Факультет соціальних і поведінкових наук
Постійний URI для цього зібрання
Перегляд
Перегляд Факультет соціальних і поведінкових наук за Автор "Belotserkovskaya, N."
Зараз показано 1 - 1 з 1
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументInclusive education in Ukrainian rural areas: problematic issues and solutions on the example of the territorial community in the village of Kurylivka(2022) Strelnikova, O.; Belotserkovskaya, N.; Sytnyk, M.; Kaliuzhna, Yu; Dibikova, Yu.; Savelyeva, T.The article proposes the definition of the essence of inclusive education and its compliance with the civilizational strategies of the XXI century. In the framework of the research project, the authors analyzed the European and world experience of implementing inclusion in the educational space. The main models and legal aspects of the implementation of inclusive education in Ukraine are considered. The authors of the article identified key issues that hinder the successful integration of inclusive education into the national education system (on the example of the village of Kurylivka) Mechanisms of effective implementation of the inclusive component of the national education system (for example, the village of Kurylivka) are proposed. General and special methods of cognition, namely institutional, systemic, structural-functional, statistical, analytical, comparative and descriptive, became the theoretical and methodological basis for the study of inclusive education in rural areas of Ukraine. У статті запропоновано визначення сутності інклюзивної освіти та її відповідності цивілізаційним стратегіям ХХІ ст. У рамках дослідницького проекту автори проаналізували європейський та світовий досвід впровадження інклюзії в освітній простір. Розглянуто основні моделі та правові аспекти впровадження інклюзивної освіти в Україні. Автори статті визначили ключові проблеми, які перешкоджають успішній інтеграції інклюзивної освіти в національну систему освіти (на прикладі с. Курилівка). Запропоновано механізми ефективної реалізації інклюзивної складової національної системи освіти (на прикладі с. Курилівка). Теоретико-методологічною основою дослідження інклюзивної освіти на сільських територіях України стали загальні та спеціальні методи пізнання, а саме, інституційний, системний, структурно-функціональний, статистичний, аналітичний, порівняльно-описовий.