Перегляд
Останні подання
Зараз показано 1 - 5 з 5
- ДокументОСОБЛИВОСТІ ТРАДИЦІЙНОГО НАРОДНОГО УКРАЇНСЬКОГО ДЕКОРАТИВНОГО РОЗПИСУ ТА ЙОГО ВІЗУАЛІЗАЦІЯ В СУЧАСНИХ УМОВАХ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Омельченко, О.У статті розглядаються та аналізуються художні особливості народного українського хатнього розпису, чинники його виникнення, зміст художнього задуму, техніки виконання та розвитку. Особлива увага акцентується на збереженні традицій прикрашати житло символічними мотивами – оберегами, які виникли у віруваннях часів язичництва, продовжували існування у християнстві та дійшли до сучасності. Характерною рисою народного мистецтва є синкретичність, де засобами орнаментальних композицій відтворювався «Світовий порядок» на функціональних ужиткових речах. Відмічається варіативність художньої мови хатнього розпису, його вплив на створення нових видів народного графічного мистецтва на початку ХХ століття. Акцентується роль обдарованих митців на створення осередків, шкіл та промислів в різних регіонах країни. Розглядаються творчі пошуки сучасних майстрів та їх приклади зв’язків народного мистецтва з сьогоденням. Поширеною ознакою збереження та розвитку народного мистецтва є сімейні традиції митців різних поколінь, які продовжують і розвивають власні здібності у декоративному живопису, розпису громадських інтер’єрів та виробів побуту, дизайні одягу, текстилі, графічному дизайні, сувенірній продукції. Object. The article examines and analyzes the artistic features of folk Ukrainian home painting, the factors of its emergence, the content of artistic conception, techniques of execution and development. Methods & methodology. During the scientific research, the methods of literary and scientific review, historical and comparative synthesis, and analysis of author’s artistic works were used. The scientific novelty consists in the search, concretization and systematization of historical assets in the content of traditional folk Ukrainian decorative painting with the aim of their use, transfiguration into today’s practice. Results. Special attention is focused on preserving the traditions of decorating the home with symbolic motifs - charms that originated in the beliefs of pagan times, continued to exist in Christianity and have reached modern times. A characteristic feature of folk art is syncretism, where the «World Order» was reproduced on functional everyday objects by means of ornamental compositions. The variability of the artistic language of home painting, its influence on the creation of new types of folk graphic art at the beginning of the 20th century is noted. The role of gifted artists in creating centers, schools and industries in different regions of the country is emphasized. The creative searches of modern masters and their examples of connections between folk art and the present are considered. A common feature of the preservation and development of folk art is the family traditions of artists of different generations who continue and develop their own abilities in decorative painting, painting of public interiors and household products, clothing design, textiles, graphic design, and souvenir products. Conclusions. On the example of the analysis of traditional home painting in the 20th century in different regions of Ukraine, the types of folk graphics, naive art, easel graphics, monumental and decorative painting, applied art, etc. are considered. It has been proven that today there are a large number of stylistic directions of environmental shaping, graphic design, clothing, textiles, furniture: classic, historical, futuristic, ethnic, etc. Those artists who choose folk art as a source of inspiration or conceptual direction seek, first, to preserve traditional culture, historical spirituality; secondly, to find individual creative connections of the past and the present.
- ДокументСУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ У ВИРІШЕННІ ДИЗАЙНЕРСЬКИХ ІДЕЙ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Катруха, В.; Тининика, А.У статті розглянуто роль сучасних технологій за допомогою яких можна ефективніше реалізовувати дизайнерські ідеї. Проведено аналіз наукових статей та вклад учених, практиків стосовно визначеної проблеми дослідження. Висвітлено програми та прийоми створення комфортного процесу в роботі задля максимально швидкого та якісного результату. В якості допоміжних засобів розглядаються штучний інтелект, плагіни, нейромережі. Визначено, що штучний інтелект допомагає значно автоматизувати та оптимізувати процеси роботи з графікою, створюючи персоналізований контент. Зроблено припущення, що віртуальна реальність може значно розширити можливості візуалізації графічних об’єктів. Вордночас 3D-моделювання та 3D-друк дозволяють створювати реалістичні прототипи та вироби. Доведено, що плагіни розширюють функціональність графічних програм і спрощують рутинні завдання. Проте, використання цих технологій також вимагає від дизайнерів удосконалення своїх професійних навичок. Підкреслено, що важливо зберігати баланс між використанням технологій та креативністю самого дизайнера. У роботі представлено опис таких програм та обґрунтовано принципи їх використання з метою створення дизайнерського проєкту, рекламування власних авторських ідей. Зроблено спробу проаналізувати перспективи використання штучного інтелекту у порівнянні з людськими можливостями в межах створення і покращення реалізації дизайнерських проєктів. Зроблено висновок з урахуванням усіх нюансів та привілеїв щодо створеного продукту та застосування його в дизайні. Object. The article examines the role of modern technologies, which help design ideas to be implemented more effectively. The research aims to analyze and evaluate the use of artificial intelligence, virtual reality, 3D modeling, plug-ins and other advanced technologies in design, as well as to determine their impact on creativity, efficiency and sustainability of design solutions. Methods & methodology. During the scientific research, the methods of literary and scientific review, comparison and synthesis, analysis of existing computer programs and technologies were used. The scientific novelty of this article is revealed in an in-depth analysis of the impact of modern technologies on the processes of creation and development of design ideas through the use of artificial intelligence, virtual reality, 3D modeling, plugins and other advanced technologies, as well as in the determination of their impact on creativity, efficiency and sustainability of design solutions. Results. It has been determined that modern technologies, including artificial intelligence, virtual reality, 3D modeling, plug-ins and other innovative tools, have a significant impact on graphic design and open up endless possibilities for it. Artificial intelligence helps to automate and optimize the processes of working with graphics, creating personalized content and analyzing graphic trends. Virtual reality can significantly expand the possibilities of visualization and interaction with graphic objects. 3D modeling and 3D printing allow you to create realistic prototypes and products. Plugins have been proven to expand the functionality of graphics programs and simplify routine tasks. However, the use of these technologies also requires designers to improve their professional skills. It is emphasized that it is important to maintain a balance between the use of technologies and the creativity of the designer himself. Conclusions. The analysis of scientific articles and the contribution of scientists and practitioners in relation to the defined research problem was carried out. Programs and methods of creating a comfortable work process for the fastest and highest quality result are highlighted. Artificial intelligence, plug-ins, and neural networks are considered as auxiliary means. The work presents examples of such plugins for various programs and substantiates the principles of their use for the purpose of creating a design project and advertising one’s own author’s ideas. An attempt was made to analyze the prospects of using artificial intelligence in comparison with human capabilities within the framework of creating and improving the implementation of design projects, taking into account all the nuances and privileges.
- ДокументРЕАЛІЗАЦІЯ МІЖПРЕДМЕТНИХ ЗРАЗКІВ НА УРОКАХ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА (на прикладі комбінованого уроку в 6-му класі з планової теми «Рондо»)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Кім, О.У статті висвітлено сутність інтегративних процесів у сучасній загальноосвітній школі, зокрема через огляд досліджень вітчизняних та зарубіжних спеціалістів у галузі міжпредметних зв’язків на уроках музичного мистецтва. Значимість статті полягає в узагальненні сутнісних категорій інтегративного та міжпредметного процесів в умовах сучасної загальноосвітньої школи (на прикладі комбінованого уроку у 6 класі за плановою темою «Рондо»). Розкрито перелік основних напрямів реалізації засобів інтеграції в українській загальноосвітній школі та в країнах Сходу. Встановлено, що питання інтеграції із широким залученням матеріалів предметів гуманітарного циклу є об’єктом уваги педагогів-науковців України та світу. Розглянуто різні форми, методи та рівні інтеграції міжпредметних зв’язків на прикладі комбінованого уроку із запланованої теми «Рондо» програми з предмету «Музичне мистецтво» для 6 класу загальноосвітнього навчального закладу (зв’язки між предметами: музика, література, історія, кіно, театр, фізика). Під час уроку у формі презентації було продемонстровано фрагменти фільмів «Амадей», «Моцарт і Сальєрі» (три екранізації різних років), «Одруження Фігаро». Наводяться факти з біографії Моцарта, Сальєрі, Бомарше, Бенджаміна Франкліна; відомості про події війни за незалежність Сполучених Штатів Америки, діяльність Бомарше як винахідника і підприємця, діяльність Франкліна як політика, дипломата, бізнесмена, океанографа і фізика. Репрезентовано урок у формі рольової «суддівської гри», де між учнями були розподілені ролі обвинувача, захисника, свідка. Результат уроку показав, що можна створити цілісну картину явищ. Висвітлено питання формалізації співпраці викладачів різних дисциплін і спеціалістів вищих навчальних закладів для вдосконалення інтеграційних процесів у загальноосвітніх навчальних закладах на рівні творчих груп чи навіть методичних об’єднань. The article highlights the essence of integrative processes in a modern secondary school, examines the research of domestic and foreign specialists in the field of interdisciplinary connections in music art lessons. Methods and methodology. Traditional pedagogical methods were used in the research, including analytical, comparative, retrospective, logical-systemic, chronological-structural and comparative analysis of scientific-pedagogical and art literature, educational materials, works and contributions of outstanding scholars. At the same time, the research is based on a combination of different methodological approaches, including system-activity, phenomenological, terminological and cognitive. The scientific novelty of the article lies in the generalization of essential categories of integrative and interdisciplinary processes in the conditions of a modern comprehensive school (on the example of a combined lesson in the 6th grade on the planned topic «Rondo»). Results. The list of the main directions of implementation of means of integration in the Ukrainian secondary school and in the countries of the East has been revealed. It has been established that the issue of integration with the wide involvement of materials of humanitarian cycle subjects is the object of attention of pedagogues-scientists of Ukraine and the world. Different forms, methods and levels integration of the inter-subject connections are considered on the example of a combined lesson on the planned topic «Rondo» of the program on the subject «Musical Art» for the 6th grade of a comprehensive educational institution (connections between the subjects: music, literature, history, cinematography, theater, physics). During the lesson, fragments of the films «Amadeus», «Mozart and Salieri» (three screen adaptations from different years), «The Marriage of Figaro» were shown in the form of a presentation. Facts from the biography of Mozart, Salieri, Beaumarchais, Benjamin Franklin are given; information about the events of the war for the independence of the United States of America, the activities of Beaumarchais as an inventor and entrepreneur, the activities of Franklin as a politician, diplomat, businessman, oceanographer and physicist. The lesson was conducted in the form of a role-playing «court game», where the roles of the accuser, the defender, and the witness were distributed among the students. The planned result of the lesson, in addition to the coverage of the planned topic, involves the creation of a complete picture of phenomena in the world at the turn of the XVIII-XIX centuries. The issue of formalizing the cooperation of teachers of various disciplines and specialists of higher educational institutions for the improvement of integration processes in general educational institutions at the level of creative groups or even methodical associations is highlighted. Conclusions. The main studies and publications on the problem of interdisciplinary integration in secondary schools are analyzed. The essence of basic categories regarding integrative processes in the conditions of a modern comprehensive school is revealed. The need for cooperation of teachers from various subjects and educational cycles to create a holistic understanding of civilizational values in the modern world in students is substantiated. It has been proven that the reflection of many events and phenomena of nature and society by means of musical art effectively contributes to the achievement of the goals of education and upbringing formulated in the Concept of the New Ukrainian School.
- ДокументОСНОВНІ АСПЕКТИ РОЗРОБКИ ЯКІСНОГО ДИЗАЙНУ НАВЧАЛЬНИХ МАТЕРІАЛІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Бондаренко, С.; Фомін, В.У статті проаналізовано наявний теоретичний та практичний досвід в області педагогічного дизайну. Досліджено основні аспекти розробки якісного дизайну навчальних матеріалів, а саме відповідність дизайну віковим особливостям цільової аудиторії з урахуванням потреб та очікуванням, рівню знань і сучасних технологій. Розглянуто важливість логічного та послідовного викладення нової інформації, а також необхідність оптимізації та актуалізації навчальних матеріалів. Наголошено на важливості типографіки в навчальному дизайні, оскільки вдалий вибір шрифту може покращити читабельність тексту, виділити важливу інформацію і сприяти інтересу до навчання та колірної гами, використання фото та відео матеріалів. Охарактеризовано відмінності проектування дизайну для різних вікових категорій з урахуванням рівня знань та мотивації цільової аудиторії. Висвітлено важливість вибору кольорів у навчальному дизайні, враховуючи їх вплив на настрій і поведінку користувачів. Наведено прийоми для вдалого підбору колірної гами. Виявлено шляхи використання кольору, типографіки та мультимедійних матеріалів задля покращення рівня сприйняття та засвоєння учнями нової інформації. У подальшій роботі планується проаналізувати та конкретизувати різноманітні матеріально-технічні засоби для проектування навчальних матеріалів та розробити серію навчальних шкільних плакатів за допомогою сучасних графічних редакторів. The article analyzes the available theoretical and practical experience in the field of pedagogical design, in particular, the main aspects of the development of high-quality design of educational materials for various target children’s audiences. Methods & methodology. The article uses theoretical methods: comparison, systematization and generalization of scientific sources. The practical principles of creating educational materials and environment, based on the psychological and physiological characteristics of perception by children of different age categories, are highlighted. Among them, the use of a visual series of educational materials in electronic pedagogical presentations is special. The scientific novelty of the article lies in the coverage and practical implementation of modern design technologies for the creation of educational and pedagogical materials for effective perception by children of different age categories due to the influence of the quality of multimedia educational materials on the assimilation of knowledge. Results. The importance of logical and consistent presentation of new information, as well as the need to optimize and update educational materials, is considered. The importance of typography in educational design is emphasized, as a good choice of font can improve the readability of the text, highlight important information and promote interest in learning, and color gamut, use of photos and video materials. The differences in design for different age categories are characterized, considering the level of knowledge and motivation of the target audience. The importance of the choice of colors in educational design is highlighted, considering their influence on the mood and behavior of users, and techniques for the successful selection of a color range are given. Ways of using color, typography and multimedia materials to improve students’ perception and assimilation of new information have been identified. In further work, it is planned to analyze and specify various material and technical means for designing educational materials and to develop a series of educational school posters with the help of modern graphic editors.
- ДокументРЕКОНСТРУКЦІЯ ПАМ’ЯТНИКІВ АРХІТЕКТУРИ ХАРКІВЩИНИ ЗАСОБАМИ ДОПОВНЕНОЇ РЕАЛЬНОСТІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Бондар, Г.; Житєньова, Н.У статті розглядається можливість використання технологій доповненої реальності (AR) для реконструкції зруйнованих та пошкоджених пам’яток архітектури Харківщини. AR-технології дозволяють створювати віртуальні тривимірні об’єкти в реальному просторі, що може бути використано для відтворення історичного вигляду пам’яток. Висвітлено переваги, які надають технології доповненої реальності у архітектурному напрямку. Наведено практичні приклади використання технології доповненої реальності в туристичній та музейній сферах Україні. Схарактеризовано способи використання AR-технологій, до яких віднесено створення AR-моделі архітектурної будівлі чи іншого обʼєкту культурної спадщини: з повним відтворенням історичного вигляду пам’ятки; з відтворенням вигляду пам’ятки на певному етапі своєї історії; з відтворенням інтерактивної інформації у туристичній сфері. Виокремлено специфічні особливості використання технологій доповненої реальності, а саме: об’єктивність, відповідність оригіналу, доступність. До окреслених особливостей схарактеризовано рекомендації, дотримання яких дозволить ефективно розробляти AR-моделі. На основі статті надані висновки стосовно використання технологій доповненої реальності для реконструкції архітектурних памʼяток Харківщини. The article examines the possibility of using augmented reality (AR) technologies for the reconstruction of ruined and damaged architectural monuments of Kharkiv region. AR technologies make it possible to create virtual trivial objects in real space, which can be used to create a historical look for monuments. The advantages that augmented reality technologies bring to architecture are highlighted. Practical applications of the use of augmented reality technologies have been introduced in the tourism and museum spheres of Ukraine. Methods and methodology. The methods of using AR-technologies to which the creation of an AR-model of an architectural object or another object of cultural destruction have been introduced are characterized: with new creations of the historical appearance of the monument; from the created appearance of the monument at the last stage of its history; with the creation of interactive information in the tourism sector. The specific features of augmented reality technologies are reinforced, such as: objectivity, similarity to the original, accessibility. Before identifying these features, recommendations are outlined to enable the effective deployment of AR models. The scientific novelty. Based on the article, the development of one hundred percent use of augmented reality technologies for the reconstruction of architectural monuments of the Kharkiv region. Material. The research material includes methodological literature, scientific publications, works of authors, evidence from foreign and scientific studies. Results. The main ways of using AR technologies in architecture are examined. Characterize the specific features of using AR technology for the reconstruction of architectural objects. Provide recommendations for the use of AR technologies in the context of the reconstruction of architectural monuments of the Kharkiv region. Conclusions. AR technologies offer a number of benefits for the reconstruction of architectural monuments of Kharkiv region, fragments of stench allow creating a historical look for monuments, creating interactive tours and increasing the accessibility of the cultural decline of the region onu. However, the use of AR technologies for the reconstruction of architectural monuments of Kharkiv region has a number of limitations, which reflect the high quality of the creation of AR models and the need for special equipment for their use. However, regardless of such limitations, AR technologies have the potential to become a valuable tool for preserving and popularizing the cultural decline of the Kharkiv region.