Перегляд за Автор "Масич, С. Ю."
Зараз показано 1 - 2 з 2
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументОсобливості педагогічного сприяння особистісно-професійному саморозвитку викладача вищої школи(Українська інженерно-педагогічна академія, 2018) Масич, С. Ю.У статті визначаються особливості педагогічного сприяння особистісно-професійному саморозвитку викладачів закладів вищої освіти у процесі неперервної освіти. Педагогічне сприяння визначаємо як систему цілеспрямованої спільної діяльності наставників і викладачів, спрямованої на підвищення ефективності їхнього особистісно-професійного саморозвитку в різних видах професійної діяльності. Визначено закономірності (ентропійної рівноваги розвитку людини; обумовленості вектору особистісно-професійного саморозвитку культурно-освітнім середовищем закладу вищої освіти тощо) й принципи (ефективності й фасилітації; активності, визначення мети й діалогічності; розвитку і мотиваційної обумовленості; суб'єктності тощо) даного процесу. Зазначено, що закономірності педагогічного сприяння особистісно-професійному саморозвитку викладача будуть детермінувати відповідні принципи як ключові твердження щодо природи, властивостей і особливостей досліджуваної реальності; визначатимуть спрямованість, концептуальність особистісно-професійного саморозвитку викладача у процесі неперервної освіти. развитию преподавателя высшей школы». В статье описаны особенности педагогического содействия личностно-профессиональному саморазвитию преподавателей высших учебных заведений в процессе непрерывного образования. Педагогическое содействие определяем как систему целенаправленной совместной деятельности наставников и преподавателей, направленную на повышение эффективности их личностнопрофессионального саморазвития в различных видах профессиональной деятельности. Определены закономерности (энтропийного равновесия развития человека; обусловленности вектора личностно-профессионального саморазвития культурно-образовательной средой учреждения высшего образования и т.д.) и принципы (эффективности и фасилитации; активности, определения цели и диалогичности, развития и мотивационной обусловленности; субъектности и т.д.) данного процесса. Указано, что закономерности педагогического содействия личностно-профессиональному саморазвитию преподавателя будут детерминировать соответствующие принципы как ключевые утверждения относительно природы, свойств и особенностей исследуемой реальности; определять направленность, концептуальность личностно-профессионального саморазвития преподавателя в процессе непрерывного образования. The article describes the features of pedagogical assistance to the personal and professional selfdevelopment of university teachers in the process of lifelong education. Pedagogical assistance is defined as a system of targeted joint activities of mentors and teachers aimed at improving the effectiveness of their personal and professional self-development in various types of professional activities. The paper defines the laws (entropic equilibrium of human development; the conditionality of the vector of personal and professional self-development by the cultural and educational environment of the institution of higher education, etc.) and the principles (efficiency and facilitation; activity, definition of the goal and dialogue, development and motivational conditionality; subjectivity, etc.) of this process. It is indicated that the regularities of pedagogical assistance to the personal-professional self-development of a teacher will determine the relevant principles as key statements regarding the nature, properties and features of the reality being studied; and will define the direction and conceptuality of personal and professional self-development of the teacher in the process of continuous education
- ДокументПропедевтика творчого розвитку майбутнього фахівця у процесі професійної підготовки(ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний вищий навчальний заклад імені Григорія Сковороди», 2018) Масич, В. В.; Масич, С. Ю.Стаття присвячена проблемі організації пропедевтичної роботи для творчого розвитку майбутніх фахівців у процесі професійної підготовки. У статті зазначено, що використання у навчально-творчому процесі засобів самодіагностики в сукупності з рефлексивною технологією виступало потужним механізмом, що актуалізував мотив творчого саморозвитку майбутніх фахівців, оскільки створювалося уявлення про їхній творчий потенціал і можливості його реалізації, сприяло усвідомленню майбутніми фахівцями необхідності самопізнання, саморозвитку, оцінки результатів власної навчально-творчої діяльності, формуванню мотивів професійної діяльності і досягнення, розвитку особистісних якостей майбутніх фахівців, прагненню до актуалізації і реалізації власних ресурсів. Статья посвящена проблеме организации пропедевтической работы для творческого развития будущих специалистов в процессе профессиональной подготовки. В статье указано, что использование в учебно-творческом процессе средств самодиагностики в совокупности с рефлексивной технологией выступало мощным механизмом, актуализирующим мотив творческого саморазвития будущих специалистов, поскольку создавалось представление об их творческом потенциале и возможности его реализации, способствовало осознанию будущими специалистами необходимости самопознания, саморазвития, оценки результатов собственной учебно-творческой деятельности, формированию мотивов профессиональной деятельности и достижения, развития личностных качеств будущих специалистов, стремлению к актуализации и реализации собственных ресурсов. The article is devoted to the problem of the organization of propaedeutic work for the creative development of future specialists in the process of vocational training. The authors noted that arming future specialists with knowledge, skills, experience, providing creative development of the individual, will allow them to adapt more quickly to real professional activity, to be able not only to adapt to the existing conditions of this activity, but also to change them. The benefit of this study is authors’ definitition that propaedeutic work with students for the purpose of their creative development involves: the teacher’s preliminary training, which is to increase its motivation regarding the importance of forming the future specialists’ creative competence; the preparation of methodical support; the activation of a conscious, positive attitude of teachers towards the formation of the students’ creative competence; the acquaintance with its content and structure; the development and elaboration of educational and methodological recommendations for implementation of the methodical system for forming creative competence in the process of future specialists’ professional training. Also the authors underlined the fact that, in the process of working with students, there was the emergence of positive benchmarks for future professional activities and the focus on their mastering a system of professional knowledge, skills and abilities; the formation of the motivation for a creative self-development and self-improvement, the awareness of their own creative potential, the clarication of life and professional sense, goals and plans; the formation of ideas about creative competence as an essential characteristic of the future specialist. Moreover, the authors made a conclusion, that the result of propaedeutics was the identiŠcation of positive benchmarks for future professional activities and the focus on the future professionals’ development in the system of professional knowledge, skills and abilities; the formation of the motivation for creative self-development and self-improvement, ideas about the creative competence of future professionals as an essential haracteristic of professionalism, the awareness of their own creative potential, the clariŠcation of life and professional sense, goals and plans.