Перегляд за Автор "Filatova, L."
Зараз показано 1 - 3 з 3
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументThe Main Aspects of New Ukrainian School: Child-Centeredness, Competence Approach, Pedagogy of Partnership(Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 2023) Filatova, L.; Zhvava, O.; Kharchuk, O.; Kosarieva, H.; Zyniakova, A.; Shestopalova, T.The main aspects of New Ukrainian School are considered in the article. The relevance of the article is that the educational reform launched in Ukraine in 2017 is based on a model of 9 key components, among which the prominent pedagogy is partnership, which is based on the cooperation of students, teachers and parents; the content of education is realized through the competence approach; in the educational process the main reference point is the needs of the child, ie the so-called child-centeredness. The purpose of the article: to consider in detail the implementation of key components of the New Ukrainian School Concept in domestic and foreign educational institutions: to clarify the principles of implementation of child centeredness, to reveal the essential features of the competence approach to learning, to compare the implementation of partnership pedagogy in international and Ukrainian education. Methods of work: complex (analysis of the scientific literature and synthesis). Novelty: the activity-based approach to learning is the key to the formation of key competencies of lifelong learning. Results: According to research on this issue, the main goal of each reform is to improve the quality of education. Both the competence approach, and pedagogy of partnership, and child-centeredness interact closely with each other, complement each aspect. Thus, these factors are aimed at the diverse development of the child's personality, the formation of key and subject competencies that will be necessary for life skills and will be the basis for choosing a future profession and the key to success in life. Conclusion: these factors of the New Ukrainian School Concept proclaim the preservation of the value of childhood, personal approach to the child, the development of students' abilities, creating an educational environment that provides psychological and physiological comfort. У статті розглянуто основні аспекти Нової української школи. Актуальність статті полягає в тому, що освітня реформа, започаткована в Україні у 2017 році, базується на моделі 9 ключових компонентів, серед яких визначною педагогікою є партнерство, яке базується на співпраці учнів, учителів та батьків; зміст освіти реалізується через компетентнісний підхід; у навчально-виховному процесі основним орієнтиром є потреби дитини, тобто так званий дитиноцентризм. Мета статті: детально розглянути реалізацію ключових компонентів Концепції Нової української школи у вітчизняних та зарубіжних навчальних закладах: з’ясувати принципи реалізації дитиноцентризму, розкрити сутнісні особливості компетентнісного підходу до навчання, розкрити принципи впровадження дитиноцентризму, розкрити суттєві риси компетентнісного підходу до навчання, висвітлити принципи впровадження дитиноцентризму, порівняти впровадження педагогіки партнерства в міжнародну та українську освіту. Методи роботи: комплексний (аналіз наукової літератури та узагальнення). Новизна: діяльнісний підхід до навчання є запорукою формування ключових компетентностей навчання впродовж життя. Результати: згідно з дослідженнями з даного питання, основною метою кожної реформи є підвищення якості освіти. І компетентнісний підхід, і педагогіка партнерства, і дитиноцентризм тісно взаємодіють між собою, доповнюють кожен аспект. Отже, ці чинники спрямовані на різнобічний розвиток особистості дитини, формування ключових і предметних компетентностей, які будуть необхідні для життєвих навичок і стануть основою вибору майбутньої професії та запорукою життєвого успіху. Висновок: дані чинники Концепції Нової української школи проголошують збереження цінності дитинства, особистісний підхід до дитини, розвиток здібностей учнів, створення освітнього середовища, яке забезпечує психологічний та фізіологічний комфорт.
- ДокументTheory and Practice of Future Teacher’s Training for Work in New Ukrainian School(OKTAN PRINT s.r.o., 2020) Andriievska, V.; Baidala, V.; Balatsynova, A.; Bashkir, O.; Bilousova, L.; Borysenko, N.; Boychuk, Y.; Burlachenko, N.; Byhar, A.; Chernovol-Tkachenko, R.; Danylyuk, S.; Kramska, Z.; Krapivnyk, G.; Kravets, V.; Kryshchuk, B.; Kupina, I.; Kuzmina, O.; Lebedyk, L.; Lebid, O.; Loiik, H.; Luparenko, S.; Pisotska, M.; Malykhina, E.; Marionda, I.; Marmaza, O.; Martyniuk, A.; Masiuk, O.; Meshko, H.; Meshko, O.; Mohammad Ameri, S.; Naboka, O.; Nahachevska, Z.; Pits, I.; Nebytova, I.; Ostrovska, N.; Рartola, V.; Peklina, G.; Peretyaha, L.; Petryshyn, L.; Pinskiy, O.; Plis, V.; Popova, O.; Prokop, I.; Prokopenko, A.; Prokopenko, I.; Prokopenko, I.; Pylypiv, O.; Radziievska, O.; Sultanova, N.; Rohalska-Yablonskaa, I.; Romanyshyna, O.; Rybalko, L.; Sapozhnikov, V.; Sapozhnikova, D.; Savchenko, S.; Semenovych, K.; Shcheblykina, T.; Shpak, V.; Shyshenko, V.; Syvokhop, E.; Sivak, N.; Skhirta, M.; Smolуanyuk, N.; Sobchenko, T.; Starikova, L.; Stepanenko, V.; Strelnikov, V.; Temchenko, O.; Tkachenko, L.; Tkachov, A.; Tkachov, S.; Tkachova, N.; Tokarieva, A.; Trubavina, I.; Tsybulko, L.; Domina, V.; Turishcheva, L.; Tytarenko, L.; Ushmarova, V.; Volkova, N.; Vorozhbit-Horbatiuk, V.; Yepikhina, M.; Yermakova, T.; Yershova-Babenko, I.; Yesman, I.; Yurkiv, Y.; Dorozhko, I.; Zelenska, L.; Zhadko, O.; Zhelanova, V.; Zhukov, V.; Zhyrska, H.; Zolotukhina, S.; Zozulia, K.; Dovzhenko, T.; Dzhezheley, O.; Dzhus, O.; Emets, A.; Fentsуk, O.; Filatova, L.; Fomina, L.; Gepenko, L.; Gerasimova, N.; Gerasymova, I.; Grechanyk, О.; Grygorash, V.; Guzenko, N.; Havrysh, I.; Horovenko, O.; Ionova, O.; Kabatska, O.; Kabus, N.; Kalina, K.; Kaplun, S.; Karaman, O.; Karpova, M.; Kazachiner, O.; Kazakova, N.; Khlebnikova, T.; Kikinezhdi, O.; Kin, O.; Kiz, O.; Kniaz, H.; Korinna, H.; Koroliova, L.; Kovalenko, O.; Kovalenko, V.The monograph is dedicated to substantiation of future teacher’s training for work in New Ukrainian school, which is an important problem of reforms in modern education in Ukraine. The study of the authors presents the theory, methods and generalized experience in teacher’s training on a new basis. The authors have generalized the new approaches to teacher’s training, ways, conditions and methods of introduction of them into practice of higher pedagogical education. They have revealed the new concepts, which are important for updating the content and methods of future teacher’s training, the new and improved methods of organizing the educational process on a new basis. The new experience in teacher’s training, which was experimentally verified and tested in theprocess of future teachers’ training, has been broadly generalized. The monograph is based on the Concept of the New Ukrainian School, current legislation on education, higher and general secondary education in Ukraine. It can be recommended for training teachers, students and applicants for bachelor’s and master’s degrees, post-graduate students, research and teaching staff of institutions of higher pedagogical education and for a wide range of scholars and teachers. Монографія присвячена обґрунтуванню підготовки майбутніх учителів до роботи в новій українській школі, що є важливою проблемою реформ сучасної освіти в Україні. У дослідженні авторів на новій основі представлена теорія, методи та узагальнений досвід підготовки вчителів. Автори узагальнили нові підходи до навчання вчителів, шляхи, умови та методи впровадження їх у практику вищої педагогічної освіти. Вони розкрили нові концепції, важливі для оновлення змісту та методів навчання майбутнього вчителя, нові та вдосконалені методи організації навчального процесу на нових засадах. Новий досвід підготовки вчителів, який був експериментально перевірений та перевірений у процесі підготовки майбутніх учителів, широко узагальнений. Монографія базується на Концепції Нової української школи, чинному законодавстві про освіту, вищу та загальну середню освіту в Україні. Це може бути рекомендовано для підготовки викладачів, студентів та здобувачів ступеня бакалавра та магістра, аспірантів, науково-викладацького складу вищих педагогічних навчальних закладів, а також для широкого кола науковців та викладачів. Монография посвящена обоснованию подготовки будущих учителей к работе в Новой украинской школе, что является важной проблемой реформ современного образования в Украине. В исследовании авторов на новой основе представлена теория, методы и обобщенный опыт подготовки учителей. Авторы обобщили новые подходы к обучению учителей, пути, условия и методы внедрения их в практику высшего педагогического образования. Они раскрыли новые концепции, важные для обновления содержания и методов обучения будущего учителя, новые и усовершенствованные методы организации учебного процесса на новых принципах. Новый опыт подготовки учителей, который был экспериментально проверенный и проверенный в процессе подготовки будущих учителей, широко обобщенный. Монография базируется на Концепции новой украинской школы, действующем законодательстве об образовании, высшее и среднее образование в Украине. Это может быть рекомендовано для подготовки преподавателей, студентов и соискателей степени бакалавра и магистра, аспирантов, научно-преподавательского состава высших педагогических учебных заведений, а также для широкого круга ученых и преподавателей.
- ДокументUnique Personal Teaching Methods as a Social and Pedagogical Phenomtnon of Elementary Education in China(LUMEN Publishing House, LUMEN Research Center in Social and Humanistic Sciences, 2020-05-22) Dovzhenko, T.; Filatova, L.; Shyshenko, V.; Syra, I.Using of unique personal teaching methods (UPTM) at schooling always considered to be a sign of identity and elitism of educational process in a particular country. UPTM, on the one hand, are more consistent with the needs of the country and society in preparing the younger generation. On the other hand, this is the possibility of a narrow specification of the educational process. Also the dissemination and interchange of UPTM contributes to the processes of pedagogical globalization. The first two aspects of UPTM as a social and pedagogical phenomenon are related to their proximity to non-formal education methods, which are more sensitive to changes to social picture and demands of the society and, to a large extent, make the process of formal education more interesting. Peculiarity of the elementary education system of China as a pedagogical environment lies not in the producing, but in borrowing of UPTM as a phenomenon. However, defining the UPTM as a means of own education system (and elementary education in particular) updating and modernizing, China takes only those methods that have been tested in abroad education system, the results and the final product can be seen and tested. Also a certain UPTM can be presented to the formal education system of the PRC only after at least 5 years` testing in non-formal education in China. Використання унікальних методів особистого навчання (УМОН) під час навчання в школі завжди вважалося ознакою ідентичності та елітарності навчального процесу в конкретній країні. УМОН, з одного боку, більше відповідає потребам країни та суспільства у підготовці молодого покоління. З іншого боку, це можливість вузької специфікації навчального процесу. Також розповсюдження та взаємообмін УМОН сприяє процесам педагогічної глобалізації. Перші два аспекти УМОН як соціально-педагогічного явища пов'язані з їх близькістю до методів неформальної освіти, які більш чутливі до змін соціальної картини та вимог суспільства і, значною мірою, роблять процес формальним освіта цікавіше. Особливість системи початкової освіти Китаю як педагогічного середовища полягає не у виробництві, а в запозиченні УМОН як явища. Однак, визначаючи УМОН як засіб оновлення та модернізації власної системи освіти (і, зокрема, початкової освіти), Китай використовує лише ті методи, які були апробовані в системі освіти за кордоном, результати та кінцевий продукт можна побачити та перевірити. Також певний УМОН може бути представлений системі офіційної освіти КНР лише після тестування неформальної освіти в Китаї принаймні 5 років. Использование уникальных методов личного обучения (УМЛО) во время учебы в школе всегда считалось признаком идентичности и элитарности учебного процесса в конкретной стране. УМЛО, с одной стороны, больше соответствует потребностям страны и общества в подготовке молодого поколения. С другой стороны, это возможность узкой спецификации учебного процесса. Также распространения и взаимообмен УМЛО способствует процессам педагогической глобализации. Первые два аспекта УМЛО как социально-педагогического явления связаны с их близостью к методам неформального образования, которые более чувствительны к изменениям социальной картины и требований общества и в значительной степени делают процесс формальным образование интереснее. Особенность системы начального образования Китая как педагогической среды заключается не в производстве, а в заимствовании УМЛО как явления. Однако, определяя УМЛО как средство обновления и модернизации собственной системы образования (и, в частности, начального образования), Китай использует только те методы, которые были апробированы в системе образования за рубежом, результаты и конечный продукт можно увидеть и проверить. Также определенный УМЛО может быть представлен системе официального образования КНР только после тестирования неформального образования в Китае не менее 5 лет.