Перегляд за Автор "Trubavina, I. M."
Зараз показано 1 - 2 з 2
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументFrom the experience of organizing artistic and productive activities of older preschool children by means of distance education in the conditions of quarantine measures for the spread of COVID-19(Educational Technology Quarterly, 2021) Trubavina, I. M.; Vorozhbit-Gorbatyuk, V. V.; Shtefan, M. V.; Kalina, K. Ye.; Dzhus, O. V.The relevance of the article relates to the need for continuing preschool education under quarantine conditions to prevent the spread of COVID-19 by means of distance technologies and preparation of children for STEAM education. Artistic and productive activities are considered to be the resource of STEAM education. The aim of the article is to substantiate educational opportunities of distance education programs for undertaking artistic and productive activities of older preschool children on quarantine. Research methods: theoretical analysis, surveys, generalization of experience, analysis of children’s products, parental feedback. The scientific basis of the study is a set of approaches of different levels. Scientific novelty of the research is two-fold. The possibility of organizing artistic and productive activities of older preschool children by means of remote technologies in terms of preparing parents to interact with educators and organizational, technical, informational assistance to children. The features of the organization of such education in Ukraine under conditions of introducing quarantine measures are revealed. Practical significance is viewed through development and approbation of the content of classes on artistic and productive activities, integrated with the fundamentals of mathematics. There have been developed the questionnaires on digital competence for educators and digital literacy for parents. Актуальність статті пов'язана з необхідністю продовження дошкільної освіти в умовах карантину для запобігання поширенню COVID-19 засобами дистанційних технологій та підготовки дітей до STEAM-освіти. Художньо-продуктивна діяльність розглядається як ресурс STEAM-освіти. Мета статті - обґрунтувати освітні можливості програм дистанційної освіти для занять художньо-продуктивною діяльністю дітей старшого дошкільного віку в умовах карантину. Методи дослідження: теоретичний аналіз, опитування, узагальнення досвіду, аналіз дитячих продуктів, відгуки батьків. Наукову основу дослідження становить сукупність підходів різних рівнів. Наукова новизна дослідження полягає у двох аспектах. Розкрито можливості організації художньо-продуктивної діяльності дітей старшого дошкільного віку засобами дистанційних технологій з точки зору підготовки батьків до взаємодії з педагогами та організаційної, технічної, інформаційної допомоги дітям. Розкрито особливості організації такої освіти в Україні в умовах запровадження карантинних заходів. Практичне значення вбачається у розробці та апробації змісту занять з художньо-продуктивної діяльності, інтегрованих з основами математики. Розроблено опитувальники з цифрової компетентності для педагогів та цифрової грамотності для батьків.
- ДокументStudy of the Emotional Well-Being of Students in the Process of Education in the Modern School(Journal of Intellectual Disability Diagnosis and Treatment, 2021) Meschko, H. M.; Meschko, O. I.; Trubavina, I. M.The article is devoted to the current problem of the modern school - the emotional well-being of students in the learning process. The study analyzes the role of the emotional component in students' learning activities, the impact of emotions on learning outcomes, and the importance of emotional well-being in maintaining and strengthening their health. The purpose of the study was to identify the causes of emotional discomfort of students in the learning process, the ways to ensure the emotional well-being of students, the implementation of which will improve learning success, maintain and strengthen students' health. The following methods were used to study the state of the emotional wellbeing of the students: 1) a questionnaire developed by the authors of the research to study the emotional well-being of students at school; 2) the method of assessment of mental activation, interest, emotional tone, tension and comfort, created by L. Kurganskyi and his colleagues; 3) a card to identify factors of learning success. The results of the study showed a low level of the emotional well-being of students in modern schools. Based on the analysis of the study outcomes, the causes of emotional discomfort of students in the learning process are identified. The possibility of improving the effectiveness of learning, educational achievements of students by ensuring their emotional well-being in the learning process is described. Practical ways to improve the emotional well-being of students in the modern school and the formation of their emotional health are outlined and substantiated. Стаття присвячена актуальній проблемі сучасної школи - емоційному благополуччю учнів у процесі навчання. У дослідженні проаналізовано роль емоційної складової в навчальній діяльності учнів, вплив емоцій на результати навчання, а також значення емоційного благополуччя для збереження та зміцнення здоров'я учнів у процесі навчання. Метою дослідження було виявлення причин емоційного дискомфорту студентів у процесі навчання, шляхи забезпечення емоційного благополуччя учнів, реалізація яких сприятиме підвищенню успішності навчання, збереженню та зміцненню здоров'я. Для дослідження стану емоційного благополуччя учнів були використані наступні методи: 1) анкета, розроблена авторами дослідження для вивчення емоційного благополуччя учнів у школі; 2) методика оцінки психічної активації, інтересу, емоційного тонусу, напруженості та комфортності, створена Л. Курганським та його колегами; 3) картка для виявлення чинників успішності навчання. Результати дослідження показали низький рівень емоційного благополуччя учнів у сучасних школах. На основі аналізу результатів дослідження визначено причини емоційного дискомфорту учнів у процесі навчання. Обґрунтовано можливість підвищення ефективності навчання, навчальних досягнень учнів шляхом забезпечення їх емоційного благополуччя в процесі навчання та формування їх емоційного здоров'я. Окреслено та обґрунтовано практичні шляхи покращення емоційного благополуччя учнів у сучасній школі.