Перегляд за Автор "Омельченко, О. М."
Зараз показано 1 - 2 з 2
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВИКОРИСТАННЯ ЕВРИСТИЧНИХ МЕТОДІВ У ВИКОНАННІ ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬ З ДИЗАЙНЕРСЬКИХ ДИСЦИПЛІН(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Омельченко, О. М.У статті висвітлено практичне значення використання евристичних методів у виконанні контрольних практичних завдань з дизайнерських дисциплін. На основі принципу послідовності консистентної інформації, методів евристичного аналізу, інтерпретації та стилізації, методу асоціацій визначається ефективність підготовки дизайнерів у вищих навчальних закладах, активізується творчий пошук, розвиваються навички графічного, пластичного, образного, цілісного формоутворення. у статті визначено та конкретизовано комплекс евристичних методів, здатних ефективніше вплинути на процес підготовки майбутніх дизайнерів, які допомагають розкрити індивідуальні здібності студентів, розвинути художнє мислення, смак, фантазію, сміливість до експерименту. Розкрито сутність евристичних методів навчання у виконанні практичних завдань з дизайнерських дисциплін. Висвітлено комплекс завдань з курсу «Основи композиції» (кольорознавство, формоутворення) з використанням евристичних методів (евристичного аналізу, інтерпретації та стилізації, методу асоціацій тощо). Надано приклади створення об’ємних композицій через ідеї розвитку та варіанти перетворення крапки в лінії, лінії в плями, плями в об’єм з використанням метру і ритму. Доведено ефективність представлених завдань у створенні декоративних композицій з будь яких матеріалів і технік: вітражу, гобелену, аплікації, інтарсії, розпису, ескізів абстрактної міні колекції одягу тощо. The purpose of the article is review, analysis and practical coverage of heuristic methods in the performance of control practical tasks in design disciplines. Methods & methodology. Based on the principle of the sequence of consistent information, methods of heuristic analysis, interpretation and stylization, the method of associations, the effectiveness of training designers in higher educational institutions is determined, creative search is activated, skills of graphic, plastic, figurative, integral form formation are developed. The scientific novelty of the article lies in the definition and specification of a set of heuristic methods that can more effectively influence the process of training future designers, help to reveal students’ individual abilities, develop artistic thinking, taste, imagination, and courage to experiment. Results. The essence of heuristic learning methods in the performance of practical tasks in design disciplines is revealed. A set of tasks from the course «Fundamentals of composition» (color science, form formation) using heuristic methods (heuristic analysis, interpretation and stylization, method of associations, etc.) are highlighted. Examples of creating three-dimensional compositions through development ideas and options for transforming dots into lines, lines into spots, spots into volume with the use of meter and rhythm are provided. The effectiveness of the presented tasks in creating decorative compositions from any materials and techniques has been proven: stained glass, tapestry, appliqué, intarsia, painting, sketches of an abstract mini collection of clothes, etc. Conclusions. The use of heuristic methods (heuristic analysis, interpretation and stylization, the method of associations, etc.) in the performance of practical tasks on the basics of composition (color science, form formation) helps to find individual abilities in a student, to reveal and develop artistic thinking, taste, imagination, courage to experiment, without which creative activity of the designer is impossible. The effectiveness of the presented tasks is determined in the creation of decorative compositions from any materials and techniques: stained glass, tapestry, appliqué, intarsia, painting, sketches of an abstract mini collection of clothes, etc.
- ДокументМетодичні рекомендації з дисципліни «Формоутворення в дизайні за фахом»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Омельченко, О. М.Дані методичні рекомендації складені для оволодіння основними принципами створення тривимірних об’єктів для розуміння їх побудови та використання в професійному дизайні середовища, виробів з різних матеріалів, архітектоніки костюму та аксесуарах, графічному дизайні, яка є базовою підготовкою до дисциплін з «Макетування», «Роботи в матеріалі». Метою дисципліни «Формоутворення в дизайні за фахом» є підготовка здобувачів до вивчення та створення основних геометричних форм, їх пластичне ускладнення, декорування та розвиток у просторі, а також використання знань у профілюючих дисциплінах з дизайну. Завдання дисципліни полягають у розвитку об’ємно-просторового мислення, одержанні початкових навичок сприйняття та аналізу об’ємної форми, різноманітних прийомів формоутворення об’ємно-просторових структур для творчого оперування із площиною, рельєфом, об’ємом, простором, початкових навичок моделювання об’єктів. Оволодіння практичними навичками роботи з папером, картоном, іншими матеріалами для досягнення різноманітних декоративних пластичних прийомів в пошуках образності, асоціативності об’ємних об’єктів. Дисципліна «Формоутворення в дизайні за фахом» має зв'язок з усіма спеціальними дисциплінами підготовки фахівців «Дизайну середовища», «Дизайну одягу», «Графічного дизайну» та своєю метою має підготувати здобувачів до вивчення та використання знань в основних профілюючих дисциплінах. These guidelines are designed to master the basic principles of creating three-dimensional objects to understand their construction and use in professional environmental design, products from various materials, costume and accessory architecture, graphic design, which is the basic preparation for the disciplines of "Layout", "Work in Material". The purpose of the discipline "Formation in Design by Speciality" is to prepare students to study and create basic geometric shapes, their plastic complication, decoration and development in space, as well as to use knowledge in specialised design disciplines. The objectives of the discipline are to develop three-dimensional thinking, to acquire basic skills in perception and analysis of three-dimensional form, various techniques of forming three-dimensional structures for creative operation with plane, relief, volume, space, and basic skills in object modelling. Mastering practical skills in working with paper, cardboard, and other materials to achieve a variety of decorative plastic techniques in search of imagery and associativity of three-dimensional objects. The discipline "Formation in Design in the speciality" is related to all special disciplines of training of specialists in "Environmental Design", "Fashion Design", "Graphic Design" and its purpose is to prepare applicants for the study and use of knowledge in the main specialised disciplines.