Перегляд за Автор "Shtefan, L."
Зараз показано 1 - 3 з 3
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументInformation-Educational Environment as a Condition of Formation of Gifted Children's Informational-Digital Competence(Lumen Publishing House, 2020-09-07) Karpova, L.; Shtefan, L.; Kovalska, V.; Ionova, O.; Luparenko, S.The article deals with the influence of information-educational environment on gifted child’s development. The study was carried out on the basis of the Laboratory of informational technologies of education in Kharkiv Regional Specialized Boarding School of the 2nd – 3rd degrees “Giftedness”. The directions of the activities of the Laboratory of informational technologies of education have been revealed. They included: introduction and integration of distance learning into educational process, organization of distance learning through cooperation with institutions of higher education (dual education); creation and replenishment of methodical-informational resources of school; ensuring sustainable functioning and development of computer network, use of new means of informational technologies; software and technical, methodic and organizational support of educational computer classrooms and computer equipment; providing school representation in world informational space; support of projects that include use of new informational technologies and Internet; funding educational software; researching the effectiveness of using software tools etc. The requirements to information-educational environment and organization of gifted children’s work have been determined. They are development of informational culture and competence of the participants of the environment, its orientation on monitoring of development of child’s giftedness, harmonization of relationships between participants of educational process, strengthening school ties with the external environment. У статті розглядається вплив інформаційно-освітнього середовища на розвиток обдарованої дитини. Дослідження проводилося на базі Лабораторії інформаційних технологій навчання Харківської обласної спеціалізованої школи-інтернату 2-3 ступенів «Обдарованість». Виявлено напрямки діяльності Лабораторії інформаційних технологій навчання. Зокрема: впровадження та інтеграція дистанційного навчання в освітній процес, організація дистанційного навчання через співпрацю з вищими навчальними закладами (дуальна освіта); створення і поповнення навчально-методичної бази школи; забезпечення сталого функціонування і розвитку комп'ютерної мережі, використання нових засобів інформаційних технологій; програмно-технічне, методичне та організаційне забезпечення навчальних комп'ютерних класів і комп'ютерної техніки; забезпечення представництва школи в світовому інформаційному просторі; підтримка проектів з використанням нових інформаційних технологій та Інтернету; фінансування освітнього програмного забезпечення; дослідження ефективності використання програмних засобів та ін. Визначено вимоги до інформаційно-освітнього середовища і організації роботи обдарованих дітей. Це розвиток інформаційної культури та компетентності учасників середовища, її орієнтація на моніторинг розвитку дитячої обдарованості, гармонізація взаємин між учасниками освітнього процесу, зміцнення зв'язків школи із зовнішнім середовищем. В статье рассматривается влияние информационно-образовательной среды на развитие одаренного ребенка. Исследование проводилось на базе Лаборатории информационных технологий обучения Харьковской областной специализированной школы-интерната 2–3 ступеней «Одаренность». Выявлены направления деятельности Лаборатории информационных технологий обучения. В их числе: внедрение и интеграция дистанционного обучения в образовательный процесс, организация дистанционного обучения через сотрудничество с высшими учебными заведениями (дуальное образование); создание и пополнение учебно-методической базы школы; обеспечение устойчивого функционирования и развития компьютерной сети, использование новых средств информационных технологий; программно-техническое, методическое и организационное обеспечение учебных компьютерных классов и компьютерной техники; обеспечение представительства школы в мировом информационном пространстве; поддержка проектов с использованием новых информационных технологий и Интернета; финансирование образовательного программного обеспечения; исследование эффективности использования программных средств и др. Определены требования к информационно-образовательной среде и организации работы одаренных детей. Это развитие информационной культуры и компетентности участников среды, ее ориентация на мониторинг развития детской одаренности, гармонизация взаимоотношений между участниками образовательного процесса, укрепление связей школы с внешней средой.
- ДокументTEACHING TOLERANCE AT SCHOOL: THE EXPERIENCE OF MODERN FRENCH EDUCATION SYSTEM(Institute for Research and European Studies, 2020) Lysenko, N.; Shtefan, L.; Kholodniak, O.The fostering tolerance problem in the modern world is becoming increasingly current in the context of globalization processes and the migration crisis. Following the need to cultivate tolerance in the younger generation, French modern education system aims to install the ‘values of the Republic’ as an element of public school programs. At the same time it turned out that most teachers are not sufficiently trained to carry out educational activities in the sphere of fostering tolerance. The education system reform carried out in 2013 made this training compulsory introducing the so-called ‘Common Core Program’ (Tronc Commun) to future teachers of all specialties. Within the program teachers deepen their knowledge in history, philosophy, law, sociology, pedagogy. Проблема толерантності у сучасному світі стає дедалі актуальнішою в умовах глобалізаційних процесів та міграційної кризи. З огляду на необхідність виховання толерантності у підростаючого покоління, сучасна французька система освіти має на меті встановити „цінності республіки” як елемент державних шкільних програм. У той же час виявилося, що більшість вчителів недостатньо підготовлені для здійснення освітньої діяльності у сфері виховання толерантності. Реформа системи освіти, проведена в 2013 році, зробила це навчання обов’язковим, запроваджуючи так звану «Загальноосновну програму» (Tronc Commun) для майбутніх викладачів усіх спеціальностей. У рамках програми викладачі поглиблюють свої знання з історії, філософії, права, соціології, педагогіки. Проблема воспитания толерантности в современном мире становится все более актуальной в контексте процессов глобализации и миграционного кризиса. Следуя необходимости воспитывать терпимость в подрастающем поколении, современная французская система образования стремится внедрить «ценности Республики» в качестве элемента программ государственных школ. В то же время выяснилось, что большинство учителей недостаточно подготовлены для осуществления воспитательной деятельности в сфере воспитания толерантности. Реформа системы образования, проведенная в 2013 году, сделала это обучение обязательным, и для будущих учителей всех специальностей была введена так называемая «Общая основная программа» (Tronc Commun). В рамках программы учителя углубляют свои знания в области истории, философии, права, социологии, педагогики.
- ДокументАdult vocational education system in Ukraine and Central Europe(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Boichuk, Yu.; Boiarska-Khomenko, A.; Shtefan, L.The article identifies that adult vocational education in Ukraine needs significant reform, taking into account progressive changes in the European educational space. Common and different approaches to the implementation of adult vocational education were identified. Common aspects are: integration into the European educational space; taking into account international trends in the development of vocational education of adults; the desire to improve the system of vocational education of adults on the basis of harmonization of national traditions with world requirements and standards; focus on the development of adult vocational education in the context of lifelong learning; awareness of the need to reform the system of vocational education of adults in accordance with the requirements of society, the economy and the modern labor market, etc. Distinctive aspects of the system of vocational education of adults in Ukraine are: imperfection of the legal framework for determining the purpose, objectives, functions of vocational education of adults, regulating the activities of educational entities, defining their rights and responsibilities, the nature of interaction with the state ; insufficiently high level of economic support for the development of vocational education of adults, imperfection of the principles and forms of funding; uncertainty of the functions of central and local executive bodies for the organization of vocational education of adults; lack of normative regulation of issues of systemic recognition and certification of professional qualifications and competencies acquired in non-formal and informal education; imperfection of the system of accreditation and evaluation of previous professional experience; lack of sufficient capacity of state organizations for development, coordination, management of the adult education system; insufficiently high educational and qualification level, competence and competitiveness of managerial, pedagogical, scientific personnel in the field of adult vocational education and others. У статті визначено, що професійна освіта дорослих в Україні потребує суттєвого реформування з урахуванням прогресивних змін у європейському освітньому просторі. Було виявлено спільні та відмінні підходи до впровадження професійної освіти дорослих. Спільними аспектами є такі: інтеграція в європейський освітній простір; врахування міжнародних тенденцій розвитку професійно-технічної освіти дорослих; прагнення до вдосконалення системи професійно-технічної освіти дорослих на основі гармонізації національних традицій зі світовими вимогами та стандартами; орієнтація на розвиток професійної освіти дорослих у контексті навчання впродовж життя; усвідомлення необхідності реформування системи професійно-технічної освіти дорослих відповідно до вимог суспільства, економіки та сучасного ринку праці тощо. Відмінними аспектами системи професійно-технічної освіти дорослих в Україні є: недосконалість нормативно-правової бази щодо визначення мети, завдань, функцій професійно-технічної освіти дорослих, регулювання діяльності суб’єктів освітнього процесу, визначення їх прав та обов’язків, характер взаємодії з державою; недостатньо високий рівень економічного забезпечення розвитку професійно-технічної освіти дорослих, недосконалість принципів і форм фінансування; невизначеність функцій центральних та місцевих органів виконавчої влади з організації професійно-технічної освіти дорослих; відсутність нормативного врегулювання питань системного визнання та атестації професійних кваліфікацій та компетенцій, здобутих у неформальній та інформальній освіті; недосконалість системи акредитації та оцінки попереднього професійного досвіду; відсутність достатнього потенціалу державних організацій для розвитку, координації, управління системою освіти дорослих; недостатньо високий освітньо-кваліфікаційний рівень, компетентність і конкурентоспроможність управлінських, педагогічних, наукових кадрів у сфері професійної освіти дорослих та інші.