Перегляд за Автор "Омельченко, А. Г."
Зараз показано 1 - 4 з 4
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументДІЄСЛІВНА АНАФОРА В УКРАЇНСЬКОМУ ПОЕТИЧНОМУ МОВЛЕННІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-10-11) Омельченко, А. Г.У статті розглянуто анафору, що є однією з найпоширеніших стилістичних фігур у поетичному мовленні, яка надає тексту ритмічності, виразності та допомагає акцентувати увагу на важливих змістових елементах. Вона полягає у повторенні одного і того самого слова або фрази на початку кількох послідовних рядків або речень. Дієслівна анафора є ключовим стилістичним прийомом, що забезпечує формування ритмічної структури та смислових акцентів у поетичному тексті. Завдяки повторенню дієслівних форм на початку рядків автори досягають не тільки емоційної насиченості, але й чіткого темпоритму, що підсилює сприйняття читачем основного посилу твору. Дієслова з їхньою різноманітністю форм та граматичних значень здатні передавати рух, стан, інтенцію дії, що робить їх незамінними в контексті анафоричних структур. The article examines anaphora, which is one of the most common stylistic figures in poetic speech, which gives the text rhythmicity, expressiveness and helps focus attention on important content elements. It consists in repeating the same word or phrase at the beginning of several consecutive lines or sentences. Verbal anaphora is a key stylistic device that ensures the formation of a rhythmic structure and semantic accents in a poetic text. Thanks to the repetition of verb forms at the beginning of the lines, the authors achieve not only emotional saturation, but also a clear tempo, which strengthens the reader's perception of the main message of the work. Verbs with their variety of forms and grammatical meanings are able to convey movement, state, intention of action, which makes them indispensable in the context of anaphoric structures.
- ДокументСемантика імператива в поетичному мовленні Ліни Костенко(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-06) Омельченко, А. Г.У роботі окреслено основні підходи в лінгвістиці до поняття імператива, засобів вираження його семантичного наповнення в мовленні. Здійснено спробу класифікації значень наказового способу в поетичному мовленні Ліни Костенко. Описано семантику імператива в поетичних текстах письменниці з урахуванням змін, що відбуваються під впливом використаних допоміжних мовних засобів. З’ясовано, що лірика Ліни Костенко насичена словесними формулами відповідно до традицій уживання імперативів, які несуть емоційно-оцінну характеристику модальності висловлення, сприяють поглибленню емотивної настанови автора. Grammatical features of the imperative in the poetic works of Lina Kostenko are outlined. The relevance of the study is due to the fact that the information about the imperative, available in the modern scientific and educational literature, is ambiguous in terms of linguistic interpretation and many issues remain controversial. The importance of the theme is also due to semantic diversity of meanings of imperative forms, which are realized differently in poetic texts. The main purpose of this article is to clarify the poetic meanings, which are realized with the help of the grammatical imperative in combination with other linguistic means in the poetic works of Lina Kostenko. The object of the study is the poetics of Lina Kostenko. The subject is the grammatical imperative in its semantic content in the texts of Lina Kostenko’s poems. The tasks of work are the following: to characterize the theoretical foundations of the study of the imperative in linguistics; to analyze the characteristic grammatical features of imperatives in the poetic works of Lina Kostenko; to determine the semantic palette of motivation to act in the poetic speech of Lina Kostenko. The imperative is uniquely represented in Lina Kostenko’s linguistic picture of the world. The poet’s lyrics are full of verbal formulas given the tradition of using imperatives. Verbs in the imperative mood create a connection between the lyrical hero and the reader, contributing to the expression of empathy of the author. Characteristic repetitions of verbs in the imperative mood can describe an event that occurs or does not end. Verbs in the imperative mood have emotional and evaluative characteristics of events and realities of life and acquire additional meanings. Typical uses of imperatives in poetic speech by Lina Kostenko reflect a certain fragment of the whole spectrum of imperative meanings inherent in the system of imperatives in the Ukrainian language in general. Imperatives in the form of pleas, requests, denials, spells, warnings addressed to real and unreal subjects are considered. This is due to the greater use of imperatives with the semantics of desire compared to the semantics of motivation or categorical order, which reflects the specifics of poetic speech in general.
- ДокументЯвище транзитивації інтранзитивних дієслів у ліричному мовленні українських поетів(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Омельченко, А. Г.У статті окреслені теоретичні засади перехідності-неперехідності (транзитивності-інтранзитивності) дієслів. Здійснено спробу дослідити основні точки дотику понять анаколуф, транзитивність-інтранзитивність і мовна гра на прикладах ліричних текстів українських поетів. Установлено, що в українському поетичному мовленні виокремлюється низка особливих мовних явищ з уживанням форм дієслова у вираженні категорії перехідності-неперехідності. Здійснено спробу дослідити транзитивацію дієслів і з’ясувати, чи є вона мовною грою або мовною тенденцією. The article outlines the main theoretical principles of transitivity-intransitivity of verbs. An attempt was made to investigate the main points of contact of the anakoluf concepts, transitivity-intransitivity and a language play on the examples of lyrical texts of Ukrainian poets. It has been established that a number of special linguistic phenomena with the use of verb forms in expressing the category of transitivity-intransitivity are distinguished in Ukrainian poetic speech. An attempt was made to investigate the transitivation of verbs and to find out if it is a language game or a language trend. The relevance of the study is determined by the need to find out the regularities and internal factors of the processes that take place in the field of transitivity-intransitivity of verbs in Ukrainian poetic speech, in particular, the need to find out the reasons for violations of the norms of the transitive and intransitive verbs usage in lyrical texts and to discover if their nature is a language game or a language tendency. The object of the research is the verb category of transitivity-intransitivity in its functional manifestation. The subject of the study is the functional and stylistic dimension of the transitive phenomenon of intransitive verbs in poetic speech. The texts of the poems by M. Vingranovskyi, D. Pavlychka, L. Nikolayenko, L. Kolisnyk, R. Skiby, I. Andrusiak and others served as the material for the article. The obtained results indicate that verb transitivity is the characteristic, along with other styles, of poetic speech. In lyric texts, transitivation functions as an artistic tool as one of the manifestations of anacoluf, which serves to create empathy in the perception of the author's intention – an emotional expression of the feelings and states of the lyrical hero and the state of nature, consistent with the general idea of the work. This phenomenon cannot be counted as a linguistic trend, since the trend implies a certain logical regularity.
- ДокументІмператив у поетичному мовленні Миколи Вінграновського(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Омельченко, А. Г.У роботі окреслено основні теоретичні аспекти дослідження поняття “імператив”, означено диференційні ознаки імператива, розглянуто наявні в сучасному лінгвістичному дискурсі класифікації імперативних конструкцій, типи й специфіку каузації, статус у сучасній поетиці. Здійснено спробу класифікації значень імператива в поетичному мовленні Миколи Вінграновського з урахуванням специфіки відношення ‘мовець – слухач’. Установлено, що в його ліриці виокремлюється низка особливих формулювань і вживань імператива, серед яких переважають фактитивні каузації і мольба, що створюють ефект зацікавлення слухача у звершенні певної дії. Водночас мовець не позиціонує себе вище за співрозмовника й створює тісний комунікативний зв’язок між ними. The study of the specifics of the imperative in Ukrainian poetic speech gives us the opportunity to consider its patterns of functioning in the structure of expression. After all, the need for statements with imperative constructions arises due to the process of communication, in which the speaker influences the interlocutor (interlocutors) in accordance with the communicative tasks. The paper outlines the main theoretical aspects of the study of the concept of «imperative», its status in modern poetics; identifies the differential features of the imperative; considers classification of imperative constructions, which is available in modern linguistic discourse, types and specifics of causation. An attempt is made to classify the meanings of the imperative in the poetic speech of Mykola Vingranovsky, taking into account the peculiarities of the speaker-listener relationship. It is established that a number of special formulations and uses of the imperative stand out in his lyrics, among which the actual causations and pleas prevail, which create the effect of the listener’s interest in performing a certain action. At the same time, the speaker does not position himself above the interlocutor and creates a close communicative connection between them. The semantic-syntactic functions of the imperative, regularities and peculiarities of its use in the grammatical system of Ukrainian poetic speech are revealed. The classification of the use of imperative constructions in Ukrainian poetry is analyzed and substantiated. The methods of observation, analysis as well as structural, functional and special (in particular constructive) ones are used in the work. The research method is a dialogic interpretation of the text, which is manifested in various aspects, in the interaction of the author and the hypothetical addressee, embedded in the text programme.