Перегляд за Автор "Kabanska, O."
Зараз показано 1 - 5 з 5
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументChildren’s Health Maintenance Activities of the State and the Public Organizations in Ukraine at the Beginning of the 20th Century(Asian Exercise and Sport Science Journal, 2020) Ionova, O.; Luparenko, S.; Zolotukhina, S.; Zelenska, L.; Sira, I.; Kabanska, O.; Kutsenko, T.The problem of development of healthy people requires analyzing and taking into consideration the theory and practice of health maintenance activities, implemented in various countries in different historical time. The article reveals children’s health maintenance activities implemented by the Ukrainian state and the public organization during 1900-1917. Based on the archive materials, legislative documents of the studied period, scientific sources of university libraries, information of periodicals and original works of the scientists, memoirs and autobiographical literature, the authors have determined the reasons for children’s poor health, named public organizations which were involved in medical and educational activities and specified the directions of their health maintenance activities. The reasons for children’s poor health were weaknesses in organization of educational process at school, difficult living conditions in families, children’s particular tendency to infectious diseases. The public organizations which provided health maintenance activities were societies of spread of literacy among people, Frebel societies, poor students’ assistance societies, societies of care for homeless young orphans, physical education societies, the Society for the Promotion of Primary Education, the Ukrainian Society of School Education and charitable societies. The directions of health maintenance activities were providing hospital care for children, arrangement of children’s institutions with educational materials and providing them with rationally-constructed furniture, carrying out children’s medical examinations, inspections of classrooms, arrangement of school first-aid kits, conducting talks about health maintenance activities by teachers and doctors, organization of special classes at schools and shelters for shelters for children of refugees during holidays, creation of children’s summer colonies. The results and difficulties which the state and public organizations faced with have been revealed. Проблема розвитку здорових людей вимагає аналізу та врахування теорії та практики діяльності з охорони здоров'я, що впроваджуються в різних країнах у різний історичний час. У статті розкриваються заходи з охорони здоров’я дітей, що проводились Українською державою та громадською організацією протягом 1900-1917 років. На основі архівних матеріалів, законодавчих документів досліджуваного періоду, наукових джерел університетських бібліотек, інформації періодичних видань та оригінальних праць учених, спогадів та автобіографічної літератури автори визначили причини погіршення самопочуття дітей, назвавши громадські організації, які залучалися до медичної та освітньої діяльності та вказували напрямки їх діяльності з охорони здоров'я. Причинами поганого самопочуття дітей були слабкі місця в організації навчального процесу в школі, важкі умови життя в сім'ях, особлива схильність дітей до інфекційних захворювань. Громадськими організаціями, що проводили заходи з охорони здоров’я, були товариства поширення грамотності серед людей, товариства Фребеля, товариства допомоги бідним студентам, товариства піклування про безпритульних молодих сиріт, товариства фізичної культури, Товариство сприяння початковій освіті, Українське товариство шкільної освіти та благодійних товариств. Напрямами діяльності з охорони здоров’я були надання лікарняної допомоги дітям, облаштування дитячих закладів навчальними матеріалами та забезпечення їх раціонально побудованими меблями, проведення медичних оглядів дітей, огляди навчальних кабінетів, облаштування шкільних аптечок, проведення бесід про діяльність з охорони здоров’я вчителями та лікарями, організація спеціальних класів у школах та притулках для дітей біженців під час канікул, створення дитячих літніх колоній. Виявлено результати та труднощі, з якими стикалися держава та громадські організації. Проблема развития здоровых людей требует анализа и учета теории и практики деятельности по охране здоровья, которые внедряются в разных странах в разное историческое время. В статье раскрываются меры по охране здоровья детей, которые проводились Украинским государством и общественной организацией в течение 1900-1917 годов. На основе архивных материалов, законодательных документов исследуемого периода, научных источников университетских библиотек, информации периодических изданий и оригинальных работ ученых, воспоминаний и автобиографической литературы авторы определили причины ухудшения самочувствия детей, назвав общественные организации, которые привлекались к медицинской и образовательной деятельности и указывали направления их деятельности по охране здоровья. Причинами плохого самочувствия детей были слабые места в организации учебного процесса в школе, тяжелые условия жизни в семьях, особая склонность детей к инфекционным заболеваниям. Общественными организациями, проводились мероприятия по охране здоровья, были общества распространения грамотности среди людей, общества Фребеля, общества помощи бедным студентам, общества попечения о беспризорных молодых сиротах, общества физической культуры, Общество содействия начальному образованию, Украинское общество школьного образования и благотворительных обществ. Направлениями деятельности по охране здоровья были предоставления больничной помощи детям, обустройство детских учреждений учебными материалами и обеспечения их рационально построенной мебелью, проведение медицинских осмотров детей, обзоры учебных кабинетов, обустройство школьных аптечек, проведение бесед о деятельности по охране здоровья учителями и врачами, организация специальных классов в школах и приютах для приютов для детей беженцев во время каникул, создания детских летних колоний. Выявлено результаты и трудности, с которыми сталкивались государство и общественные организации.
- ДокументEducational Studios : Theory and Practice(Premier Publishing s.r.o., Vienna-Prague, 2018-04-25) Karaman, O.; Yurkiv, Ya.; Davydova, Zh.; Ionova, O.; Trubavina, I.; Kabus, N.; Chernovol-Tkachenko, R.; Rogova, T.; Romanyshyna, L.; Romanyshyna, O.; Kalashnyk, L.; Naumenko, S.; Wu, Ya.; Luparenko, S.; Tverdokhlib, T.; Panasenko, E.; Sapozhnikov, S.; Pisotskaya, M.; Zhelanova, V.; Linnik, O.; Agarkova, N.; Zolotukhina, S.; Zelenska, L.; Kin, O.; Sobchenko, T.; Smolyanyuk, N.; Roman, N.; Zhukov, V.; Vasylieva, S.; Marmaza, O.; Tsapko, A.; Rybalko, L.; Jose da Costa, G.; Dovzhenko, T.; Nebytova, I.; Tverdokhlib, G.; Podcherniaieva, N.; Kurinnoi, Ia.; Zelenskyi, R.; Sliusarenko, O.; Zelenskyi, B.; Kabatska, O.; Gurina, V.; Gorbacheva, I.; Popova, O.; Kabanska, O.; Popov, V.; Tkachovа, N.; Tkachov, A.; Zahrebelnyi, O.; Naboka, O.; Sharapova, O.; Brigak, N.; Krischuk, B.; Deynychenko, G.; Deinychenko, V.; Deynichenko, T.; Havrilova, L.; Voronova, N.; Kirychenko, S.; Lebedieva, K.; Kalashnyk, N.; Levchenko, Y.; Rakhlis, V.; Chornovol-Tkachenko, R.; Martyniuk, A.; Trubavina, I.; Kaplun, S.; Kutsenko, T.; Lazariev, M.; Lazarieva, O.; Lazarieva, K.; Mainaiev, F.; Rybalko, L.; Bilous, T. L.The monograph is dedicated to scientifi c achievements of Department of General Pedagogy and Pedagogy of Higher School in H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. It contains works on modern transformations of education in Ukraine in methodological, theoretical, methodic and technological aspects. The monograph reveals new scientifi c approaches in theory of pedagogy, since they have been implemented, experimentally verifi ed and approved in educational practice. New terms and concepts are defi ned in the monograph, and it reveals the pedagogical conditions for improving the quality of education and upbringing, for they have been identifi ed and tested in experimental work. Socialpedagogical, historical and managerial aspects of improving the realization of the human right to education are outlined. Монографія присвячена науковим досягненням кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. У ній представлені роботи за сучасними перетвореннями освіти в Україні в методологічних, теоретичних, методичних і технологічних аспектах. Монографія розкриває нові наукові підходи в теорії педагогіки, оскільки вони реалізовані, експериментально підтверджені і затверджені в навчальній практиці. У монографії визначені нові терміни і поняття, що розкривають педагогічні умови для підвищення якості освіти і виховання, оскільки вони були ідентифіковані і випробувані в експериментальній роботі. Викладено соціально-педагогічні, історичні та управлінські аспекти вдосконалення реалізації права людини на освіту. Монография посвящена научным достижениям кафедры общей педагогики и педагогики высшей школы Харьковского национального педагогического университета имени Г. С. Сковороды. В ней представлены работы по современным преобразованиям образования в Украине в методологических, теоретических, методических и технологических аспектах. Монография раскрывает новые научные подходы в теории педагогики, поскольку они реализованы, экспериментально подтверждены и утверждены в учебной практике. В монографии определены новые термины и понятия, раскрывающие педагогические условия для повышения качества образования и воспитания, поскольку они были идентифицированы и испытаны в экспериментальной работе. Изложены социально-педагогические, исторические и управленческие аспекты совершенствования реализации права человека на образование.
- ДокументEducational Studios: Theory and Practice(Premier Publishing, 2018) Agarkova, N.; Bilous, T.; Brizhak, N.; Chernovol-Tkachenko, R.; Chornovol-Tkachenko, R.; Davydova, Zh.; Deynychenko, G.; Deinychenko, V.; Deynichenko, T.; Dovzhenko, T.; Gurina, V.; Gorbacheva, I.; Havrilova, L.; Ionovа, O.; Jose da Costa, G.; Kabanska, O.; Kabatska, O.; Kabus, N.; Kalashnyk, L.; Kalashnyk, N.; Kaplun, S.; Karaman, O.; Kin, O.; Kirychenko, S.; Krishchuk, B.; Kurinnyi, Ia.; Kutsenko, T.; Lazariev, M.; Lazarieva, K.; Lazarieva, O.; Lebedieva, K.; Levchenko, Ya.; Linnik, O.; Luparenko, S.; Mainaiev, F.; Marmaza, O.; Martyniuk, A.; Naboka, O.; Naumenko, S.; Nebytova, I.; Panasenko, E.; Pisotskaya, M.; Podcherniaieva, N.; Popova, O.; Popov, V.; Rakhlis, V.; Rogova, T.; Roman, N.; Romanyshyna, L.; Romanyshyna, O.; Rybalko, L.; Sapozhnikov, S.; Sharapova, O.; Sliusarenko, O.; Smolyanyuk, N.; Sobchenko, T.; Tkachov, A.; Tkachovа, N.; Trubavina, I.; Tsapko, A.; Tverdokhlib, G.; Tverdokhlib, T.; Vasylieva, S.; Voronova, N.; Yanlin, W.; Yurkiv, Ya.; Zahrebelnyi, O.; Zelenskyi, B.; Zelenskyi, R.; Zhelanova, V.; Zhukov, V.; Zolotukhina, S.; Zelenska L.The monograph is dedicated to scientifi c achievements of Department of General Pedagogy and Pedagogy of Higher School in H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. It contains works on modern transformations of education in Ukraine in methodological, theoretical, methodic and technological aspects. The monograph reveals new scientific approaches in theory of pedagogy, since they have been implemented, experimentally verifi ed and approved in educational practice. New terms and concepts are defi ned in the monograph, and it reveals the pedagogical conditions for improving the quality of education and upbringing, for they have been identifi ed and tested in experimental work. Socialpedagogical, historical and managerial aspects of improving the realization of the human right to education are outlined. Монографія присвячена науковим досягненням кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. Вона містить роботи з сучасних перетворень освіти в Україні. Монографія розкриває нові наукові підходи в теорії педагогіки, оскільки вони були впроваджені, експериментально перевірені та затверджені на навчальній практиці. У монографії окреслено нові терміни та поняття, а також це розкриває педагогічні умови для підвищення якості освіти та виховання, оскільки вони були ідентифіковані та випробувані в експериментальній роботі. Викладено соціально-педагогічні, історичні та управлінські аспекти вдосконалення реалізації права людини на освіту. Монография посвящена научным достижением кафедры общей педагогики и педагогики высшей школы ХНПУ им. Г. С. Сковороды. Она содержит работы из современных преобразований образования в Украине. Монография раскрывает новые научные подходы в теории педагогики, поскольку они были внедрены, экспериментально проверены и утверждены на учебной практике. В монографии обозначены новые термины и понятия, а также это раскрывает педагогические условия для повышения качества образования и воспитания, поскольку они были идентифицированы и испытаны в экспериментальной работе. Изложены социально-педагогические, исторические и управленческие аспекты совершенствования реализации права человека на образование.
- ДокументThe essence and technology of pedagogical forecasting of development of innovation processes in education(Premier Publishing s.r.o., Vienna-Prague, 2018) Popova, O.; Kabanska, O.; Popov, V.The essence and features of the pedagogical forecasting are revealed in the article. The technology of pedagogical forecasting of educational innovation processes as a set of three blocks (diagnostic, modeling, verifi cation) is proposed. The peculiarities of the realization of the technology of forecasting innovation processes in education at three levels (at the level of general tendency of global innovations – macrolevel, at the regional level–metalevel; at the level of the individual educational institution–micro level) are analyzed; the prospects for the development of innovation processes in the educational system of Ukraine (the humanization of the educa-tional process, the integration the Ukrainian identity of the nation into education, the forming of public spirit in the educational youth of the community;the extending of the culturaleducational function of education ; the development and introduction of innovation teaching technologies ; the valeologization of the pedagogical process) are defined. У статті розкрито сутність та особливості педагогічного прогнозування. Запропоновано технологію педагогічного прогнозування освітніх інноваційних процесів як сукупність трьох блоків (діагностика, моделювання, верифікація). Особливості реалізації технології прогнозування інноваційних процесів в освіті на трьох рівнях (на рівні загальної тенденції глобальних інновацій - макрорівні, на регіональному рівні - метарівні; на рівні індивідуального навчального закладу - мікрорівні) проаналізовано; перспективи розвитку інноваційних процесів у системі освіти України (гуманізація навчально-виховного процесу, інтеграція української ідентичності нації до освіти, формування громадського духу в освітянській молоді громади; розширення культуроосвітньої функції освіти; визначено розвиток та впровадження інноваційних технологій навчання; валеологізація педагогічного процесу). В статье раскрыта сущность и особенности педагогического прогнозирования. Предложена технология педагогического прогнозирования образовательных инновационных процессов как совокупность трех блоков (диагностика, моделирование, верификация). Особенности реализации технологии прогнозирования инновационных процессов в образовании на трех уровнях (на уровне общей тенденции глобальных инноваций - макроуровне, на региональном уровне - метауровне, на уровне индивидуального учебного заведения - микроуровне) проанализированы; перспективы развития инновационных процессов в системе образования Украины (гуманизация учебно-воспитательного процесса, интеграция украинской идентичности нации к образованию, формирования общественного духа в образовательной молодежи общины, расширение культуроосвитньои функции образования, определены развитие и внедрение инновационных технологий обучения; валеологизации педагогического процесса).
- ДокументThe influence of results in various types of climbing on the result in the Olympic Climbing Combined at the 2018 World Cup (men)(University of Pitesti, Romania - (EUP), 2020) Kozina, Zh.; Uvarova, N.; Kniaz, H.; Kabanska, O.; Kochina, M.; Chernozub, A.; Kochin, O.; Prokopenko, I.; Shkrebtii, Yu.; Zdanyuk, V.; Altukhov, V.Climbing will be presented at the 2020 Olympic Games as an independent competitive discipline in the "Climbing Combined" format, which will include all competitive disciplines. The aim of the study: identifying the relationship between the ranking in certain types of sports climbing and the ranking in the Olympic discipline of climbing "Climbing Combined" in men according to the results of the 2018 World Cup. Material and methods. The study involved 87 climbers (men) who took part in the 2018 World Cup. The data presented in the competition protocols on lead, speed, bouldering and Climbing Combined were summarized (places occupied by the athlete, points were awarded to him to summarize the results). Pearson's correlation analysis was performed to identify the relationship between rating in various climbing disciplines and Climbing Combined rating. Using the analysis of variance, the effect of the results in various disciplines on the result in Climbing Combined was determined. Сходження буде представлено на Олімпійських іграх 2020 року як самостійна змагальна дисципліна у форматі "Комбіноване сходження", що включатиме всі змагальні дисципліни. Мета дослідження: виявлення взаємозв'язок між рейтингом у певних видах спортивного скелелазіння та рейтингом в олімпійській дисципліні скелелазіння "Комбінування підйому" у чоловіків за результатами Кубка світу 2018 року. Матеріал і методи. У дослідженні брали участь 87 альпіністів (чоловіків), які брали участь у Кубку світу 2018 року. Дані, представлені в протоколах змагань щодо свинцю, швидкості, боулдермінгу та альпінізму, були узагальнені (місця, які займав спортсмен, йому нараховувались бали для підведення результатів). Кореляційний аналіз Пірсона був проведений для виявлення взаємозв'язку між рейтингом у різних дисциплінах скелелазіння та комбінованим рейтингом скелелазіння. За допомогою дисперсійного аналізу було визначено вплив результатів з різних дисциплін на результат у комбінованому підйомі. Скалолазание будет представлено на Олимпийских играх 2020 года как самостоятельная соревновательная дисциплина в формате «Скалолазание комбинированное», в которое войдут все соревновательные дисциплины. Цель исследования: выявление взаимосвязь между рейтингом в отдельных видах спортивного скалолазания и рейтингом в олимпийской дисциплине скалолазания «Комбинированное восхождение» у мужчин по результатам ЧМ-2018. Материал и методы. В исследовании приняли участие 87 альпинистов (мужчин), принявших участие в ЧМ-2018. Данные, представленные в протоколах соревнований по отрыву, скорости, боулдерингу и комбинированному лазанию, были суммированы (места, занятые спортсменом, ему начислялись баллы для подведения итогов). Корреляционный анализ Пирсона был проведен для выявления взаимосвязи между рейтингом в различных дисциплинах скалолазания и рейтингом комбинированного скалолазания. С помощью дисперсионного анализа было определено влияние результатов в различных дисциплинах на результат в комбинированном лазании.