Кафедра теорії, методики і практики фізичного виховання
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра теорії, методики і практики фізичного виховання за Автор "Ihsan, F."
Зараз показано 1 - 1 з 1
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументImproving the tactical preparedness of 3x3 basketball players based on the use of improvisational exercises(Health, Sport, Rehabilitation, 2024) Musiienko, A.; Tsymbaliuk, Z.; Nesen, O.; Ihsan, F.; Setiawan, E.Background and purpose: Purpose. To improve the tactical interaction of players in 3x3 basketball at the stage of specialized basic training based on the use of specific improvisational exercises, taking into account the specifics of the players’ competitive activity. Material and methods: Two groups of basketball players at the stage of specialized basic training, 12 athletes each, took part in the research, taking into account the lack of reliability of differences in the analysed indicators at the beginning of the study (р>0,05). All participants gave an informed consent to partake in this experiment. Descriptive statistics (arithmetic means in groups (M), mean square deviations (SD), errors of arithmetic means (m)) were calculated for each dependent variable. The Student's t-test was used to estimate the probability of differences in one feature before and after the experiment, provided that the data had a normal distribution. The Wilcoxon Signed Ranks Test (Z test) was used in case of noncompliance with the normal distribution of the data of two dependent samples. The Mann-Whitney U-test was used to compare the differences between the results of two independent samples in different tests. Results: The analysis of the dynamics of changes in the teams’ game performance (the changes were revealed in the process of analysing video recordings of games in 3x3 format competition) showed that the experimental group players increased the number of attacks per game to 20.20±2.59 and improved their performance to 12.00±2.45, which was 59.05% of efficiency. Indicators in control group remained almost unchanged, and the efficiency equalled 50.25%. The comparison of changes in all indicators in the groups after the experiment still has no statistical difference (the number of attacks - t = 0.819 at p = 0.444; of them effective - t = 1.671 at p = 0.146; in terms of effectiveness - t = 1.632 at p = 0.154). Conclusions: Our proposed option for improving the tactical interactions of 3x3 basketball players, which was based on the use of specific improvisational exercises for 12 weeks’ period, had a positive effect on basketball players’ tactical preparedness, increasing the effectiveness of their game performance during competitive games. Обґрунтування і мета: Мета. Вдосконалити тактичні взаємодії гравців у баскетболі 3х3 на етапі спеціалізованої базової підготовки на базі використання специфічних імпровізаційних вправ, враховуючи особливості змагальної діяльності гравців. Матеріал і методи: У дослідженні взяли участь дві групи баскетболістів на етапі спеціалізованої базової підготовки по 12 спортсменів в кожній, з урахуванням відсутності достовірності відмінностей у показниках, що вивчалися на момент початку дослідження (р>0,05). У всіх учасників було отримано інформовану згоду на участь в цьому експерименті. Описова статистика (середні арифметичні в групах (М), середні квадратичні відхилення (SD), помилки середніх арифметичних (m)) була розрахована для кожної залежної змінної. За t-критерієм Стьюдента оцінювалась вірогідність розходжень за однією ознакою до і після експерименту за умови відповідності нормальному розподілу даних. Тест знакових рангів Вілкоксона (Z- критерій) (Wilcoxon Signed Ranks Test) застосовувався у випадку невідповідності нормальному розподілу даних двох залежних вибірок. Для порівняльного аналізу відмінностей між результатами двох незалежних вибірок у різних тестах використовували U-критерій МаннаУітні. Результати: Аналіз динаміки змін ігрових показників команд, визначених в результаті аналізу відеозапису ігор змагань у форматі 3х3, визначив що гравці ЕГ збільшили кількість атак за гру до 20,20±2,59, при цьому покращили їх результативність до 12,00±2,45, що склало 59,05 % ефективності. Показники в КГ залишились майже незмінні, а ефективність дорівнює 50,25 %. Порівняння змін за всіма показниками в групах після експерименту все ж таки не має статистичної різниці (кількість атак − t = 0,819 при р = 0,444; з них результативних − t = 1,671 при р = 0,146; за ефективністю − t = 1,632 при р = 0,154). Висновки: Запропонований нами варіант вдосконалення тактичних взаємодій гравців у баскетболі 3х3, яких базувався на використанні специфічних вправ імпровізаційного характеру впродовж 12 тижнів позитивно вплинув на тактичну підготовленість баскетболістів, підвищивши ефективність їх ігрових показників під час змагальних ігор.