Перегляд за Автор "Смолянюк, Н."
Зараз показано 1 - 7 з 7
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВикористання методу проектів у процесі викладання інтегрованого курсу "Я досліджую світ"(Харківський національний університет радіоелектроніки, 2019) Партола, В.; Смолянюк, Н.Розкрито теоретичні складові методу проектів та розглянуто їх основні типи. Окреслено структуру проекту з інтегрованого курсу «Я досліджую світ», що реалізує природничу, соціальну та громадянську освітні галузі. Надано методичні рекомендації та зразок проекту для учнів першого класу з навчального предмету «Я досліджую світ». Раскрыто теоретические составляющие метода проектов и рассмотрены их основные типы. Очерчено структуру проекта интегрированного курса «Я исследую мир», который реализует естественную, социальную и гражданскую образовательные отрасли. Предоставлено методические рекомендации и образец проекта для учеников первого класса с учебного предмета «Я исследую мир». The theoretical components of the project method are disclosed and their main types are considered. The structure of the integrated course "I explore the world" is outlined, which implements the natural, social and civic education sectors. Guidance and an example of project for the first-grade students of primary school from the subject "I explore the world" is provided.
- ДокументДУХОВНО-МОРАЛЬНЕ ВИХОВАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У ПРОЦЕСІ ПОЗАКЛАСНОЇ ТА ПОЗАУРОЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-04-24) Смолянюк, Н.; Алексєєва, Н.У публікації проаналізовано духовно-моральне виховання молодших школярів у процесі позакласної та позаурочної діяльності, яке є важливою складовою процесу соціалізації особистості в умовах стрімкого розвитку суспільства, поступового і усвідомленого включення до різні сфери соціальної діяльності та життя. Духовно-моральне виховання є педагогічним організованим процесом, у якому учням передаються духовно-моральні норми життя, створюються умови щоб засвоїти та прийняти навчальні базові національні цінності, для освоєння системи загальнолюдських, культурних, духовних і моральних цінностей. Зауважено, що в сучасних умовах, педагогічний колектив має усіляко сприяти створенню умов розвитку загальної культури молодшого школяра, ціннісних орієнтацій, його духовно-моральному вихованню під час уроків та у процесі позакласної та позаурочної діяльності. The publication analyzes the spiritual and moral education of younger schoolchildren in the process of extracurricular and extracurricular activities, which is an important component of the process of socialization of the individual in the conditions of rapid development of society, gradual and conscious inclusion in various spheres of social activity and life. Spiritual and moral education is a pedagogical organized process in which spiritual and moral norms of life are transmitted to students, conditions are created to learn and accept educational basic national values, to master the system of universal, cultural, spiritual and moral values. It was noted that in modern conditions, the teaching staff should contribute in every possible way to the creation of conditions for the development of the general culture of the junior high school student, value orientations, his spiritual and moral education during lessons and in the process of extracurricular and extracurricular activities.
- ДокументНАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ МИСТЕЦТВА(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Смолянюк, Н.; Лукієнко, Т.У роботі розкрито сутність національно-патріотичного виховання молодших школярів; охарактеризовано вплив мистецтва на формування особистості молодшого школяра; обґрунтовано доцільність засобів мистецтва у процесі національно-патріотичного виховання. The paper reveals the essence of national-patriotic education of junior schoolchildren; characterizes the influence of art on the formation of the personality of junior schoolchildren; substantiates the expediency of art in the process of national-patriotic education.
- ДокументНоваторський педагогічний рух в Україні як основний чинник виникнення й розвитку авторських шкіл у другій половині ХХ століття(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2018-04-10) Собченко, Т.; Смолянюк, Н.У тезах проаналізовано передумови виникнення авторських шкіл в Україні. (Цоведено, що саме новаторський педагогічний рух, спрямований на докорінні зміни.У навчанні й вихованні молоді, виступав важливим чинником виникнення та розвитку авторських шкіл в Україні у другій половині XX століття. Визначено етапи становлення та розвитку авторській шкіл. В тезисах проанализированы предпосылки возникновения авторских школ в Украине. (Цоведено, что именно новаторский педагогический движение, направленное на коренные змини.У обучении и воспитании молодежи, выступал важным фактором возникновения и развития авторских школ в Украине во второй половине XX века. Определены этапы становления и развития авторской школ. The thesis analyzes the background of the emergence of copyright schools in Ukraine. (It is stated that it is an innovative pedagogical movement aimed at radical changes. In the education and upbringing of young people, it was an important factor in the emergence and development of copyright schools in Ukraine in the second half of the XX century. The stages of formation and development of copyright schools were determined.
- ДокументНормативно-правова база забезпечення реалізації інклюзивного навчання в системі освіти України(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Видавничий дім «Гельветика», 2019) Дубініна, О.; Партола, В.; Смолянюк, Н.У статті проаналізовано нормативно-правову базу з питань реалізації інклюзивного навчання в України, яка є запорукою успішного його впровадження в заклади освіти країни. Встановлено, що Україна орієнтується на досвід країн Західної та Центральної Європи (Швейцарії, Фінляндії, Німеччини та інші), які мають вагомі досягнення в реалізації інклюзивного навчання. Обґрунтовано залежність нормативно-правової бази України від міжнародної, зокрема ООН. Визначено вимоги до відкриття інклюзивного класу/групи в умовах закладів освіти. Простежено відповідність порядку організації інклюзивного класу/групи закладів освіти чинній нормативно-правовій базі України, що свідчить про значні успіхи в реалізації інклюзивного навчання у державі як на законодавчому рівні, так і під час безпосередньої його реалізації. Окреслено досвід впровадження інклюзивної освіти у школах та дошкільних закладах України. Представлено статистичні дані щодо кількості інклюзивних закладів освіти та дітей, які в них навчаються. В статье проанализировано нормативно-правовую базу по вопросам реализации инклюзивного обучения в Украине, которая является залогом успешного его применения в учебные заведения страны. Установлено, что Украина ориентируется на опыт стран Западной и Центральной Европы (Швейцарии, Финляндии, Германии и другие), которые имеют значительные достижения в реализации инклюзивного обучения. Обоснованно зависимость нормативно-правовой базы Украины от международной, в частности ООН. Определены требования к открытию инклюзивного класса/группы в условиях учебных заведений. Прослежено соответствие порядка организации инклюзивного класса/группы учебных заведений действующей нормативно-правовой базе Украины, что свидетельствует о значительных успехах в реализации инклюзивного обучения в государстве как на законодательном уровне, так и во время непосредственной его реализации. Определены опыт внедрения инклюзивного образования в школах и дошкольных учреждениях Украины. Представлены статистические данные по количеству инклюзивных учебных заведений и детей, которые в них учатся. The article substantiates the relevance of the chosen theme to the requirements of modernity. In the article were analyzed the regulatory framework on implementation issues of inclusive education in Ukraine, which is the key to its successful application to educational institutions of the country (Laws of Ukraine, Decrees and Orders of the Cabinet of Ministers, Orders, Letters and Recommendations of the Ministry of Education and Science of Ukraine, report "Sustainable Development Goals: Ukraine (2016-2030) and others). It was established that Ukraine is guided by the experience of the countries of Western and Central Europe (Switzerland, Finland, Germany, and others.), which have significant achievements in the realization of inclusive education. Was substantiated the dependence of the legal and regulatory framework of Ukraine on the international, in particular, the United Nations, were specifies the documents that Ukraine has adopted in response to international ones. The procedure of procedural actions for the introduction of inclusive education was described, namely: submission of an application and other documents to an educational institution by parents of a child with special educational needs; formation of a team of psychological and pedagogical support of such a child; Planning and conducting of psychological and pedagogical and correction-development classes (services); drafting of the program of individual development of the child; selecting and equipping a room for the creation of an inclusive class/group, and a resource room. Were defined the requirements for opening an inclusive class/group in the conditions of educational institutions. The compliance of the order of the organization of the inclusive class/group of educational institutions with the current regulatory framework of Ukraine is traced, which indicates significant progress in the implementation of inclusive education in the state, both at the legislative level and in the immediate realization of it. Was determined the experience of introducing inclusive education in schools and preschool institutions of Ukraine. Were given statistical data on the number of inclusive educational institutions and children who study in these educational institutions. The dynamics of the increase of inclusive educational institutions, especially in regional centers and large cities over the past 5 years, has been noted.
- ДокументФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТОК ПІЗНАВАЛЬНОЇ МОТИВАЦІЇ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2024-02) Смолянюк, Н.; Домилівська, Ю.На основі аналізу психолого-педагогічних джерел розкрито основні поняття дослідження; визначено, що передумовами формування пізнавальної мотивації дітей як дошкільного, так і молодшого шкільного віку є створення умов емоційного благополуччя; визначено сучасні тенденції розвитку освіти (доповнена (віртуальна або змішана) реальність; технічне оснащення класу; оновлений простір для навчання; персоналізоване навчання (індивідуалізована програма); штучний інтелект; гейміфікація); окреслено традиційні й інноваційні прийоми формування пізнавальної мотивації молодших школярів. Based on the analysis of psychological and pedagogical sources, the basic concepts of the study are revealed (motive (internal, as a rule, conscious stimulus of activity), motivation (internal motivating force that ensures the interest of the individual in cognitive activity, activates mental efforts, cognitive motivation (a set of internal and external motives that encourage the child to active cognitive activity in the learning process); it is determined that the prerequisites for the formation of cognitive motivation of children of both preschool and primary school age are the creation of conditions for the emotional well-being of the child; it is found that in order to form cognitive motivation in preschoolers, it is necessary to support the child in the desire to ask questions and respond to them, to stimulate the manifestation of cognitive interest in every possible way, primarily through a positive attitude towards children, to support the childʼs cognitive interest through interesting and relevant play activities, and in primary school, in addition to the above, it is advisable to always explain to students why they need to learn this or that material; to take into account the interests of students; to demonstrate interest in student progress; diversify forms of explanation and types of tasks; select interesting and modern visuals; allow students to make mistakes; check homework on time, etc.; outline current trends in education (augmented (virtual or mixed) reality; technical equipment of the classroom; updated space for learning; personalized learning (individualized program); artificial intelligence; gamification); digital services (Kahoot, Wordwall, LearningApps, Genially, Vseosvita, Na Urok, Canva, Google Slides, Prezi, Piktochat, SlideDog) and neural networks (Kazka. fun, Bing Image Creator, Character.AI, Adobe Make Animations, Festisite, Studio D-ID, Skybox Lab, Wayfinder) that can be used as modern methods of developing the cognitive motivation of younger students; automating the process of assessing studentsʼ learning achievements; organizing personalized learning; modernizing educational material, etc.
- ДокументІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ РОЗВИТКУ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Смолянюк, Н.; Гуріна, С.У тезах окреслено актуальність інклюзивної освіти; обґрунтовано необхідність використання інноваційних технологій у освітньому процесі з дітьми, що мають ООП; схарактеризовано технології, що можуть бути використані вчителем початкової школи у практиці. The theses outlines the relevance of inclusive education; the necessity of using innovative technologies in the educational process with children with SEN is substantiated; technologies that can be used by primary school teachers in practice are characterized.