Факультет фізичного виховання і спорту
Постійний URI для цього зібрання
Перегляд
Перегляд Факультет фізичного виховання і спорту за Автор "Chamera, M."
Зараз показано 1 - 1 з 1
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументSpecial abilities and qualities of young fencers aged 10–12 as criteria for success in sports(Pedagogy of Health, 2022) Klymenchenko, V.; Kryventsova, I.; Chamera, M.The success of young athletes depends on many personality characteristics and elements of the training system. The purpose of the study is to identify the most significant special abilities and qualities of young fencers aged 10–12 years old at the initial stage of training. Leading coaches and qualified fencers of sports clubs participated in the study (n=21). The participants were selected according to their rating among Ukrainian specialists, most of whom are representatives of fencing clubs in Kharkiv (Ukraine). A questionnaire containing questions about the main elements of general training of young fencers was used. The main indicators of a fencer’s general readiness are: intellectual development (knowledge, skills, abilities); physical development (anthropometric data and psychosomatics); physical qualities; technical readiness; tactical preparedness (understanding, ability, skills). The levels of significance of the specified indicators of the young fencer’s personality have been established. The most important indicators are: intellectual skills (95.23%) and skills (90.47%); development of dexterity (61.90%) and speed (42.85%); the fencer’s understanding of the purpose of performing technical techniques (71.42%). At the initial stages of training young fencers, it is recommended to pay attention to the special abilities and qualities of young fencers. This approach makes it possible to promote the success of young fencers in sports. Успіх юних спортсменів залежить від багатьох особистісних характеристик та елементів системи підготовки. Мета дослідження – виявити найбільш значущі спеціальні здібності та якості юних фехтувальників 10–12 років на початковому етапі підготовки. У дослідженні взяли участь провідні тренери та кваліфіковані фехтувальники спортивних клубів (n=21). Учасники дослідження були відібрані відповідно до їхнього рейтингу серед українських фахівців, більшість з яких є представники фехтувальних клубів Харкова (Україна). Було проведено анкетування, яке містило питання щодо основних елементів загальної підготовки юних фехтувальників. Основними показниками загальної підготовленості фехтувальника є: інтелектуальний розвиток (знання, вміння, навички, здібності); фізичний розвиток (антропометричні дані та психосоматика); фізичні якості; технічна підготовленість; тактична підготовленість (розуміння, вміння, навички). Встановлено рівні значущості зазначених показників особистості юного фехтувальника. Найбільш значущими показниками є: інтелектуальні здібності (95,23%) та вміння (90,47%); розвиток спритності (61,90%) і швидкості (42,85%); розуміння фехтувальником мети виконання технічних прийомів (71,42%). На початкових етапах підготовки юних фехтувальників рекомендується звертати увагу на спеціальні здібності і якості юних фехтувальників. Такий підхід дає можливість сприяти успіху юних фехтувальників у спорті.