Перегляд за Автор "Бондар, Т. В."
Зараз показано 1 - 9 з 9
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВидавнича діяльність науково-просвітницького Товариства «Знання» в Україні як джерела освітньої та суспільно-політичної просвіти (середина ХХ – початок ХХІ ст.)(Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, 2019) Бондар, Т. В.Досліджується видавнича діяльність науково-просвітницького Товариства «Знання» в Україні з середини ХХ – початку ХХІ ст. Спираючись на архівні дані ЦДАВО України та архівні матеріали Товариства «Знання» України , відзначено два основних періоди видавничої діяльності: діяльність часів радянської доби (1947–1989 рр.) та видавнича діяльність у період демократичної незалежної України (1990–2018 рр.). Охоплено основні періодичні видання газет і журналів, які публікували матеріали у співпраці з Товариством «Знання» в Україні впродовж кожного періоду. Визначено їх основну тематику відповідно періодам. Так, розкрито видавничу діяльність часів радянської доби 1947–1989 рр., яка зосереджувалася у газетах «Радянська Україна», «Радянська освіта», «Правда України», «Київська правда» та журналах «Пропагандист і агітатор», «Партробітники України», «Україна і Дніпро», «Наука і життя», «Наука і культура», «Трибуна лектора», у яких висвітлювалися теми ідеологічної пропаганди комуністичної партії УРСР поряд з науковими, культурними, освітніми темами. Відзначено, що впродовж періоду демократичної незалежної України 1990–2018 років видавнича діяльність Товариства «Знання» України зосереджувалася у журналах «Наука і суспільство» та «Трибуна», які вдалося зберегти після ідеологічного відділення Товариства від Комуністичної партії УРСР (1990 р.) та журналу «Наше небо». Характерними темами періодичних видань цього періоду були національний, демократичний розвиток незалежної України, а також науково-просвітницькі теми науки, освіти, культури. Видавнича діяльність науково-просвітницького Товариства «Знання» в Україні з середини ХХ – початку ХХІ ст. мала безпосередній вплив на складання суспільно-політичної, культурної, наукової, освітньої думки та була одним з показників направленості роботи зазначеного товариства. Исследуется издательская деятельность научно-просветительского общества «Знание» в Украине середины ХХ - начала ХХI в. Опираясь на архивные данные ЦДАВО Украины и архивные материалы Общества «Знание» Украины, отмечено два основных периода издательской деятельности: деятельность советской эпохи (1947-1989 гг.) И издательская деятельность в период демократической независимой Украины (1990-2018 гг.). Охвачены основные периодические издания газет и журналов, которые публиковали материалы в сотрудничестве с Обществом «Знание» в Украине в течение каждого периода. Определена их основная тематика соответственно периодам. Так, раскрыта издательская деятельность советской эпохи 1947-1989 гг., сосредоточенная в газетах «Советская Украина», «Советское образование», «Правда Украины», «Киевская правда» и журналах «Пропагандист и агитатор», «Партработники Украины», «Украина и Днепр», «Наука и жизнь», «Наука и культура», «Трибуна лектора», в которых освещались темы идеологической пропаганды коммунистической партии УССР наряду с научными, культурными, образовательными темами. Отмечено, что в течение периода демократической независимой Украины 1990-2018 годов издательская деятельность Общества «Знание» Украины сосредоточивалась в журналах «Наука и общество» и «Трибуна», которые удалось сохранить после идеологического отделения Общества от Коммунистической партии УССР (1990) и журнала «Наше небо». Характерными темами периодических изданий этого периода было национальное, демократическое развитие независимой Украины, а также научно-просветительские темы науки, образования, культуры. Издательская деятельность научно-просветительского общества «Знание» в Украине с середины ХХ - начала ХХI в. имела непосредственное влияние на становление общественно-политической, культурной, научной, образовательной мысли. The article deals with the publishing activity of the «Knowledge» Society in Ukraine since the middle of the XX – beginning of the XXI centuries. Based on the archive data of the State Historical Museum of Ukraine [1, 3, 4, 5] and the archive materials of the «Knowledge» Society of Ukraine [9, 10, 11, 12, 13, 14], two major periods of publishing were noted: the activity of the Soviet era (1947 –1989) and publishing in the period of democratic independent Ukraine (1990–2018). The main periodicals of newspapers and magazines, which published materials in cooperation with the «Knowledge» Society in Ukraine during each period, were covered. Their main topics are defined according to periods. Thus, the publishing activity of the Soviet era of 1947–1989 was discovered, which was concentrated in the newspapers «Soviet Ukraine», «Soviet Education», «Pravda Ukrainy», «Kiev Pravda» and the magazines «Propagandist and Agitator», «Partners of Ukraine», «Ukraine and Dnipro», «Science and Life», «Science and Culture», «Tribune of the Lecturer», which covered the topics of ideological propaganda of the Communist Party of the UkrSSR along with scientific, cultural and educational topics. It was noted that during the period of democratic independent Ukraine 1990–2018, the publishing activities of the «Knowledge» Society of Ukraine were concentrated in the magazines Science and Society and Tribune, which were preserved after the ideological separation of the Society from the Communist Party of the UkrSSR (1990) and «Our Sky» magazine. Characteristic topics of periodicals of this period were national, democratic development of independent Ukraine, as well as scientific and educational topics of science, education, and culture. Publishing activity of the Scientific and Educational Society «Knowledge» in Ukraine from the middle of XX – beginning of XXI century. had a direct influence on the formation of socio-political, cultural, scientific, educational thought and was one of the indicators of the direction of work of the said society.
- ДокументВИТОКИ СТАНОВЛЕННЯ І РОЗВИТКУ ТОВАРИСТВА «ЗНАННЯ» В УКРАЇНІ(«Научен хронограф» ЕООД, Болгария, 2019) Бондар, Т. В.У статті розглядаються основні питання витоків і становлення розвитку товариства «Знання» в Україні. Ці питання розкрито з огляду на історичні суспільно-політичні та державорчі процеси в українських землях у період першої пол. ХVІІІ – сер. ХХ ст. та через генезу громадських товариств різного типу (громадсько-просвітницьких, культурно-просвітницьких, освітньо-просвітницьких, науково-просвітницьких, політично-просвітницьких тощо) у цей період. Саме громадські товариства просвітницького, наукового, освітнього та культурного спрямування відзначилися особливим впливом на суспільне життя, пропагандуючи населенню ідею національно-культурного і ос- вітнього розвитку як справи всезагального значення. Увага акцентована на поетапній появі і розвитку зазначених товариств, їх задачах та функціях. Аналізуються основні причини, передумови та обставини становлення і розвитку громадських товариств, що передували утворенню товариства «Знання» в Україні. На сучасному етапі досліджуване товариство представляє одну з найбільших науково-просвітницьких ланок, що обʼєднує українську інтелігенцію, науковців та є неформальною освітньою платформою України. Протягом своєї діяльності товариство змінювало ідеологію просвітницької діяльності, з тоталітарного, радянського на демократичний ракурс. Тримає цей ракурс до сьогодення. В статье рассматриваются основные вопросы истоков и становления развития общества «Знание» в Украине. Эти вопросы раскрываются с учетом исторических, общественно-политических и государственнообразовательных процессов в украинских землях в период первой половиныXVIII - середины ХХ в. и через генезу общественных объединений различного типа (общественно-просветительских, культурно-просветительских, образовательно-просветительских, научно-просветительских, политико-просветительских и т.д.) в этот период. Именно общественные общества просветительского, научного, образовательного и культурного направления отличились особым влиянием на общественную жизнь, пропагандируя населению идею национально-культурного и образовательного развития как дела всеобщего значения. Внимание акцентировано на этапах появления и развития указанных обществ, их задачах и функциях. Анализируются основные причины, предпосылки и обстоятельства становления и развития общественных объединений, которые предшествовали образованию общества «Знание» в Украине. На современном этапе общество «Знание» представляет одно из крупнейших научно-просветительских звеньев, объединяющее украинскую интеллигенцию, ученых и являющееся неформальной образовательной платформой Украины. На протяжении своей деятельности общество изменяло идеологию просветительской деятельности, из тоталитарного, советского на демократический ракурс. Которого придерживается и сегодня. The article deals with main issues of the origins and development of the «Knowledge» society of Ukraine. There issues are disclosed in viev of the historical socio-political and state-building processese in the Ukrainian lands during the first half of the ХVІІІ – mid-century ХХ and because of the genesis of various civic associations (publice-educational, cultural-educational etc.) during this period. It was the public associations of educational, scientifical, educational and cultural orientation that had a special influence on public life. Propagating the idea of national-culture and educational development as a matter of universal importance ato the population. Attention is focused on the phased appearance and development of these societies, their tasks and functions. The main reasons, preconditions and circumstances of formation and development of public associations, which preceded the formation of the «Knowledge» society of Ukraine, are analyzed. At the present stage, the investigated society represents one of the largest scientific and educational sections that unites Ukrainian intellectuals, scientists and is an informal educational activities, from a totalitarian, Sovet to a democratic perspective. Holds this angle to the present
- ДокументГромадсько-просвітницька діяльність Товариства «Знання» в Україні (друга половина ХХ – початок XXI століття)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021-05) Бондар, Т. В.Дисертаційна робота є історико-педагогічним теоретичним дослідженням діяльності громадських товариств в Україні. Робота присвячена дослідженню громадсько-просвітницької діяльності Товариства «Знання» в Україні у другій половині ХХ – на початку XXI століття. У дисертації проаналізовано довідкову та історико-педагогічну літературу для встановлення суті базових понять, суміжних з проблематикою дослідження (товариство, громадське товариство, громадська діяльність, просвітницька діяльність, громадсько-просвітницька діяльність). Уточнено ключову дефініцію дисертації – «громадсько-просвітницька діяльність Товариства «Знання» в Україні», під якою розуміємо діяльність громадської організації, що спрямована на формування світогляду, забезпечення і задоволення інтересів, потреб (освітніх, культурних, творчих, вікових, соціальних тощо) громадськості та поширення знань (наукових, культурних, політичних, економічних, освітніх, релігійних тощо) серед різних верств населення. Проаналізовано підходи вчених (М. Менджул, М. Кравчука, К. Павлюк, М. Цьвок, О. Бабкіної, В. Горбатенка, В. Кравчук, Д. Шелеста, Л. Саламона (Salamon), С. ВойцехСоколовського (Wojciech Sokolowski), Г. Анхеєра) до класифікації громадських товариств. У дисертації за основу взято класифікацію О. Бабкіної та В. Горбатенка, що ґрунтується на соціально-класовому чиннику і поділяє громадські товариства на молодіжні, жіночі, творчі, добровільні просвітницькі (у сфері науки, техніки, культури, освіти, соціальної допомоги тощо), релігійні, кооперативні. Це дало змогу розглядати діяльність Товариства «Знання» в Україні як просвітницької громадської організації. У теоретичному розділі дослідження визначено суспільно-політичні і соціокультурні передумови становлення й розвитку Товариства «Знання» в Україні у період другої половини ХХ – початку ХХI ст. З’ясовано, що появу Товариства «Знання» в Україні обумовили такі чинники: суспільно-політичні – тривала відсутність державності на українських землях, підпорядкування їх владі Австрійської та Російської імперій, прагнення останніх зберегти класово-становий устрій, намагання державних чиновників підпорядкувати науковий, освітній, культурний розвиток населення українських земель політичним інтересам й ідеологічним настановам імперій у кінці ХVІІ – ХVІІІ ст., перехід від феодальної системи відносин до капіталістичної, упровадження низки реформ (адміністративної, земської, аграрної, освітньої тощо) на українських землях у межах Австрійської та Російської імперій у ХІХ ст., комуністична ідеологія з тоталітарною державною системою у 1920–1940 рр.; соціокультурні – відсутність доступу широких прошарків населення до здобуття освіти; потреба в розвитку національної освіти, культури, науки; діяльність перших на українських землях громадських (просвітницьких, наукових, культурних, педагогічних, спортивних, політичних) товариств у період кінця ХVІІ ст. – початку ХХ ст.; прагнення українських діячів науки, культури, освіти до розв’язання національних питань (боротьба з масовою неписьменністю, забороною української мови й українських видань); рух за національно-культурне відродження кінця ХІХ – початку ХХ ст.; репресії, заборона діяльності громадських (просвітницьких, культурних, наукових, педагогічних) товариств радянською владою; започаткування діяльності товариств ідеологічного спрямування в УСРР. Наукова новизна отриманих результатів дослідження полягає в тому, що: вперше цілісно в широких хронологічних межах досліджено громадськопросвітницьку діяльність Товариства «Знання» в Україні у період другої половини ХХ – початку ХХІ ст. з урахуванням соціально-економічних, ідеологічних та педагогічних чинників; обґрунтовано етапи розвитку громадсько-просвітницької діяльності Товариства «Знання» в Україні: І етап (1947–1962 рр.) – етап започаткування діяльності «Українського товариства з поширення політичних і наукових знань» як суспільного інституту в умовах радянської політичної системи, ІІ етап (1963–1989 рр.) – етап розширення напрямів, започаткування нових форм та поглиблення змісту громадсько-просвітницької діяльності Товариства «Знання» УРСР у контексті реалізації засадничих положень політики розвинутого соціалізму, ІІІ етап (1990–2018 рр.) – етап реорганізації змісту, напрямів, форм громадськопросвітницької діяльності Товариства «Знання» України. Узагальнено досвід громадсько-просвітницької діяльності Товариства «Знання» в Україні у досліджуваний період за такими напрямами: реалізація лекційної діяльності й налагодження роботи закладів і установ пропагандистського спрямування; форми і методи організації педагогічного всеобучу батьків; підготовка й друк науково-популярних і літературно-художніх видань. Накреслено прогностичні тенденції розвитку громадсько-просвітницької діяльності Товариства «Знання» в Україні за такими напрями: науковопросвітницький, соціальний, здоров’язбережувальний, навчально-педагогічний,громадсько-політичний. Уточнено суть базових понять: «товариство», «громадське товариство», «громадська діяльність», «просвітницька діяльність», «громадсько-просвітницька діяльність» та основної дефініції дослідження «громадсько-просвітницька діяльність Товариства «Знання» в Україні». Подальшого розвитку набули уявлення про суспільно-політичні й соціокультурні передумови виникнення громадсько-просвітницького Товариства «Знання» України, професійний потенціал його очільників (професійна компетентність, організаційні вміння, управлінські якості). Практичне значення результатів дослідження полягає в авторській інтерпретації громадсько-просвітницької діяльності Товариства «Знання» в Україні у другій половині ХХ – початку ХХІ століття, що дало підстави виділити прорахунки, накреслити тенденції та шляхи творчого використання позитивного досвіду діяльності досліджуваного Товариства на тлі розбудови громадянського суспільства в Україні й перебігу реформ, що відбуваються в освітньому просторі. Матеріали дослідження склали основу для розроблення навчальної програми дисципліни вільного вибору «Основи андрагогіки» для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти у Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди (див. Додаток Т). Основні наукові результати проведеного дослідження упроваджено в освітній процес Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди (довідка № 01/10-429 від 02.07.2020 р.), ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» (довідка № 1/572 від 03.07.2020 р.), Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького (довідка № 01-28/1507 від 23.09.2020 р.). Одержані в процесі дослідження дані та висновки можуть бути використані під час укладання підручників, навчальних посібників, енциклопедичних і довідково-бібліографічних видань, розроблення дисциплін вільного вибору для здобувачів вищої освіти різних рівнів, підготовки магістерських робіт і наукових проєктів, а також викладання таких навчальних дисциплін, як «Історія України», «Теорія та історія соціальних комунікацій (наукова спеціалізація)», «Педагогіка» (модуль «Історія педагогіки»). Матеріалами дослідження можуть послуговуватися чинні громадськопросвітницькі організації України в процесі розроблення статутної документації, планування напрямів, відбору змісту, форм роботи з різними віковими категоріями населення, заклади неформальної освіти в процесі проєктування й реалізації освітніх стратегій. Диссертационная работа является историко-педагогическим теоретическим исследованиям деятельности общественных объединений в Украине. Работа посвящена исследованию общественно-просветительской деятельности Общества «Знание» в Украине во второй половине ХХ - начале XXI века. В диссертации проанализирована справочная и историко-педагогическая литература для установлениея сути базовых понятий, смежных с проблематикой исследования (Общество, общественная деятельность, просветительская деятельность, общественно-просветительская деятельность). Уточнение ключевую дефиницию диссертации – «общественно-просветительская деятельность Общества« Знание» в Украине», под которой понимаем деятельность общественной организации, которая направлена на формирование мировоззрения, обеспечение и удовлетворение интересов, потребностей (образовательных, культурных, творческих, возрастных, социальных и т. д.) общественности и распространение знаний (научных, культурных, политических, экономических, образовательных, религиозных и т. д.) среди различных слоев населения. Проанализированы подходы ученых (М. Менджул, М. Кравчука, К. Павлюк, М. Цьвок, А. Бабкиной, В. Горбатенко, В. Кравчук, Д. Шелеста, Л. Саламона (Salamon), С. Войцех Соколовського (Wojciech Sokolowski), Г. Анхеера) классификации общественных обществ. В диссертации за основу взята классификация А. Бабкиной и В. Горбатенко, которая основывается на социально-классовом факторе и разделяет общественные организации на молодежные, женские, творческие, добровольные просветительские (в области науки, техники, культуры, образования, социальной помощи и т. д.), религиозные, кооперативные. Это позволило рассматривать деятельность Общества «Знание» в Украине как просветительской общественной организации. В теоретическом разделе исследования определены общественно-политические и социокультурные предпосылки становления и развития Общества «Знание» в Украине в период второй половины ХХ - начала ХХI в. Установлено, что появление Общества «Знание» в Украине обусловили такие факторы: общественно-политические – длительное отсутствие государственности на украинских землях, подчинение их власти Австрийской и Российской империй, стремление последних сохранить классово-сословный строй, попытки государственных чиновников подчинить научное, образовательное, культурное развитие населения украинских земель политическим интересам и идеологическим установкам империй в конце XVII - XVIII вв., переход от феодальной системы отношений к капиталистической, внедрение ряда реформ (административной, земской, аграрной, образовательной и т.п.) на украинских землях в пределах Австрийской и Российской империй в XIX в., Коммунистическая идеология с тоталитарной государственной системой в 1920-1940 гг .; социокультурные – отсутствие доступа широких слоев населения к получению образования; потребность в развитии национального образования, культуры, науки; деятельность первых на украинских землях общественных (просветительских, научных, культурных, педагогических, спортивных, политических) обществ в период конца XVII века. - начала ХХ в .; стремление Украинский деятелей науки, культуры, образования к решению национальных вопросов (Борьба с массовой неграмотностью, запретом украинского языка и украинских изданий) движение за национально-культурное возрождение конца XIX - начала ХХ в .; репрессии, запрет деятельности общественных (просветительских, культурных, научных, педагогических) обществ советской властью; начала деятельности обществ идеологического направления в УССР. Научная новизна исследования заключается в том, что: впервые целостно в широких хронологических рамках исследовано общественно-просветительскую деятельность деятельность Общества «Знание» в Украине в период второй половины ХХ - начала ХХI в. с учетом социально-экономических, идеологических и педагогических факторов; обосновано этапы развития общественно-просветительской деятельности Общества «Знание» в Украине: I этап (1947-1962 гг.) - этап начала деятельности «Украинского общества по распространению политических и научных знаний »как общественного института в условиях советской политической системы, II этап (1963-1989 гг.) - этап расширения направлений, начала новых форм и углубление содержания общественно-просветительской деятельности Общества «Знание» УССР в контексте реализации основных положений политики развитого социализма, III этап (1990-2018 гг.) - этап реорганизации содержания, направлений, форм общественно-политической деятельности Общества «Знание» Украины. Обобщен опыт общественно-просветительской деятельности Общества «Знание» в Украине в исследуемый период по следующим направлениям: реализация лекционной деятельности и налаживания работы учреждений и учреждений пропагандистского направления; формы и методы организации педагогического всеобуча родителей; подготовка и печать научно-популярных и литературно-художественных изданий. Намечены прогностические тенденции развития общественно-просветительской деятельности Общества «Знание» в Украине по следующим направления: научно-просветительское, социальное, здоровьесберегающее, учебно-педагогическое, общественно-политическое. Уточнена суть базовых понятий: «общество», «общественная организация», «Общественная деятельность», «просветительская деятельность», «общественно-просветительская деятельность» и основной дефиниции исследования «общественно-просветительская деятельность Общества «Знание» в Украине». Дальнейшее развитие получили представление об общественно-политических и социокультурные предпосылки возникновения общественно-просветительского Общества «Знание» Украины, профессиональный потенциал его руководителей (профессиональная компетентность, организационные умения, управленческие качества). Практическое значение результатов исследования заключается в авторской интерпретации общественно-просветительской деятельности Общества «Знание» в Украине во второй половине ХХ - начале XXI века, что позволило выделить просчеты, начертить тенденции и пути творческого использования положительного опыта деятельности исследуемого Общества на фоне развития гражданского общества в Украине и хода реформ, происходящих в образовательном пространстве. Материалы исследования составили основу для разработки учебной программы дисциплины свободного выбора «Основы андрагогики» для соискателей второго (Магистерской) уровня высшего образования в Харьковском национальном педагогическом университете имени Г. С. Сковороды Основные научные результаты проведенного исследования внедрены в образовательный процесс Харьковского национального педагогического университета имени Г. С. Сковороды (справка № 01 / 10-429 от 02.07.2020 г.), ГУ «Луганский национальный университет имени Тараса Шевченко» (справка № 1/572 от 03.07.2020 г.), Мелитопольский государственный педагогический университет имени Богдана Хмельницкого (справка № 01-28 / 1507 от 23.09.2020 г.). Полученные в ходе исследования данные и выводы могут быть использованы при заключении учебников, учебных пособий, энциклопедических и справочно-библиографических изданий, разработка дисциплин свободного выбора для соискателей высшего образования различных уровней, подготовки магистерских работ и научных проектов, а также преподавание таких учебных дисциплин, как «История Украины», «Теория и история социальных коммуникаций (научная специализация)», «Педагогика» (Модуль «История педагогики»). Материалами исследования могут пользоваться действующие общественно-политические организации Украины в процессе разработки уставной документации, планирования направлений, отбора содержания, форм работы с различными возрастными категориями населения, учреждения неформального образования в процессе проектирования и реализации образовательных стратегий. Диссертационная работа является историко-педагогическим теоретическим исследованием деятельности общественных объединений в Украине. Работа посвящена исследованию общественно-просветительской деятельности Общества «Знание» в Украине во второй половине ХХ - начале XXI века.The dissertation is a historical and pedagogical theoretical study of the activities of public associations in Ukraine. The work is devoted to the study of public and educational activities of the «Knowledge» Society in Ukraine in the second half of the XX – early XXI century. The dissertation analyzes the reference and historical and pedagogical literature to establish the essence of the basic concepts related to the research issues (society, public society, public activity, educational activity, public educational activity). The key definition of the dissertation is clarified – «public and educational activities of the Society «Knowledge» «in Ukraine», which means the activities of a public organization aimed at forming a worldview, ensuring and satisfying the interests (educational, cultural, creative, age, social, etc.) of the public and dissemination knowledge (scientific, cultural, political, economic, educational, religious, etc.) among different segments of the population. The approaches of scientists (M. Mendzhul, M. Kravchuk, K. Pavlyuk, M. Tsvok, O. Babkina, V. Gorbatenko, V. Kravchuk, D. Shelesta, L. Salamon (Salamon), S. WojciechSokolowski (Wojciech), G. Anheera) to the classification of public societies. The dissertation is based on the classification of O. Babkina and V. Gorbatenko, which is based on social and class factors and divides public associations into youth, women’s, creative, voluntary educational (in science, technology, culture, education, social assistance, etc.), religious, cooperative. This made it possible to consider the activities of the «Knowledge» Society in Ukraine as an educational public organization. The theoretical section of the study identifies the socio-political and socio-cultural prerequisites for the formation and development of the Society «Knowledge» in Ukraine in the second half of XX – early XXI century. It was found out that the appearance of the «Knowledge» Society in Ukraine was caused by the following factors: socio-political – the long absence of statehood in the Ukrainian lands, their subordination to the Austrian and Russian empires, the desire of mentioned empires to preserve the class system, the efforts of government officials, cultural development of the population of the Ukrainian lands to the political interests and ideological guidelines of the empires in the late seventeenth – eighteenth centuries, the transition from a feudal to a capitalist system, the introduction of a number of reforms (administrative, land management, agrarian, educational, etc.) in the Ukrainian lands within the Austrian and Russian empires in the nineteenth century, communist ideology with a totalitarian state system in 1920–1940; socio-cultural – lack of access of broad sections of the population to education; the need for the development of national education, culture, science; activity of the first in Ukrainian lands public (educational, scientific, cultural, pedagogical, sports, political) societies in the late seventeenth century – early twentieth century; the desire of Ukrainian figures of science, culture, education to address national issues (the fight against mass illiteracy, the ban on the Ukrainian language and Ukrainian publications); movement for national and cultural revival of the late XIX – early XX centuries; repression, ban on the activities of public (educational, cultural, scientific, pedagogical) societies by the Soviet authorities; the beginning of the activities of ideological societies in the USSR. The scientific novelty of the obtained results of the research is that: for the first time the public-educational activity of the Society «Knowledge» in Ukraine in the period of the second half of the XX – the beginning of the XXI century is investigated integrally within wide chronological limits. taking into account socio-economic, ideological and pedagogical factors; the stages of development of public educational activity of the «Knowledge» Society in Ukraine are substantiated: Stage I (1947–1962) was the stage of initiating the activities of the «Ukrainian Society for the Dissemination of Political and Scientific Knowledge» as a social institution in the conditions of the Soviet political system, Stage II (1963–1989) – the stage of expanding directions, initiating new forms and deepening the content of public and educational activities of the «Knowledge» Society of the USSR in the context of implementing the basic provisions of the policy of advanced socialism, Stage III (1990–2018) – the stage of reorganization of the content, directions, forms of public education of the «Knowledge» Society of Ukraine. The experience of public-educational activity of the «Knowledge» Society in Ukraine in the researched period in the following directions is generalized: realization of lecture activity and adjustment of work of propagandistic directed establishments; forms and methods of organizing pedagogical comprehensive education of parents; preparation and printing of popular science and literary and artistic publications. The prognostic tendencies of development of public-educational activity of the «Knowledge» Society in Ukraine in the following directions are outlined: scientificeducational, social, health-preserving, educational and pedagogical, socio-political. The essence of the basic concepts is clarified: «society», «public society», «public activity», «educational activity», «public educational activity» and the main definition of the research «public educational activity of the «Knowledge» Society in Ukraine». The idea of socio-political and socio-cultural preconditions for the emergence of the public-educational Society «Knowledge» of Ukraine and professional potential of its leaders (professional competence, organizational skills, managerial qualities) was further developed. The practical significance of the results of the study lies in the author’s interpretation of public and educational activities of the Society «Knowledge» in Ukraine in the second half of XX – early XXI century, which gave grounds to highlight miscalculations, outline trends and ways of creative use of positive experience of activities of studied Society and the course of reforms taking place in the educational space of Ukraine. The research materials formed the basis for the development of the curriculum of the discipline of free choice «Fundamentals of Andragogy» for students of the second (master’s) level of higher education at the Kharkiv National Pedagogical University named after G. S. Skovoroda. The main scientific results of the study were introduced into the educational process of Kharkiv National Pedagogical University named after G. S. Skovoroda (reference № 01/10-429 from 02.07.2020), State Institution «Luhansk National University named after Taras Shevchenko» (reference № 1/572 from 03.07.2020), Melitopol State Pedagogical University named after Bohdan Khmelnytsky (reference № 01-28/1507 from 23.09.2020). The data and conclusions obtained during the research can be used during the compilation of textbooks, manuals, encyclopedic and reference bibliographic publications, development of elective courses for higher education students of different levels, preparation of master’s theses and research projects, as well as teaching such disciplines, as «History of Ukraine», «Theory and history of social communications (scientific specialization)», «Pedagogy» (module «History of pedagogy»). The materials of the research can be used by current public educational organizations of Ukraine in the process of developing statutory documentation, planning directions, selection of content, forms of work with different age groups, non-formal education institutions in the process of designing and implementing educational strategies.
- ДокументДІЯЛЬНІСТЬ ОЧІЛЬНИКІВ ГРОМАДСЬКО-ПРОСВІТНИЦЬКОГО ТОВАРИСТВА «ЗНАННЯ» В УКРАЇНІ (СЕРЕДИНА ХХ – ПОЧАТОК ХХІ СТОЛІТТЯ)(Дрогобицький державний педагогічний університет імены Івана Франка, 2020) Бондар, Т. В.У статті розкривається діяльність очільників громадсько-просвітницького Товариства «Знання» в Україні середини ХХ– початку ХХІ ст. Установлено чітку хронологічну послідовність науковців на посаді президента Товариства «Знання» в Україні: О. Палладін (1947–1948 рр.), В. Комісаренко (1948–1953 рр.), Л. Кухаренко (1953–1964 рр.), Ф. Овчаренко (1964–1968 рр.), М. Сиваченко (1968–1970 рр.), І. Конділенко (1970–1977 рр.), І. Ляшко (1977–1984 рр.), В. Шинкарук (1984–1999 рр.), В. Кремень (з 1999 р. – до сьогодні). Наведено короткі відомості про кожного з очільників, особисті основні досягнення й вклад у розвиток діяльності Товариства «Знання» в Україні із середини ХХ ст. до початку ХХІ ст. З’ясовано, що очільники безпосередньо впливали на складання суспільно-політичної, культурної, наукової, освітньої думки та визначали спрямованість роботи Товариства. Визначено, що очільниками Товариства «Знання» в Україні із середини ХХ ст. до початку ХХІ ст. активно впроваджувалася й розвивалася лекційна діяльність за різними галузевими направленнями (ідеологічно-політичним, педагогічним, науковим тощо) як основна форма роботи. Натомість очільники впродовж усього досліджуваного періоду шукали й упроваджували нові форми роботи: народні університети, дні науки, науково-просвітницькі центри тощо. Спираючись на архівні дані ЦДАВО України, ДАХО та архівні матеріали Товариства «Знання» України, з’ясували, що умовно діяльність Товариства поділяється на добу під ідеологічним впливом Комуністичної партії УРСР (1947–1989 рр.), на яку припадає очільництво О. Палладіна, В. Комісаренка, Л. Кухаренко, Ф. Овчаренка, М. Сиваченка, І. Конділенка, І. Ляшка, добу розвитку демократичних засад незалежної України – В. Шинкарука й В. Кременя. В статье раскрывается деятельность руководителей общественно-просветительского общества «Знание» в Украине середины ХХ-начала XXI века. Установлено четкую хронологическую последовательность ученых на посту президента Общества «Знание» в Украине: А. Палладин (1947-1948 гг.), В. Комиссаренко (1948-1953 гг.), Л. Кухаренко (1953-1964 гг.), Ф. Овчаренко (1964-1968 гг.), М. Сиваченко (1968-1970 гг.), И. Кондиленко (1970-1977 гг.), И. Ляшко (1977-1984 гг.), В. Шинкарук (1984-1999 гг .), В. Кремень (с 1999 г. - по настоящее время). Наведены краткие сведения о каждом из руководителей, личные основные достижения и вклад в развитие деятельности Общества «Знание» в Украине с середины ХХ в. до начала XXI века. Установлено, что руководители имели непосредственное влияние на становление общественно-политической, культурной, научной, образовательной мысли и определяли направленность работы Общества. Визначено, что руководителями Общества «Знание» в Украине с середины ХХ в. до начала XXI века. активно внедрялась и развивалась лекционная деятельность по различным отраслевым направлениям (идеологически-политической, педагогической, научной и т.п.) как основная форма работы. Руководители на протяжении всего исследуемого периода искали и внедряли новые формы работы: народные университеты, дни науки, научно-просветительские центры и т. п. Опираясь ь на архивные данные ЦГАВОВ Украины, ГАХО и архивные материалы Общества «Знание» Украины, выяснили, что условно деятельность Общества делится на период под идеологическим влиянием Коммунистической партии УССР (1947-1989 гг.), на который приходится руководство А. Палладина, В. Комиссаренко, Л. Кухаренко, Ф. Овчаренко, М. Сиваченко, И. Кондиленка, И. Ляшко и период развития демократических основ независимой Украины –руководство В. Шинкарука и В. Кремень. The article describes the activity of the heads of the public-educational Society “Knowledge” in Ukraine in the middle of the XX – beginning of the XXI centuries. A clear chronological sequence of scientists at the post of President of the “Knowledge” Society in Ukraine was established: O. Palladin (1947–1948), V. Komisarenko (1948–1953), L. Kukharenko (1953–1964), F. Ovcharenko (1964–1968), M. Sivachenko (1968–1970), I. Kondilenko (1970–1977), I. Lyashko (1977–84), V. Shinkaruk (1984–1999), V. Kremin (since 1999 – till today). The article gives brief information about each of the leaders and personal major achievements and contribution to the development of the “Knowledge” Society in Ukraine from the middle of the XX to the beginning of the XXI century. It was found that the leaders had a direct influence on the formation of socio-political, cultural, scientific, educational thought and determined the direction of the Society's work. It is determined that the leaders of the “Knowledge” Society in Ukraine from the middle of the XX to the beginning of the XXI century actively introduced and developed lectures in various branches (ideological-political, pedagogical, scientific, etc.), as the main form of work. Instead, throughout the period under review, new leaders have been looking for and implementing new forms of work: popular universities, science days, research centers, and more. Based on the archive data of the Central State Archive of Supreme Authorities and Government of Ukraine (CSASAGU), State Archives of Kharkiv Oblast and archival materials of the “Knowledge” Society of Ukraine, it is found out that the conditional activity of the Society is divided into days under the ideological influence of the Communist Party of the USSR (1947–1989). L. Kukharenko, F. Ovcharenko, M. Sivachenko, I. Kondilenko, I. Lyashko and the era of development of democratic foundations of independent Ukraine – V. Shinkaruk and V. Kremen.
- ДокументНАПРЯМИ ДІЯЛЬНОСТІ ХАРКІВСЬКОГО ОБЛАСНОГО ВІДДІЛЕННЯ ТОВАРИСТВА «ЗНАННЯ» В 1947–1975 РОКАХ(Актуальні питання гуманітарних наук : міжвуз. зб. наук. праць молодих учених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка., 2018) Бондар, Т. В.У статті досліджуються напрями діяльності Харківського обласного відділення товариства «Знання» в контексті його ролі в забезпеченні безперервної лекційної роботи, системних форм пропаганди знань (цикли лекцій, робота лекторів в університетах, цехах, колгоспах, випуск і підбір друкованих матеріалів для населення тощо) для створення системи безперервної освіти громадян, підвищення культурного, наукового і освітнього рівня та пропаганди тогочасної правлячої партії серед широких верств населення. Товариство «Знання» України з точки зору популяризації знань та просвітництва серед населення може бути прикладом стейкхолдера на сучасному етапі модернізації освітньої галузі в умовах розвитку європейського напрямку. Досвід роботи цього товариства може бути застосований у сучасних умовах, коли для нації першочергового значення набуває освітній і науковий розвиток. Тому дослідження напрямів діяльності товариства «Знання» має важливий аспект також у регіональному розрізі. Саме зараз галузь освіти опинилася в центрі уваги дослідників, які працюють над обґрунтуванням головних засад освіти, вивченням та узагальненням історичного досвіду діяльності науково-просвітницьких організацій для використання позитивних і врахування негативних чинників у процесі реформування системи освіти в Україні відповідно до нового Закону України «Про освіту» (2017) (Закон України «Про освіту»). Цей закон метою освіти вбачає всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації компетентностей, виховання відповідальних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству, збагачення на цій основі інтелектуального, економічного, творчого, культурного потенціалу Українського народу, підвищення освітнього рівня громадян задля забезпечення сталого розвитку України та її європейського вибору (Закон України «Про освіту»). Відповідно до статті вищезазначеного закону в контексті інформальної освіти набуває значення діяльність та історичний досвід товариства «Знання» та дослідження його в регіональному розрізі. В статье исследуются направления деятельности Харьковского областного отделения общества «Знание» в контексте его роли в обеспечении непрерывной лекционной работы, системных форм пропаганды знаний (циклы лекций, работа лекторов в университетах, цехах, колхозах, выпуск и подбор печатных материалов для населения и т.п.) для создания системы непрерывного образования граждан, повышение культурного, научного и образовательного уровня и пропаганды тогдашней правящей партии среди широких слоев населения. Общество «Знание» Украины с точки зрения популяризации знаний и просвещения среди населения может быть примером стейкхолдеров на современном этапе модернизации образования в условиях развития европейского направления. Опыт работы этого общества может быть применен в современных условиях, когда для нации первостепенное значение приобретает образовательное и научное развитие. Поэтому исследования направлений деятельности общества «Знание» имеет важный аспект также в региональном разрезе. Именно сейчас отрасль образования оказалась в центре внимания исследователей, работающих над обоснованием главных основ образования, изучением и обобщением исторического опыта деятельности научно-просветительских организаций для использования положительных и учета негативных факторов в процессе реформирования системы образования в Украине в соответствии с новым Законом Украины «Об образовании» (2017) (Закон Украины «Об образовании»). Этот закон целью образования видит всестороннее развитие человека как личности и наивысшей ценности общества, его талантов, интеллектуальных, творческих и физических способностей, формирования ценностей и необходимых для успешной самореализации компетенций, воспитание ответственных граждан, способных к сознательному общественному выбору и направления своей деятельности в пользу других людей и общества, обогащение на этой основе интеллектуального, экономического, творческого, культурного потенциала украинского народа, повышение образовательного уровня граждан для обеспечения устойчивого развития Украины и ее европейского выбора (Закон Украины «Об образовании»). В соответствии со статьей вышеупомянутого закона в контексте информального образования приобретает значение деятельность и исторический опыт общества «Знание» и исследования его в региональном разрезе. The article deals with the issues of the activities of Kharkiv regional branch of the “Knowledge” society in the context of its role in providing continuous lecture work, systemic forms of knowledge propaganda (lecture cycles, lectures at universities, workshops, collective farms, publication and selection of printed materials for the population, etc.) to create a system of continuous education of citizens, to increase the cultural, scientific and educational level and to promote the ruling party of the wider population at that time. “Knowledge” society of Ukraine, in terms of popularization of knowledge and education among the population, can be an example of a stakeholder at the present stage of modernization of the educational branch in the conditions of development of the European direction. The experience of this society can be applied in modern conditions, when for the nation the educational and scientific development becomes of paramount importance. Therefore, the study of the activities of the society “Knowledge” has an important aspect, including in the regional context. It is now that the education sector is at the center of attention of researchers working on the substantiation of the main principles of education, studying and generalizing the historical experience of the scientific and educational organizations for the use of positive and taking into account the negative factors in the process of reforming the education system in Ukraine in accordance with the new Law of Ukraine “On Education” (2017).
- ДокументНАУКОВІ ПІДХОДИ ДО РОЗВ’ЯЗАННЯ ПРОБЛЕМИ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПРОСВІТНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТОВАРИСТВА «ЗНАННЯ» В УКРАЇНІ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХХ – ПОЧАТОК ХХІ СТОЛІТТЯ)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-12-12) Бондар, Т. В.У тезах обґрунтовуються питання наукових підходів до розв’язання проблеми організаційно-просвітницької діяльності товариства «Знання» в Україні (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.). Схарактеризовано основні підходи, що використано у дослідженні (науковий, історико-педагогічний, системний, синергетичний, антропологічний). The article author has substantiated the isuue of scientific approaches to solving the problem of organizational and educational activity of the «Knowledge» Society in Ukraine (the second half of the 20th century – the beginning of the 21st century). The basic approaches used in the study have been characterized. They are scientific, historical-pedagogical, system, synergistic and anthropological approaches.
- ДокументОРГАНІЗАЦІЯ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ ТОВАРИСТВОМ «ЗНАННЯ» УКРАЇНИ (КІНЕЦЬ ХХ – ПОЧАТОК ХХІ СТОЛІТТЯ)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-14) Бондар, Т. В.У публікації проаналізовано організацію неформальної освіти дорослих у контексті діяльності Товариства «Знання» України. Наведено напрями організації освіти дорослих. Зазначено, що Товариство «Знання» України у період кінця ХХ – початку ХХІ ст. може бути позитивним прикладом в організації освіти дорослих України. Має досвід досить широкого спектру напрямів для отримання освіти дорослим суспільством в Україні. The publication analyzes the organization of non-formal education of adults in the context of the activity of the "Knowledge" Society of Ukraine. Directions for the organization of adult education are given. It is noted that the "Knowledge" Society of Ukraine in the period of the late 20th and early 20th centuries 1st century can be a positive example in the organization of adult education in Ukraine. He has experience in a fairly wide range of directions for obtaining education in adult society in Ukraine.
- ДокументРозвиток і напрями діяльності науково-просвітницького Товариства «Знання» України (кінець ХХ – початок XXI ст.) у контексті неформальної освіти(Класичний приватний університет, 2020) Бондар, Т. В.У статті досліджується розвиток і напрями діяльності Товариства «Знання» України (кінець ХХ – початок ХХІ ст.) як складової частини неформальної освіти, передбаченої Законом України «Про освіту» (2019) [11], в умовах відродження, розвитку держави, технічного прогресу та глобальної соціальної інтеграції. Представлено ключові етапи діяльності Товариства. Спираючись на архівні дані, досліджено факт заснування Товариства «Знання» в Україні (1947 р.), визначено період діяльності під ідеологічним впливом Комуністичної партії УРСР (1947–1989 рр.) та в умовах незалежної демократичної України (1990–2018 рр.), зокрема, як всеукраїнської громадської організації, яка активно займається поширенням знань серед різних верств населення, науково-просвітницькою та інформаційно-освітньою діяльністю. В умовах досліджуваного періоду представлено основні напрями діяльності Товариства «Знання» України, такі як: лекційна діяльність у науково-просвітницьких центрах, видавнича діяльність, співпраця з державними органами влади та установами, створення приватного освітнього закладу, благодійна діяльність. На прикладах роботи науково-просвітницьких центрів Товариства «Знання» України розкрито основні форми роботи: лекції, семінари, конференції, симпозіуми, курси, бесіди, консультації, тематичні вечори, круглі столи, клуби, тематичні виставки, професійні дискусії школи, організація міжнародних конкурсів. У результаті дослідження виявлено, що Товариством «Знання» України впродовж досліджуваного періоду було засновано недержавний вищий навчальний заклад «Університет Сучасних Знань». Активно розвивалася видавнича діяльність, де провідними виданнями стали журнали «Трибуна», «Наука і суспільство», «Наше небо», «Наука і культура». Відзначена просвітницька робота Товариства з Національною радіокомпанією України. У ході дослідження розкрито поняття неформальної освіти, як будь-якої освіти, організованої поза межами формальної освіти, що має свої освітні цілі, часові межі та форми, серед яких громадські обʼєднання. The article explores the development and directions of the «Knowledge» Society of Ukraine (end of XX – beginning of XXI centuries) activity as a component of non-formal education, envisaged by the Law of Ukraine «On Education» (2019) [11], in the conditions of revival, state development, technological progress and global social integration. The key stages of the Society's activity are presented. Based on archival data, the fact of the foundation of the «Knowledge» Society in Ukraine (1947) was investigated, the period of activity under the ideological influence of the Communist Party of the USSR (1947–1989) and in the conditions of an independent democratic Ukraine (1990–2018) was determined. In particular, as an all-Ukrainian non-governmental organization actively involved in dissemination of knowledge among various segments of the population, scientific, educational and information-educational activities. During the study period the main directions of activity of the «Knowledge» Society of Ukraine are presented as: lectures in scientific-educational centers, publishing activity, cooperation with state authorities and institutions, creation of a private educational institution, charitable activity. On the examples of work of scientific-educational centers of the «Knowledge» Society of Ukraine the basic forms of work are revealed: lectures, seminars, conferences, symposia, courses, talks, consultations, thematic evenings, round tables, clubs, thematic exhibitions, professional discussions of the school, organization of international contests. The research revealed that the «Knowledge» Society of Ukraine established a non-governmental «University of Modern Knowledge» during the period under study. An active publishing activity developed, where the leading editions were the «Tribune», «Science and Society», «Our Sky», «Science and Culture» magazines. The educational work of the Society with the National Radio Company of Ukraine was noted. In the course of the study, the concept of non-formal education, as any education organized outside of formal education, which has its educational goals, timeframes, forms was revealed.
- ДокументСУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНІ Й СОЦІОКУЛЬТУРНІ ПЕРЕДУМОВИ ЗАСНУВАННЯ ТОВАРИСТВА «ЗНАННЯ»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2018-04-10) Бондар, Т. В.На основі історико-педагогічного аналізу визначено суспільно-політичні й соціокультурні передумови виникнення Товариства «Знання» як найбільшої науково-просвітницької, громадської організації другої половини ХХ ст. Визначено взаємозв’язок заснування Товариства «Знання» з правлячим режимом УРСР. З’ясовано причини заснування такого роду товариств у другій половині ХХ ст. та їх значення для тогочасного суспільства. Based on historical-pedagogical analysis, the socio-political and socio-cultural preconditions of emergence of Society «Knowledge» as the largest scientific-educational and public organization of the second half of the 20th century have been characterized. The relation between the emergence of the Society and the ruling regime of the Ukrainian SSR has been revealed. The reasons for the emergence of such societies in the second half of the 20th century and their importance for the society of the time have been clarified.