Перегляд за Автор "Жень, Фушен"
Зараз показано 1 - 4 з 4
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументДОТРИМАННЯ ВИМОГ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ ЯК АКТУАЛЬНА ПРОБЛЕМА СУЧАСНОЇ ОСВІТИ ТА НАУКИ КНР(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-03-20) Жень, ФушенРозкрита значущість проблеми академічної доброчесності в освіті й науки КНР як фактору, що обумовлює їхній високий статус і визнання в світовому соціокультурному просторі. Висвітлені причини, що обумовлюють розвиток проявів порушень академічної доброчесності в освітньому середовищі, надання означеній проблемі статусу масового, кризового явища. The author reveals the significance of the problem of academic integrity in education and science of the People’s Republic of China as a factor determining their high status and recognition in the world socio-cultural space. The author highlights the reasons that determine the manifestations of violations of academic integrity in the educational environment, causing the status of a mass, crisis phenomenon of the specified problem.
- ДокументКИТАЙСЬКИЙ ДОСВІД ВИКОРИСТАННЯ ЕТНОДИЗАЙНУ У ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ СТУДЕНТІВ МИСТЕЦЬКИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2023) Паньок, Т. В.; Жень, ФушенУ статті проаналізовано китайський досвід використання етнодизайну у процесі формування ключових компетентностей студентів мистецьких спеціальностей. Доведено, що етнодизайн як предмет вивчення завдяки поєдна-нню історико-культурної художньої спадщини, образотворчих символів, духовно-моральних цінностей китайського народу дає змогу навчати студентів сприймати і відтворювати художні образи у всій їхній багатоманітності. Розкрито, що етнодизайн сприяє формуванню необхідних ключових компетентностей студентів мистецьких спеціальностей під час освітнього процесу, що у підсумку дає можливість досягнути такі програмні результати, як здійснення самостійної творчої художньої діяльності, розвиток креативності на основі ретрансляції національних цінностей в художній і дизайнерський процес на основі рефлексії тощо. The study analyses the Chinese experience of using ethnic design in shaping the art studentsʼ key competencies. It was found that the contemporary understanding of philosophical knowledge of ethnic design features three components, influencing the establishment of art studentsʼ essential competencies: the core meaning of ethnic design and understanding its symbolic nature; perception and understanding ethnic design as an aesthetic and beauty category; axiological and pedagogical aspects of ethnic design in education. Having considered scientific research and art literature, it was confirmed that ethnic design is shape creation and deco-ration taking into account national traditions; it is a conversion of ethnic household art items and elements into a modern product. It was identified that one of the main factors of the Chinese ethnic design comprises traditional decorative ornaments, which form a national feature and raise recognisability worldwide. Evolutionary processes in Chinese ethnic ornament have de-veloped their rules that are interwoven with the contemporary design in terms of the design composition, expression techniques, graphics colour combinations etc. It was proven that ethnic design as a subject of research enables to teach students to perceive and recreate images in their diversity owing to the integration of historic-and-cultural art legacy, creative symbols, and Chinese ethical values. It was stated that ethnic design encourages shaping key required competencies among art students during their studies, which, eventually, enables to reach such programme outcomes as independent creative activities, development of creativity by retranslating national values in the reflection-based art and design etc. The research into ethnic design allows promoting art studentsʼ values and meaningfulness as the national art legacy, as well as the awareness of the diversity of art multiculturality. It also enables to show the rate of forming value-based cultural, art and design benchmarks.
- ДокументМетодологія вирішення станкової картини на основі етнокультурних особливостей китайського традиційного живопису (Персонажі традиційної китайської опери)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Жень, ФушенНа основі вивчення літературних джерел схарактеризовано особливості китайського живопису в його історичній ретроспекції. Застосування порівняльно-історичного підходу дозволило здійснити комплексний історикокультурологічний аналіз традиційного китайського живопису, визначити тенденції його еволюції, виявити основні природні та соціальні чинники, що впливають на процес становлення та розвитку китайського живопису. Доведено що традиційне китайське мистецтво ґрунтується на національних релігійно-філософських канонах даосизму та конфуціанства. Саме тому головним методом зображення для китайського живопису залишається лінія, яка символізує нитку призначення, що зв'язує людину з його Дао. Розкрито, що у традиційному китайському живописі злиті воєдино філософсько-культурна, соціальна, релігійна, етична функції, філософія буття. Доведено, що після періоду «ста шкіл» китайський живопис характеризується великою жанровою різноманітністю. Китайські художники починають вчитися в європейських художній академіях і привносити на місцевий ґрунт нові образотворчі техніки і стилі. Проте головної особливістю китайського живопису залишається тонке, чуттєве зображення довкілля та постійна взаємодія художника та глядача. Сучасний китайський живопис поєднує в собі реалістичні канони західного живопису та символізм традиційного китайського живопису. Зібрано і систематизовано літературні джерела щодо історії виникнення та розвитку китайської традиційної пекінської опери та її відтворення в живописі Китаю. Результати теоретичних досліджень кваліфікаційної магістерської роботи були застосовані при розробці і виконанні авторської сюжетної картини «Персонажі традиційної китайської опери» у техніці олійного живопису із застосуванням традиційних китайських мотивів. Матеріали дослідження були використані у педагогічній і художній практиці та апробовані на науково-практичних конференціях. Based on the study of literary sources, the peculiarities of Chinese painting in its historical retrospection are characterized. The application of the comparative-historical approach made it possible to carry out a comprehensive historical and cultural analysis of traditional Chinese painting, to determine the trends of its evolution, to identify the main natural and social factors that influence the process of formation and development of Chinese painting. It is proved that traditional Chinese art is based on the national religious and philosophical canons of Taoism and Confucianism. That is why the main method of representation for Chinese painting remains the line, which symbolizes the thread of purpose that connects a person with his Tao. It is revealed that in traditional Chinese painting, philosophical and cultural, social, religious, ethical functions and the philosophy of being are merged together. It is well-proven that after the period of the "hundred schools" the Chinese painting is characterized by a great variety of genres. Chinese artists begin to study in European art academies and bring new art techniques and styles to their native land. However, the main feature of Chinese painting remains a subtle, sensual depiction of the environment and a constant interaction between the artist and the viewer. Modern Chinese painting combines the realistic canons of Western painting and the symbolism of traditional Chinese painting. The literary sources on the history of the origin and development of Chinese traditional Peking opera and its reproduction in Chinese painting have been collected and systematized. The results of the theoretical studies of the qualifying master's thesis were applied in the development and execution of the author's plot picture "Characters of traditional Chinese opera" in the technique of oil painting with the use of traditional Chinese motifs. The research materials were used in pedagogical and artistic practice and tested at scientific and practical conferences.
- ДокументНАПРЯМИ РЕАЛІЗАЦІЇ ІДЕЙ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ В СИСТЕМІ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ КНР(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Кін, О.; Жень, ФушенУ статті презентовано погляди китайських науковців, педагогів на проблеми розвитку академічної доброчесності учнів середньої школи, як базовий стандарт ціннісних орієнтацій, ставлень, світогляду особистості, стійких патерів її поведінки. Визначені основні напрями реалізації ідей академічної доброчесності в системі освіти КНР. The article presents the views of Chinese scientists and teachers on the problems of the development of academic integrity of schoolchildren, as a basic standard of value orientations, attitudes, worldview of an individual, stable models of his behavior. The main areas of implementation of the ideas of academic integrity in the education system of the People's Republic of China are determined.