Перегляд за Автор "Пушкарь, О. П."
Зараз показано 1 - 2 з 2
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВставные конструкции в творчестве Сергея Довлатова(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Пушкарь, О. П.Вставные конструкции – важный механизм синтаксической языковой игры в прозе С. Довлатова. Целью исследования является анализ вставных конструкций, которые участвуют в моделировании игрового пространства в прозе писателя с формальной, структурной и функциональной точек зрения. С точки зрения формальных и структурных особенностей вставных конструкций зафиксировано, что характерными для писателя являются вставные конструкции, выраженные предложением, и межфразовые вставные конструкции соответственно. Их основная функция – каламбурообразующая. Типичные функции вставных конструкций, которые актуализированы для достижения комизма в текстах С. Довлатова, – ироническая и функция разрушения реальности. Вставлені конструкції – це важливий механізм синтаксичної мовної гри в прозі С. Довлатова. Метою дослідження є аналіз вставлених конструкцій, які беруть участь в моделюванні ігрового простору у прозі письменника з формальної, структурної та функціональної точок зору. З погляду на формальні та структурні особливості вставлених конструкцій зафіксовано, що характерними для Сергія Довлатова є вставлені конструкції, що виражені реченням, та міжфразові вставлені конструкції відповідно. Їхня основна функція – каламбуротвірна. У довлатовських текстах вони також виконують іронічну функцію і функцію руйнування реальності, що є продуктивними для досягнення комізму в тексті. Parenthetic constructions is an important syntactic mechanism of creation the language game in Sergei Dovlatov’s works. The purpose of the analysis is to determine the specific features of parenthetic constructions, used in creation the comic effect in Sergei Dovlatov’s literary works in terms of the formal, structural and functional aspects. In terms of the formal and structural features of parenthetic constructions, the dominating ones in the writer’s works are the parenthetic constructions, expressed by the sentence, and the interphrasal parenthetic constructions, respectively. In terms of the functional aspect of using this mechanism, the typical functions of the parenthetic constructions in Sergei Dovlatov’s works are the ironic function, the function of destroying the reality, characterizing, attitudinal-comparative and punning ones.
- ДокументЯЗЫКОВАЯ ИГРА В ПОВЕСТИ СЕРГЕЯ ДОВЛАТОВА «РЕМЕСЛО»(ХНПУ им. Г. С. Сковороды, 2016) Пушкарь, О. П.Статья посвящена феномену языковой игры как индивидуальной особенности художественного стиля Сергея Довлатова. В соответствии с классификацией языковой игры с позиций семиотики рассматриваются особенности употребления семантической, синтаксической и смешанной языковой игры в повести «Ремесло». Анализируются примеры прагматической языковой игры в произведении С. Д. Довлатова. В статье производится сравнительный анализ советского и эмигрантского периодов творчества Сергея Довлатова. Стаття присвячена феномену мовної гри як індивідуальної особливості художнього стилю Сергія Довлатова. Відповідно до класифікації мовної гри з позицій семіотики розглядаються особливості використання семантичної, синтаксичної та змішаної мовної гри у повісті «Ремесло». Аналізуються приклади прагматичної мовної гри у творі С. Д. Довлатова. В дослідженні проводиться порівняльний аналіз радянського і емігрантського періодів творчості Сергія Довлатова. The article discusses the phenomenon of language game as Sergei Dovlatov‟s artistic style individual feature. Using of different types of language game is an essential characteristic of Sergei Dovlatov‟sidiostyle. The article performs the comparative analysis of Sergei Dovlatov‟s soviet and emigrant periods of creative activity. In accordance with the classification of the language game from the point of semiotics semantic, syntactic and mixed language game are distinguished. All of the types of language game may be observed in the story "Remeslo". But their pragmatical parts and quantity in the story vary depending on the period of the author‟s creative activity. As well examples of pragmatic language game in Sergei Dovlatov‟s creativity (basing on the story "Remeslo") are analyzed and their parts in the idiostyle are determined. The principal functions of language game in Sergei Dovlatov‟s artistic style of different periods are determined and compared.