Перегляд за Автор "Лебеденко, Ю. М."
Зараз показано 1 - 7 з 7
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВЕРБАЛЬНІ ОБЕРЕГИ З КОМПОНЕНТОМ ХАТА В УКРАЇНСЬКІЙ КУЛЬТУРНІЙ ТРАДИЦІЇ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харківське історико-філологічне товариство, 2020) Лебеденко, Ю. М.У статті cхарактеризовано особливості понять «оберег», «обереговий текст», «примовка»; розкрито значення й сутність вербальних оберегів із компонентом хата; визначено семантичне наповнення лексеми хата в складі оберегових примовок, замовлянь. В статье cхарактеризовано особенности понятий «оберег», «обереговый текст», «поговорка»; раскрыто значение и сущность вербальных оберегов с компонентом дом; определено семантическое наполнение лексемы дом в составе обереговых прибауток, заговоров. The article characterizes the features of the terms talisman, talisman text, proverb; reveals the meaning and essence of verbal talismans with a component of the khata (house); defines the semantics of the token khata (house) in the composition of talismanic sayings, orders.
- ДокументЗАЙМЕННИК ЯК ЗАСІБ ІНТИМІЗАЦІЇ В ЗБІРЦІ «САД НЕТАНУЧИХ СКУЛЬПТУР» ЛІНИ КОСТЕНКО(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-14) Сергієнко, К. Є.; Лебеденко, Ю. М.У публікації досліджено займенникові форми мовних засобів інтимізації на матеріалі збірки «Сад нетанучих скульптур» Ліни Костенко. Зазначено, що у системі мови займенникам відводиться місце периферійної частини мови, оскільки вони виконують не номінативну, а дейктичну функцію, мають інтимізуюче, підсилювальне, оцінювальне значення. Їхня роль у поетичному тексті спрямована на формування довірливої, інтимної атмосфери «прямої бесіди через текст». The publication examines pronominal forms of linguistic means of intimation based on the material of the collection "Garden of Non-melting Sculptures" Lina Kostenko. It is noted that in the language system, pronouns are assigned the place of the peripheral part of the language, since they perform not a nominative, but a deictic function, have intimate, reinforcing, evaluative value. Their role in the poetic text is aimed at forming a trusting, intimate atmosphere of "direct conversation through the text."
- ДокументЛексема ДАХ: Літературна vs сленгова(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Лебеденко, Ю. М.; Таран, О. С.У статті описано розвиток сленгових значень літературної лексеми “дах”, здійснено аналіз дистрибуційних семантичних моделей через оцінку колокацій коефіцієнтом LogDice. У дослідженні комплексно застосовано корпуснокерований і корпуснобазований підходи на основі використання найбільшого корпусу української мови – ГРАК, який має найповнішу мета-, морфо- й семантичну розмітку. Розвідка ґрунтується на ідеях дистрибутивної семантики, що описує зміни в значеннях через частотні характеристики дистрибуцій у корпусі. В статье описано развитие сленговых значений литературной лексемы "крыша", проведен анализ дистрибуционных семантических моделей через оценку коллокаций коэффициентом LogDice. В исследовании комплексно применены корпусноуправляемый и корпуснобазированный подходы на основе использования крупнейшего корпуса украинского языка – ГРАК, который имеет полную мета-, морфо- и семантическую разметку. Разведка основывается на идеях дистрибутивной семантики, описывающей изменения в значениях из-за частотных характеристик дистрибуций в корпусе. The paper presents both corpus-based and corpus-driven approaches to the analysis of slang meanings development of the Ukrainian lexeme “дах / roof”. It describes distributional semantic models of the above-mentioned lexeme through the estimation of collocations by the LogDice score. The study is based on the idea of distributive semantics which deals with semantic changes due to the frequency of distributions in a corpus of texts. General Regionally Annotated Corpus of Ukrainian (GRAC) was taken as the data base because it is the largest Ukrainian corpus. It contains more than 728 million tokens (v. 11) and also has a linguistic annotation: morphological and semantic. Analysis of distributional semantic models of the Ukrainian lexeme “дах / roof” revealed the regularity and frequency of the lexeme in collocations, which are possible only when slang meanings are implemented. Recognition of the lexeme “дах / roof” meaning occurs by identifying the distributional semantic model. The semantic structure of the lexeme “дах / roof” consists of 4 sememes: sememe-3 is phraseologically connected, and sememe-4 shows a constructive connection. Both of them are realized in slang units. The frequency of distributional semantic models of sememe-3 and sememe-4 testifies to such order of their definition though SUM-20 includes only one of them (sememe-4). Our study distinguished phraseological units which were not recorded in lexical or phraseological dictionaries. So, these units reflect synchronous language changes. The statistical score allows to assess the legitimacy of inclusion of some phraseological units into dictionaries.
- ДокументЛексема ХАТА : літературна vs сленгова(Національний університет “Львівська політехніка”, Львів, 2017-09-20) Лебеденко, Ю. М.; Таран, О. С.Автором статті простежується семантичний розвиток лексема хата в стандартній мові та нестандартній (загальний сленг), його семантичні паралелі з словом хаза. Автор статьи прослеживает семантическое развитие лексема хата в стандартном языке и нестандарте (общий сленг), его семантические параллели со словом хаза. The author of the article traces the semantic development of lexeme хата in Standart language and Sub-standart (general slang), its semantic parallels with the word хаза.
- ДокументЛінгвокультурологічні особливості тендерно маркованих ФО(Харківський національний технічний університет сільського господарства імені Петра Василенка (ХНТУСГ), 2017) Лебеденко, Ю. М.Стаття присвячена аналізові гендерно маркованих фразеологічних одиниць. Рефлексія гендеру в мові здійснюється з лінгвокультурологічних позицій, що передбачають ідентифікацію фемінності та маскулінності як етнокультурних концептів, які формують світовідчуття і є результатом пізнавальної діяльності українського народу. Статья посвящена анализу гендерно маркированных фразеологических единиц. Рефлексия гендера в языке осуществляется с лингвокультурологических позиций, предусматривающих идентификацию феминности и маскулинности как этнокультурных концептов, формирующих мироощущение и является результатом познавательной деятельности украинского народа. The article is devoted to the analysis of gender-marked phraseological units. Gender reflection in the language is carried out from the linguistic and culturological positions that provide for the identification of femininity and masculinity as ethno-cultural concepts that form the world perception and is the result of the cognitive activity of the Ukrainian people.
- ДокументМетодичні рекомендації до написання кваліфікаційних робіт з лінгвістичних дисциплін(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Піддубна, Н. В.; Халіман, О. В.; Лебеденко, Ю. М.У методичних рекомендаціях подано пояснення щодо написання кваліфікаційної роботи відповідно до вимог професійної підготовки фахівця другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальностей 035.01 Філологія (Українська мова і література), 014 «Середня освіта (Українська мова і література)», 014.01 «Середня освіта (Українська мова і література, англійська мова)» українського мовно-літературного факультету імені Г. Ф. Квітки-Основ’яненка Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. The methodological recommendations provide explanations for writing a qualification work in accordance with the requirements of professional training of a specialist of the second (master's) level of higher education in the specialties 035.01 Philology (Ukrainian Language and Literature), 014 "Secondary Education (Ukrainian Language and Literature)", 014.01 "Secondary Education (Ukrainian Language and Literature, English)" of the H. F. Kvitka-Osnovianenko Ukrainian Language and Literature Faculty of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University.
- ДокументХудожні засоби з компонентом Україна в системі маніпулятивних стратегій передвиборчих програм(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019) Лебеденко, Ю. М.Стаття містить спробу аналізу художніх засобів із компонентом Україна в системі маніпулятивних стратегій передвиборчих програм. Серед засобів найпродуктивнішими є метафори, метонімії, епітети, антитези. Через ці мовні засоби реалізуються такі стратегії, як гіпостазування, спекулятивне аргументування, стратегія використання семіотичної опозиції «свій» – «чужий» тощо, з використанням прийому повторювання слова Україна, прийому аналогії, який полягає в намаганні зробити негативний чи позитивний трансфер із подій міжнародного життя на українські реалії та ін. Modern linguistic science is marked by an active interest in those phenomena and processes that are closely related to social and political events in our country. Such, undoubtedly, include the election programs of candidates for the post of President of Ukraine. The election program is aimed at understanding the participants of the election discourse and contains advertising of the presidential candidate. The election program is aimed at understanding the participants of the election discourse and contains advertising of the presidential candidate. The peculiarity of the election program is the need to convey the candidate’s promises to the listener and influence his / her choice. One of the means of influence is the usage of artistic means with the Ukraine component. The preconditions of the manipulative word usage in speech are: polysemy, which causes the possibility of ambiguous interpretation, the acquisition of the word contextual meaning; implicit content, existence of “subtext”; the presence of figurative meaning in words; indirect means of speaker’s expression and emotion; fuzzy, blurred, contradictory concepts; connotative components of the word meaning that contain information about the speaker’s relation to the labeled, etc. All of these language properties are used in election program texts to manipulate a voter’s mind, to create a prerequisite for a candidate (an author of the pre-election speeches) to relate to his or her candidacy. Pre-election campaigning is characterized by the applying of words in figurative meanings as well as in occasional ones. In political discourse linguistic figures with the transference, narrowing, amplification, detailing of meaning are widely represented. One of the most common artistic means is metonymy. By highlighting a part or attribute of certain features of a component Ukraine, sender of the utterance concentrates the voter’s attention on the principal. Typical for the tactic of enhancing the value of the object of a manipulative of the positive strategy is the functioning of tokens “new”, “democratic”, “successful”, “wealthy”, “rich”, “united”, “free”, “strong”, “independent”, “impressive” and others as an epithet to the component Ukraine. Applying tactics of a manipulative strategy to increase the significance of the situation, candidates use a stylistic means – antithesis. Polarization of the meanings formed in the voters’ representation by opposing them enhances the semantic effect of the information.