Перегляд за Автор "Нестеренко, В. В."
Зараз показано 1 - 3 з 3
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументКОНТРОВЕРСІЙНІСТЬ ПРОЦЕСУ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ ВЛАДИ НА СУМЩИНІ: ПОЛІТИКО-ІНСТИТУЦІЙНИЙ ВИМІР Г. М. Куц(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Куц, Г. М.; Нестеренко, В. В.З 2014 року в Україні здійснюється реформа децентралізації влади. Побічним ефектом від реформи децентралізації, який певним чином нівелював її успіхи на Сумщині, став конфлікт між Сумською обласною радою та Сумською міською радою, що розпочався у кінці 2018 р. і набув суттєвого загострення у 2019 р. Конфлікт пов’язаний з перереєстрацією підприємств обласної комунальної власності поза територією обласного центру. Власне кажучи, така ситуація не сприяє суспільно-політичній стабільності в регіоні, оскільки існує ризик збурення громадськості. Зазначено, що через протистояння двох владних легітимних структур регіонального рівня існує ризик катастрофічного зниження рівня довіри населення до владних інститутів взагалі. Це потенційно формуватиме в очах населення образ держави як слабкої та нездатної у кризові моменти захистити своїх громадян. Через зменшення рівня надходжень податків до бюджету Сум можлива ситуація, коли будуть недофінансовані або взагалі зупинені соціальні програми та виплати мешканцям міста, що значно підірве авторитет центральної влади. Найгіршим є те, що означені ситуації протистоянь нівелюють успіхи реформи децентралізації. Since 2014 there has been a reform of power decentralization in Ukraine. The work experience and successful practices of already operating United Territorial Communities (UTCs) create the conditions for intensifying the reform processes with the broad involvement of residents, NGOs and local businesses. A side effect of the decentralization reform, which to some extent offset its success in the Sumy region, was the conflict between the Sumy Regional Council and the Sumy City Council, which began in late 2018 and became significantly exacerbated in 2019. The conflict has to do with the re-registration of regional communal property enterprises outside the territory of the regional center. According to Sumy City Hall, the initiator of such re-registration was the Regional Council. The City Hall noted that because of this, the city budget was losing significant amounts of taxes, which would now be paid into local budgets of settlements of the region. In the confrontation between the Sumy Regional Council and the Sumy City Council, the use of an arsenal of "dirty" political technologies was observed. In particular, patients with diabetes and diabetes mellitus became hostages of confrontation between the Sumy Regional Council and the Sumy City Council. This confrontation partly caused the situation of insufficient supply of patients with insulin drugs in the city of Sumy in spring and summer 2019. In August 2019, the situation around the Sumy Regional Council enterprises, located in the city of Sumy, but re-registered in the districts of the region, intensified. Since, from the point of view of the representatives of the Sumy City Council, the city budget did not receive taxes from the enterprises that were legally transferred from the city to the districts of the region, the City Council is suing the Sumy Regional Council. In fact, such a situation does not contribute to socio-political stability in the region, since there is a risk of public outrage caused by public splitoff by the authorities: residents of a large city (regional center) oppose residents of villages and towns in the region. Fighting for budgetary funds between governmental institutions can provoke deep societal splitoff between residents of villages and cities in the region. As Russia’s hybrid war against Ukraine is based on creating and deepening social splitoffs, this situation could potentially be used by Russia in destructive informational technologies against the Sumy region with which it borders. In addition, because of the confrontation between the two legitimate structures on the regional level, there is a risk of a catastrophic decline in the level of public confidence to government institutions in general. This will potentially shape the image of the state in the eyes of the population as weak and unable to protect its citizens in times of crisis. Due to the decrease in the amount of tax revenues to Sumy budget, there may be a situation when underfunded or suspended social programs and payments to the city residents will significantly undermine the authority of the central government. The worst part is that these confrontation situations offset the success of the decentralization reform.
- ДокументІсторичне формування конституційних обов’язків в сучасній Україні(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Нестеренко, В. В.У магістерській роботі дається аналіз історичного розвитку конституційних обов’язків у світі та на теренах України. Доведено, що формування конституційних обов’язків у світі розпочинається з появи цілої низки обов’язків у Конституції Франції 1795 р. У ХІХ – першій половині ХХ ст. йде суттєвий відкат у європейських країнах та США з боку наявності та розгалуженості конституційних обов’язків у конституційних актах. Їх наявність носить невеликий та фрагментарний характер. В Україні перші обов’язки з’являються в «Конституції П. Орлика», але більш менш розгалужений характер вони мають у конституційних актах доби Визвольної революції 1917–1920 рр. та у радянських конституціях. Конституція України 1996 р. закріпила цілу низку конституційних обов’язків та відповідає в цьому сенсі найкращим конституційним актам світу. The master’s thesis analyzes the historical development of constitutional responsibilities in the world and in Ukraine. It is proved that the formation of constitutional responsibilities in the world begins with the emergence of a number of responsibilities in the Constitution of France in 1795. In the XIX – first half of the XX century. There is a significant setback in European countries and the United States in terms of the existence and diversification of constitutional obligations in constitutional acts. Their presence is small and fragmentary. In Ukraine, the first responsibilities appear in the «Constitution of P. Orlyk», but they are more or less branched in the constitutional acts of the Liberation Revolution of 1917–1920 yy. and in the Soviet constitutions. The Constitution of Ukraine of 1996 enshrined a number of constitutional obligations and corresponds in this sense to the best constitutional acts in the world.
- ДокументІСТОРІЯ СТАНОВЛЕННЯ КОНСТИТУЦІЙНИХ ОБОВ’ЯЗКІВ У ФРАНЦІЇ У ХVІІІ–ХІХ СТ.(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Нестеренко, В. В.У публікації розглянуто історію становлення конституційних обов'язків у Франції. Зазначено, що включення обов’язків людини і громадянина в конституцію мало місце в Конституції Французької Республіки від 22 серпня 1795 р., складовою частиною якої була Декларація прав і обов’язків людини і громадянина. Декларація обов’язків, ґрунтуючись на доктрині природного права, увібрала в себе такі загальнолюдські цінності, як добро, чесність, гідність, рівність, гуманність, доброчинність, справедливість, любов і повага до ближнього. Декларація закріпила широке коло обов’язків людини, серед яких: захист і служіння суспільству, підпорядкування законам, повага до державних органів, обов’язок захищати свободу, рівність та власність, сплачувати податки та ряд інших і стала еталоном, важливим орієнтиром для подальшого розвитку основних обов’язків. The publication examines the history of the formation of constitutional duties in France. It is noted that the inclusion of duties of man and citizen in the constitution had a place in the Constitution of the French Republic of August 22, 1795, which included the Declaration of the Rights and Duties of Man and Citizen. Declaration of duties, based on the doctrine of natural law, has absorbed such universal human values as goodness, honesty, dignity, equality, humanity, benevolence, justice, love and respect for one's neighbor. The declaration established a wide range of obligations of a person, including: protection and service to society, obedience to laws, respect for state authorities, the duty to protect freedom, equality and property, pay taxes and a number of others and became a standard, an important reference point for the further development of basic duties.