Перегляд за Автор "Bystrova, Yu."
Зараз показано 1 - 2 з 2
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументFeatures of understanding and emotional attitude toward the moral and social norms of pupils with intellectual disabilities(Editorial Authors and Associated Researchers (EAAR), 2021) Kovalenko, V.; Bystrova, Yu.; Sinopalnikova, N.The article presents the results of the features of understanding and emotional attitude toward the moral and social norms of pupils with intellectual disabilities during primary, secondary, and senior school. The research was carried out during the analytical-ascertaining, analytical-searching, and generalizing stages. It is established that pupils with intellectual disabilities have a situational, insufficiently aware, an uncritical attitude toward moral social norms. In secondary school, children with intellectual disabilities do not sufficiently understand the essence of moral norms and qualities, have difficulty analyzing, comparing, determining their essential features, substantiating their opinions. At senior school, children with intellectual disabilities demonstrate knowledge of moral and social norms, but their moral judgments are characterized by egocentrism and are at the preconventional level of development, less often acquire the character of the conventional level. У статті наведено результати вивчення особливостей розуміння та емоційного ставлення до морально-соціальних норм учнів з порушеннями інтелекту в початковій, середній та старшій школі. Дослідження проводилося на аналітико-констатуючому, аналітико-пошуковому та узагальнюючому етапах. Встановлено, що вихованці з порушеннями інтелекту мають недостатньо усвідомлене, некритичне ставлення до моральних соціальних норм. У загальноосвітній школі діти з порушеннями інтелекту недостатньо розуміють сутність моральних норм і якостей, важко аналізують, порівнюють, визначають свої суттєві ознаки, обґрунтовуючи свої думки. У старшій школі діти з вадами розумового розвитку демонструють знання моральних і соціальних норм, але їх моральні судження характеризуються егоцентризмом і знаходяться на доконвенційному рівні розвитку, рідше набувають характеру звичайного рівня. В статье представлены результаты изучения особенностей понимания и эмоционального отношения к морально-социальным нормам учащимися с ограниченными интеллектуальными возможностями в начальной, средней и старшей школе. Исследование проводилось на аналитико-констатирующем, аналитико-поисковом и обобщающем этапах. Установлено, что у школьников с интеллектуальной недостаточностью ситуативное, недостаточно осознанное, некритическое отношение к нравственным социальным нормам. В средней школе дети с ограниченными интеллектуальными возможностями недостаточно понимают сущность нравственных норм и качеств, испытывают затруднения в анализе, сравнении, определении их существенных признаков, обосновывая свое мнение. В старших классах дети с ограниченными интеллектуальными возможностями демонстрируют знание моральных и социальных норм, но их моральные суждения характеризуются эгоцентризмом и находятся на до конвенциональном уровне развития, реже приобретают характер обычный уровня.
- ДокументSocial and pedagogical support of children with disabilities in conditions of general secondary educational establishment(Journal for Educators, Teachers and Trainers JETT, 2021) Bystrova, Yu.; Kovalenko, V.; Kazachiner, O.The article is devoted to the analysis of the problem of social and pedagogical support of children with visual impairments in the conditions of secondary education establishments. The article presents social and pedagogical support method of children with profound visual impairments in the educational and rehabilitation center. 113 children took part in the ascertaining stage of the study to assess the level of socialization of children with visual impairments as an indicator of the effectiveness of social and pedagogical support of children with visual impairments in the educational institution. The control group (CG) 57 respondents and experimental group (EG) 56 respondents were formed according to such parameters as: degree of visual impairment, age, place of residence, type of educational institution, etc. The main components of the methodology of socio-pedagogical child support are determined: experimental, productive, normative, corrective, informational, and its functions within the educational process: diagnostic support, counseling, informational and methodological support, organization and management. The effectiveness of experimental technology introduction was confirmed: the success rate in children's educational activities, the level of integrative skills’ development, the average indicators of social activity and morality were increased. The number of children with a high level of socialization has increased. Стаття присвячена аналізу проблеми соціально-педагогічного супроводу дітей з вадами зору в умовах загальноосвітніх навчальних закладів. У статті представлена методика соціально-педагогічної підтримки дітей з глибокими вадами зору в навчально-реабілітаційному центрі. У констатуючому етапі дослідження з оцінки рівня соціалізації дітей з вадами зору як показника ефективності соціально-педагогічного супроводу дітей з вадами зору брали участь 113 дітей. навчального закладу. Контрольну групу 57 респондентів та експериментальну групу 56 респондентів сформували за такими параметрами як: ступінь порушення зору, вік, місце місце проживання, тип навчального закладу і т. д. Визначено основні складові методики соціально-педагогічної підтримки дитини: експериментальну, продуктивну, нормативну, корекційну, інформаційна, та її функції в рамках навчально-виховного процесу: діагностичне забезпечення, консультування, інформаційно-методичне забезпечення, організація та управління. Ефективність підтверджено впровадження експериментальної технології: успішність у навчальній діяльності дітей, рівень розвитку інтегративних навичок, середні показники соціальної активності та моральність була підвищена. Зросла кількість дітей з високим рівнем соціалізації. Статья посвящена анализу проблемы социально-педагогической поддержки детей с нарушениями зрения в условиях общеобразовательных учреждений. В статье представлена методика социально-педагогического сопровождения детей с глубокими нарушениями зрения в образовательно-реабилитационном центре. В констатирующем этапе исследования приняли участие 113 детей учебного заведения. Контрольную группу 57 респондентов и экспериментальную группу 56 респондентов сформировали по таким параметрам как: степень нарушения зрения, возраст, место жительства, тип учебного заведения и т. д. Определены основные составляющие методики социально-педагогической поддержки ребенка: экспериментальную, продуктивную, нормативную, коррекционную , информационную и ее функции в рамках учебно-воспитательного процесса: диагностическое обеспечение, консультирование, информационно-методическое обеспечение, организация и управление. Эффективность подтверждена внедрением экспериментальной технологии: успешность в учебной деятельности детей, уровень развития интегративных навыков, средние показатели социальной активности и нравственность была повышена. Возросло количество детей с высоким уровнем социализации.