Персональні колекції
Постійний URI для цього зібрання
Перегляд
Перегляд Персональні колекції за Автор "Berezhna, Ya."
Зараз показано 1 - 1 з 1
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументVegetative regulation of vascular tone and features of the nervous system of pedagogical universities students. Is there a relationship with professional specialization?(Health, sport, rehabilitation, 2023) Kozin, O.; Kozina, Zh.; Cretu, M.; Boychuk, Yu.; Ratko, P.; Garmash, I.; Berezhna, Ya.Purpose. To select recommendations on the use of physical culture means for students of future teachers, it is necessary to identify their functional features and genetically determined properties of the nervous system. Purpose: to reveal the relationship between the performance of the nervous system, orthostatic test and professional specialization of students of pedagogical universities. Material and methods. Students from 9 different faculties of Ukraine's leading pedagogical institute took part in the study. The total number of subjects was 841 people. Soon the reactions were determined by the program "Psychodiagnostics". Vegetative regulation of vascular tone were determined by the results of heart rate different between in the in the standing position and supine position. An analysis of variance (ANOVA) using the Duncan method was then conducted to determine the influence of the faculty of education on the testing indicators.. A correlation analysis of testing indicators and ranks of faculties was carried out using the Tau-b Kendall method. Results. Students of all experimental faculties were divided into 4 groups according to the number of errors in the choice reaction test based on the results of variance analysis (Duncan method). Faculties were divided into ranks from the first to the fourth. A significant negative correlation of the rank of the faculty according to the indicator of the strength and speed of nervous processes with the heart rate in the standing position (p<0.05) and the difference between the heart rate in the standing and lying positions (p<0.01) was revealed. Conclusions. The results obtained are new in identifying differences in psychophysiological functions and orthostatic reactions among students of pedagogical universities of different faculties; also on the fact of the presence of a correlation between the rank of the faculty in terms of stability and strength of the nervous system of students and the features of their psychophysiological functions and orthostatic reactions. The new facts obtained in this study are the distribution of students into 4 groups according to the stability and strength of the nervous system (from the lowest values to the highest): group 1 - students of the faculties of primary and preschool education, group 2 - students of humanitarian faculties, group 3 - students of the faculty Arts, group 4 - students of the Faculty of Physical Culture and Sports. Also new is the fact of revealing a significant negative correlation between indicators of mobility (reaction rate) and the stability of the nervous system (the number of errors when performing a reaction rate test) in students of pedagogical universities. It is expedient to use physical exercises in accordance with the professional characteristics and personal inclinations of students, who were divided into 4 groups according to the indicators of reaction speed and orthostatic test. Мета. Для підбору рекомендацій щодо застосування засобів фізичної культури для студентів - майбутніх вчителів необхідно виявити їх функціональні особливості та генетично обумовлені властивості нервової системи. Мета: виявити взаємозв'язок між показниками роботи нервової системи, показниками ортостатичної проби та професійною спеціалізацією студентів педагогічних університетів. Матеріал і методи. Студенти 9 різних факультетів провідного педагогічного університету України взяли участь у дослідженні. Загальна кількість випробуваних становила 841 людина. Швидкість реакції визначалася за програмою «Психодіагностика». Ортостатичні реакції визначалися за результатами ЧСС у положенні лежачи та в положенні стоячи. Проведено дисперсійний аналіз (ANOVA) з використанням методу Дункан для визначення впливу факультету навчання на показники тестування. Проведено кореляційний аналіз показників тестування та рангів факультетів за методом Тау-b Кендалла. Результати. Студенти всіх піддослідних факультетів за показником кількості помилок в тесті на реакцію вибору розподілилися на 4 групи за результатами дисперсійного аналізу (метод Дункан). Факультети були розподілені на ранги від першого до четвертого. Виявлено достовірний негативний взаємозв’язок рангу факультету за показником сили і швидкості нервових процесів зі значенням ЧСС в положенні стоячи (p<0,05) та різницею між ЧСС в положеннях стоячи і лежачи) (p<0,01). Висновки. Отримані результати є новими щодо виявлення відмінностей психофізіологічних функцій та ортостатичних реакцій у студентів педагогічних вузів різних факультетів; також за фактом наявності кореляційного зв'язку між рангом факультету зі стійкості та сили нервової системи студентів та особливості їх психофізіологічних функцій та ортостатичних реакцій. Новими фактами, отриманими у цьому дослідженні, є розподіл студентів на 4 групи за стійкістю та силою нервової системи (від нижчих значень до вищих): 1 група – студенти факультетів початкової та дошкільної освіти, 2 група – студенти гуманітарних факультетів, 3 група – студенти факультету мистецтв, 4 група – студенти факультету фізичної культури та спорту. Новим також є факт виявлення значущого негативного кореляційного зв'язку між показниками рухливості (швидкість реакції) та стійкістю нервової системи (кількість помилок при виконанні тесту швидкості реакції) у студентів педагогічних вузів. Фізичні вправи доцільно застосовувати відповідно до професійних особливостей та особистісних задатків студентів, які були поділені на 4 групи за показниками швидкості реакції та ортостатичної проби.