Перегляд за Автор "Stepanenko, V."
Зараз показано 1 - 3 з 3
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументA research on transformation of social wellbeing and life attitudes in students from the occupied territories and the demarcation line at relocated higher education institutions from the east of Ukraine(SHS Web Conf, 2021) Trubavina, I.; Karaman, O.; Dimitrina, K.; Stepanenko, V.; Yurkiv, Ya.We connect the urgency of the article with the preservation of the integrity of Ukraine in the conditions of military conflict. The article describes the research on transformation of the current state of social wellbeing and life attitudes in students from the occupied territories of Ukraine under conditions of relocated higher education institutions. The goal: to study the transformation in social wellbeing and life attitudes in the mentioned strata of students under conditions of operation of a relocated state higher education institution. The methods: analysis, synthesis, generalization, specification, systematizing, comparison, documentation study, interviewing, mathematics statistics methods. Scientific novelty: theoretical foundations and the essence of reintegration of such students, as well as the measures are determined that facilitate it: information and explanatory work, socio-educational, psychological, pedagogical, socio-economic, and legal ones. It is proved that national-oriented upbringing is the priority in successful reintegration on condition of solving students’ problems. The results: the efficiency in the use of the mentioned measures is proved by transformational changes related to overcoming the imbalance between the social wellbeing indicators (the level of life satisfaction, interest in life, general mood) and life attitudes (focus on process, result, freedom) of such students. Актуальність статті пов'язана зі збереженням цілісності України в умовах військового конфлікту. У статті описано дослідження трансформації сучасного стану соціального самопочуття та життєвих орієнтацій студентів з окупованих територій України в умовах переміщених вищих навчальних закладів. Мета: дослідити трансформацію соціального самопочуття та життєвих установок у студентів з окупованих територій України в умовах функціонування переміщеного державного вищого навчального закладу. Методи дослідження: аналіз, синтез, узагальнення, конкретизація, систематизація, порівняння, вивчення документації, інтерв'ювання, методи математичної статистики. Наукова новизна: визначено теоретичні засади та сутність реінтеграції таких студентів, а також визначено заходи, що їй сприяють: інформаційно-роз'яснювальна робота, соціально-виховні, психолого-педагогічні, соціально-економічні, правові. Доведено що національно-орієнтоване виховання є пріоритетним в успішній реінтеграції за умови розв'язання проблем студентів. Результати: ефективність застосування зазначених заходів підтверджується трансформаційними змінами, пов'язаними з подоланням дисбалансу між показниками соціального самопочуття (рівень задоволеності життям, інтерес до життя, загальний настрій) та життєвими установками (орієнтація на процес, результат, свободу) таких студентів.
- ДокументPedagogic technology of formation of readiness for self-development in students from the occupied territories and delimitation line in the east of Ukraine in conditions of temporarily displaced higher education institutions(Journal of Educational Sciences & Psychology, 2021) Kurylo, V.; Trubavina, I.; Karaman, O.; Stepanenko, V.; Yurkiv, Ya.The topicality of the research is connected with the need to develop a technology of preparing students for learning for life, developing their professional self-development at a temporarily displaced higher education institution in conditions when students’ primary and basic needs are insufficiently satisfied. The methods of the research included analysis, synthesis, comparing, systemizing, interviewing, pedagogic experiment, modelling, prognostication, mathematic statistics methods. The level of the analyzed phenomenon turned out much lower than that in students from the safety zone by the following parameters: self-management, gnostic, motivation, moral-and-will, and communicative components of readiness, conditions, mechanisms, and general level of self-development. The scientific novelty: the efficiency of such a technology was proved and justified, and its content was revealed. Актуальність дослідження пов'язана з необхідністю розробки технології підготовки студентів до навчання впродовж життя, розвитку їхнього професійного саморозвитку в умовах тимчасово переміщеного закладу вищої освіти. Методами дослідження були аналіз, синтез, порівняння, систематизація, інтерв'ювання, педагогічний експеримент, моделювання, прогнозування, методи математичної статистики. Рівень досліджуваного явища виявився значно нижчим, ніж у студентів із зони безпеки за такими параметрами: самоуправлінський, гностичний, мотиваційний, морально-вольовий та комунікативний компоненти готовності, умови та механізми формування загального рівня саморозвитку. Наукова новизна: доведено та обґрунтовано ефективність такої технології, розкрито її зміст.
- ДокументTheory and Practice of Future Teacher’s Training for Work in New Ukrainian School(OKTAN PRINT s.r.o., 2020) Andriievska, V.; Baidala, V.; Balatsynova, A.; Bashkir, O.; Bilousova, L.; Borysenko, N.; Boychuk, Y.; Burlachenko, N.; Byhar, A.; Chernovol-Tkachenko, R.; Danylyuk, S.; Kramska, Z.; Krapivnyk, G.; Kravets, V.; Kryshchuk, B.; Kupina, I.; Kuzmina, O.; Lebedyk, L.; Lebid, O.; Loiik, H.; Luparenko, S.; Pisotska, M.; Malykhina, E.; Marionda, I.; Marmaza, O.; Martyniuk, A.; Masiuk, O.; Meshko, H.; Meshko, O.; Mohammad Ameri, S.; Naboka, O.; Nahachevska, Z.; Pits, I.; Nebytova, I.; Ostrovska, N.; Рartola, V.; Peklina, G.; Peretyaha, L.; Petryshyn, L.; Pinskiy, O.; Plis, V.; Popova, O.; Prokop, I.; Prokopenko, A.; Prokopenko, I.; Prokopenko, I.; Pylypiv, O.; Radziievska, O.; Sultanova, N.; Rohalska-Yablonskaa, I.; Romanyshyna, O.; Rybalko, L.; Sapozhnikov, V.; Sapozhnikova, D.; Savchenko, S.; Semenovych, K.; Shcheblykina, T.; Shpak, V.; Shyshenko, V.; Syvokhop, E.; Sivak, N.; Skhirta, M.; Smolуanyuk, N.; Sobchenko, T.; Starikova, L.; Stepanenko, V.; Strelnikov, V.; Temchenko, O.; Tkachenko, L.; Tkachov, A.; Tkachov, S.; Tkachova, N.; Tokarieva, A.; Trubavina, I.; Tsybulko, L.; Domina, V.; Turishcheva, L.; Tytarenko, L.; Ushmarova, V.; Volkova, N.; Vorozhbit-Horbatiuk, V.; Yepikhina, M.; Yermakova, T.; Yershova-Babenko, I.; Yesman, I.; Yurkiv, Y.; Dorozhko, I.; Zelenska, L.; Zhadko, O.; Zhelanova, V.; Zhukov, V.; Zhyrska, H.; Zolotukhina, S.; Zozulia, K.; Dovzhenko, T.; Dzhezheley, O.; Dzhus, O.; Emets, A.; Fentsуk, O.; Filatova, L.; Fomina, L.; Gepenko, L.; Gerasimova, N.; Gerasymova, I.; Grechanyk, О.; Grygorash, V.; Guzenko, N.; Havrysh, I.; Horovenko, O.; Ionova, O.; Kabatska, O.; Kabus, N.; Kalina, K.; Kaplun, S.; Karaman, O.; Karpova, M.; Kazachiner, O.; Kazakova, N.; Khlebnikova, T.; Kikinezhdi, O.; Kin, O.; Kiz, O.; Kniaz, H.; Korinna, H.; Koroliova, L.; Kovalenko, O.; Kovalenko, V.The monograph is dedicated to substantiation of future teacher’s training for work in New Ukrainian school, which is an important problem of reforms in modern education in Ukraine. The study of the authors presents the theory, methods and generalized experience in teacher’s training on a new basis. The authors have generalized the new approaches to teacher’s training, ways, conditions and methods of introduction of them into practice of higher pedagogical education. They have revealed the new concepts, which are important for updating the content and methods of future teacher’s training, the new and improved methods of organizing the educational process on a new basis. The new experience in teacher’s training, which was experimentally verified and tested in theprocess of future teachers’ training, has been broadly generalized. The monograph is based on the Concept of the New Ukrainian School, current legislation on education, higher and general secondary education in Ukraine. It can be recommended for training teachers, students and applicants for bachelor’s and master’s degrees, post-graduate students, research and teaching staff of institutions of higher pedagogical education and for a wide range of scholars and teachers. Монографія присвячена обґрунтуванню підготовки майбутніх учителів до роботи в новій українській школі, що є важливою проблемою реформ сучасної освіти в Україні. У дослідженні авторів на новій основі представлена теорія, методи та узагальнений досвід підготовки вчителів. Автори узагальнили нові підходи до навчання вчителів, шляхи, умови та методи впровадження їх у практику вищої педагогічної освіти. Вони розкрили нові концепції, важливі для оновлення змісту та методів навчання майбутнього вчителя, нові та вдосконалені методи організації навчального процесу на нових засадах. Новий досвід підготовки вчителів, який був експериментально перевірений та перевірений у процесі підготовки майбутніх учителів, широко узагальнений. Монографія базується на Концепції Нової української школи, чинному законодавстві про освіту, вищу та загальну середню освіту в Україні. Це може бути рекомендовано для підготовки викладачів, студентів та здобувачів ступеня бакалавра та магістра, аспірантів, науково-викладацького складу вищих педагогічних навчальних закладів, а також для широкого кола науковців та викладачів. Монография посвящена обоснованию подготовки будущих учителей к работе в Новой украинской школе, что является важной проблемой реформ современного образования в Украине. В исследовании авторов на новой основе представлена теория, методы и обобщенный опыт подготовки учителей. Авторы обобщили новые подходы к обучению учителей, пути, условия и методы внедрения их в практику высшего педагогического образования. Они раскрыли новые концепции, важные для обновления содержания и методов обучения будущего учителя, новые и усовершенствованные методы организации учебного процесса на новых принципах. Новый опыт подготовки учителей, который был экспериментально проверенный и проверенный в процессе подготовки будущих учителей, широко обобщенный. Монография базируется на Концепции новой украинской школы, действующем законодательстве об образовании, высшее и среднее образование в Украине. Это может быть рекомендовано для подготовки преподавателей, студентов и соискателей степени бакалавра и магистра, аспирантов, научно-преподавательского состава высших педагогических учебных заведений, а также для широкого круга ученых и преподавателей.