відомого письменника-сатирика Аркадія Тимофійовича Аверченка у роки його еміграції за кордон. Проаналізовано різні видання, у тому числі наукові праці, словникові статті і публікації у періодичній пресі різних європейських країн – Чехії, Латвії, Франції, Німеччини. Исследованы особенности творчества известного писателя-сатирика Аркадия Тимофеевича Аверченко в годы его эмиграции за границу. Проанализированы различные издания, в том числе научные работы, словарные статьи и публикации в периодической печати разных европейских стран - Чехии, Латвии, Франции, Германии. The peculiarities of the work of the famous satirist Arkady Averchenko during his emigration abroad have been studied. Various publications were analyzed, including scientific works, dictionary articles and publications in periodicals of various European countries - the Czech Republic, Latvia, France, Germany.
- ДокументТВОРЧЕСТВО А. АВЕРЧЕНКО ПЕРИОДА ПРАЖСКОЙ ЭМИГРАЦИИ И ЕГО ОЦЕНКА ЧЕШСКИМИ И СЛОВАЦКИМИ ЛИТЕРАТУРОВЕДАМИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-04-02) Голобородько, Ю. К.Работа посвящена оценке творчества А. Аверченко в период пражской эмиграции чешскими и словацкими литературными критиками. Рассмотрено определение комического в творчестве писателя, данное В. Сватоном, важность эстетических и нравственных идеалов в его творчестве, отмеченную коллективом чешских литературоведов И. Бехке, М. Дрозды, М. Грааля и В. Жидлицкого, а также исторический и общественно-политический контекст литературной деятельности автора. Проанализирован его творческий успех и основные черты сатиры в произведениях писателя этого периода. Робота присвячена оцінці творчості A. Аверченка в період празької еміграції чеськими та словацькими літературними критиками. Розглянуто визначення комічного у творчості письменника, дане В. Сватоном, важливість естетичних і моральних ідеалів у його творчості, відзначену колективом чеських літературознавців І. Бехке, М. Дрозди, М. Грааля та В. Жидліцького, а також історичний та суспільно-політичний контекст літературної діяльності автора. Проаналізовано його творчий успіх та основні риси сатири у творах письменника цього періоду. The work is devoted to the assessment of A. Averchenko’s work during the Prague emigration by Czech and Slovak literary critics. The article considers V. Svaton's definition of the comic in the writer's work, the importance of aesthetic and moral ideals in his work noted by the team of Czech authors I. Bechke, M. Drozdy, M. Grail and V. Zidlicki, as well as the historical and socio-political context of the author's literary activity. His creative success and the main distinctive features of the satire in the writer's works of that period are also analyzed.
- ДокументТворчество писателя-сатирика Аркадия Аверченко периода его пражской эмиграции (1920 – 1925 гг.)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-12-21) Голобородько, Ю. К.Рассмотрено творчество русского писателя-сатирика А. Аверченко в период его эмиграции в Чехословакии. Подчеркнуто, что на творчество А. Аверченко этого периода, а именно, времени его пребывания в Праге, оказали непосредственное влияние как внутренний фактор реалий чехословацкой жизни, так и внешний фактор социально-политической обстановки в России, сформировав уникальный литературный контекст. The work of the Russian satirist A. Averchenko during his emigration to Czechoslovakia is considered. It is emphasized that the work of A. Averchenko of this period, namely, the time of his stay in Prague, was directly influenced by both the internal factor of the realities of Czechoslovak life and the external factor of the socio-political situation in Russia, forming a unique literary context.
- ДокументТворчість А. Т. Аверченка в оцінці чеського вченого Володимира Сватоня.(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-09-24) Голобородько, Ю. К.Висвітлено творчість російського письменника-сатирика Аркадія Тимофійовича Аверченка. Підкреслено, що довгий час його творчість досліджувалась Володимиром Сватонем – відомим чеським вченим, істориком літератури, професором Карлового університету. Проза Аверченка розглядається В. Сватонем у тісному зв'язку та у певному протистоянні з ідеями російського символізму – потужної літературної течії кінця ХІХ – початку ХХ століть. Освещено творчество русского писателя-сатирика Аркадия Тимофеевича Аверченко. Подчеркнуто, что долгое время его творчество исследовалось Владимиром Сватонем - известным чешским ученым, историком литературы, профессором Карлова университета. Проза Аверченко рассматривается В. Сватонем в тесной связи и в определенном противостоянии с идеями русского символизма - мощным литературным течением конца XIX - начала ХХ веков.The work of the Russian satirist Arkady Timofeevich Averchenko is highlighted. It is emphasized that for a long time his work was studied by Volodymyr Svaton - a famous Czech scholar, literary historian, professor at Charles University. Averchenko's prose is considered by V. Svaton in close connection and in a certain opposition to the ideas of Russian symbolism - a powerful literary movement of the late nineteenth - early twentieth centuries.