ПОЛІТИКО-ЕКОНОМІЧНІ ДОМІНАТИ ТА СОЦІОКУЛЬТУРНІ НАРАТИВИ ХХІ СТ., ЯК ДЕТЕРМІНАНТИ "МАЙБУТНЬОЇ АПОКАЛІПТИЧНОЇ РЕАЛЬНОСТІ"

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2021
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський гуманітарний університет "Народна українська академія"
Анотація
Рефлексія провідних теоретиків сучасності, зосереджена на пошуку концептуальних матриць майбутнього в умовах кліматично-екологічних аберацій ХХІ ст. (температурні аномалії, посухи, урагани, повені, лісові пожежі, забруднення водойм і ґрунтів, збільшення територій непридатних для життя, зростання безробіття та бідності, дефіцит продовольства та питної води, неконтрольована міграція, війни за природні ресурси, пандемій тощо), артикулюється ключовою тезою – Сучасна Цивілізація стрімко наближається до «екологічної прірви», що неминуче призведе до «глобального соціального колапсу», який докорінно змінить наш спосіб життя або зробить його (життя) неможливим –TERTIUM NON DATUR (лат. третього не дано). «Останнім часом ми значно більше, ніж раніше, говоримо та пишемо про небезпеки, що загрожують екологічній стійкості нашої планети, і про перспективи колективного виживання. Втім, наш образ дії та її наслідки розходяться зі словами» (Бауман, Донскис, 2019, с.89), – Сучасна Цивілізація, тотально інфікована «афлюценою» (англ. affluenza – термін, складений зі слів influenza (грип) і affluence (багатство), як наслідок відбувається дивергенція світоглядної парадигми, а панівними політико-економічними домінантами та соціокультурними наративами стають – «безмежне економічне зростання та хиже споживання», «поточне зло та відсутність альтернатив», «моральна сліпота та втрата чутливості». Відтак, Сучасна Цивілізація – це Цивілізація Самогубців, які попри екзистенціальні страхи глобальної екологічної катастрофи ХХІ століття, продовжують «життя за інерцією» демонструючи «абсолютну екологічну індиферентність» до майбутнього нашої Планети. Рефлексия ведущих теоретиков современности, сосредоточенная на поиске концептуальных матриц будущого в условиях климатических и экологических аберраций ХХІ в. (температурные аномалии, засухи, ураганы, наводнения, лесные пожары, загрязнения водоёмов и почв, увеличение территорий непригодных для проживания, рост безработицы и бедности, дефицит продовольствия и питьевой воды, неконтролируемая миграция, войны за природные ресурсы, пандемии и прочее), артикулируются ключевым тезисом – Современная Цивилизация стремительно приближается к «экологической пропасти», что неизбежно приведёт к «глобальному социальному коллапсу», который в корни изменит наш образ жизни или сделает её (жизнь) невозможной – TERTIUM NON DATUR (лат. третьего не дано). «В последнее время мы значительно больше, нежели раньше, говорим и пишем об опасностях, которые угрожают экологической стойкости нашей планеты, и о перспективах коллективного выживания. Но наш образ действия и его следствия расходятся со словами (Бауман, Донскис, 2019, с.89), – Современная Цивилизация, тотально инфицирована «афлюценой» (англ.affluenza – термин, составленный из слов influenza (грипп) и affluence (богатство), как следствие происходит дивергенция мировоззренческой парадигмы, а господствующими политико-экономическими доминантами и социокультурными нарративами становятся – «безграничный экономический рост и хищное потребление», «текучее зло и отсутствие альтернатив», «моральная слепота и утрата чувствительности». Именно поэтому, Современная Цивилизация – это Цивилизация Самоубийц, которые, несмотря на экзистенциальные страхи глобальной экологической катастрофы ХХІ в., продолжают «жить по инерции» демонстрируя «абсолютную экологическую индифферентность» к будущему нашей Планеты. Reflection of the leading theorists of our time is focused on searching for the future's conceptual matrices in the context of climatic and ecological aberrations of the XXI century, (they include temperature anomalies, droughts, hurricanes, floods, forest fires, pollution of water reservoirs, and soils; flso, there is an increase of unsuitable for living areas, an unemployment and poverty increase, food and drinking water shortage, uncontrolled migration, wars for natural resources, pandemics, etc.) The fundamental thesis articulates it as the following: Modern Civilization is rapidly approaching an "ecological abyss" that will inevitably lead to a "global social collapse." That will fundamentally change our way of life or make it (life) impossible – TERTIUM NON-DATUR (in Latin, the third is not given). "Recently, we talked and wrote much more than before about the dangers that threaten the ecological sustainability of our planet and the prospects for collective survival. However, our mode of action and its consequences are at odds with the words" (Bauman, Donskis, 2019, p. 89) – Modern Civilization, totally infected with "aflucene"(English Affluenza is a term made up of the words influenza (flu) and affluence (wealth ). As a result, there is a divergence of the ideological paradigm, and the dominant political and economic dominants and sociocultural narratives are – "boundless economic growth and predatory consumption" "current evil and lack of alternatives", "moral blindness and loss of sensitivity." Consequently, Modern Civilization – This is the Civilization of the Suicides, who, despite the extrainstitutional fears of a global ecological catastrophe of the 21st century, continue their "life by inertia" demonstrating "absolute ecological indifference" to the future of our Planet.
Опис
Ключові слова
сучасне суспільство, політико-економічні домінанти, соціокультурні наративи, глобальна екологічна катастрофа, екологічна індиферентність, современное общество, политико-экономические доминанты, социокультурные нарративы, глобальная экологическая катастрофа, экологическая индифферентность, modern society, political and economic dominants, sociocultural narratives, global ecological catastrophe, ecological indifference
Цитування
Калюжна Ю. І. Політико-економічні домінанти та соціокультурні наративи ХХІ ст., як детермінанти "майбутньої апокаліптичної реальності" / Ю. І. Калюжна // Вчені записки Харківського гуманітарного університету "Народна українська академія" / Харків. гуманіт. ун-т "Нар. укр. акад." ; [редкол.: К. В. Астахова (голов. ред.) та ін.]. – Харків : Вид-во НУА, 2021. – Т. 27. – С. 190–199.