Перегляд за Автор "Єльчанінова, Т. М."
Зараз показано 1 - 4 з 4
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАналіз взаємозв'язку гніву, агресивності та індивідуально-психологічних особливостей особистості студенток-психологинь(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-10-26) Єльчанінова, Т. М.У статті розглянуто особливості прояву афективних реакцій майбутніми психологинями. Кореляційний аналіз показав, що між деякими аспектами гніву та індивідуально-психологічних особливостей особистості є вагомий зв'язок. Вербальна агресія має прямий зв'язок з жорстокістю – чутливістю та довірливістю – підозрілістю. Вербальну агресію проявляють також люди, яким властива обережність, егоцентричність, настороженість по відношенню до людей, схильність до ревнощів, дратівливість. В статье рассмотрены особенности проявления аффективных реакций будущими психологинями. Корреляционный анализ показал, что между некоторыми аспектами гнева и индивидуально-психологическими особенностями личности есть весомая связь. Вербальная агрессия имеет прямую связь с жестокостью – чувствительностью и доверчивостью – подозрительностью. Вербальную агрессию проявляют также люди, которым свойственна осторожность, эгоцентричность, настороженность по отношению к людям, склонность к ревности, раздражительность. The article deals with the peculiarities of affective reactions manifested by future female psychologists. The correlation analysis showed that there is a significant connection between some aspects of anger and individual psychological features of personality. Verbal aggression has a direct correlation with cruelty-sensitivity and trustworthiness-suspiciousness. Verbal aggression is also shown by people who are cautious, self-centred, wary of people, prone to jealousy and irritable.
- ДокументЗахисні механізми акцентуйованих особистостей(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Єльчанінова, Т. М.; Жванія, Т. В.; Бабкіна, Д. В.В статті розглянуто особливості захисних механізмів у осіб з вираженою акцентуацією (на прикладі студентської вибірки). В якості діагностичного інструментарію щодо діагностики захисних механізмів було використано тестопитувальник механізмів психологічного захисту «Індекс життєвого стилю» (Life Style Index, LSI, укр. ІЖС) Р. Плутчика, Г. Келлермана, Х. Р. Конте. Було визначено виразність таких захисних механізмів: витиснення, регресія, заміщення, заперечення, проекція, компенсація, гіперкомпенсація, раціоналізація. Для виявлення акцентуацій характеру застосовано Тест-опитувальник Р. Шмішека. В обробці даних застосовувались математико-статистичні методи. В дослідження залучено 71 студент Харківського національного педагогічного університету мені Г.С. Сковороди, які здобувають освіту у галузі знань 05 Соціальні та поведінкові науки (політологія – 4, психологія – 57, соціологія – 10). В ході експериментального дослідження було встановлено, що більшість юнаків демонструють афективний, гіпертимний, емотивний та циклотимний типи акцентуації характеру. Проекція, раціоналізація, компенсація, заперечення та витіснення є такими механізмами психологічного захисту, які найчастіше застосовуються в юнацькому віці. Доведено, що вибір захисних механізмів обумовлений типом акцентуації. Юнаками з афективною акцентуацією найчастіше застосовуються регресія, заміщення, проекція та компенсація; гіпертимні застосовують заперечення; емотивні – витіснення та гіперкомпенсацію; циклотимні – проекцію. Найтісніші кореляційні зв’язки визнано між емотивною акцентуацією та витісненням (негативний, зворотні зв’язок); неврівноваженою акцентуацією з регресією та заміщенням; тривожним типом акцентуації з регресією, заміщенням та гіперкомпенсацією. Визнано, що в юнацькому віці (ранній молодості) захисті механізми вдосконалюються, набувають внутрішньої, невротично обумовленої фрустрації. Це здебільшого інтегративні типи захисту, які опосередковують різні форми викривлення, трансформації інформації. The article examines the peculiarities of protective mechanisms in people with pronounced accentuation (on the example of a student sample). R. Plutchyk's, G. Kellerman's, H. R. Conte's Life Style Index (LSI) test questionnaire was used as a diagnostic tool for diagnosing protective mechanisms. The expressiveness of the following protective mechanisms was determined: displacement, regression, substitution, negation, projection, compensation, hypercompensation, rationalization. R. Shmishek's Test Questionnaire was used to identify character accentuations. Mathematical and statistical methods were used in data processing. The study involved 71 students of H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, which are receiving education in the field of knowledge 05 Social and behavioral sciences (political science - 4, psychology - 57, sociology - 10). Іn an experimental study, it was found that most young men exhibit affective, hyperthymic, emotional, and cyclothymic types of character accentuation. Projection, rationalization, compensation, denial and displacement are the mechanisms of psychological protection that are most often used in adolescence. It is proved that the choice of protective mechanisms is determined by the type of accentuation. Regression, substitution, projection, and compensation are most commonly used in adolescents with affective accentuation; hyperthymic use objections, emotional - displacement and hypercompensation; cyclothymic - projection. The closest correlations are recognized between emotional accentuationand displacement (negative, feedback); unbalanced accentuation with regression and substitution; anxious type of accentuation with regression, substitution and hypercompensation. It is recognized that in adolescence (early youth) defense mechanisms are improved, acquire internal, neurotically caused frustration. These are mostly integrative types of protection that mediate various forms of distortion, transformation of information.
- ДокументОСНОВИ ПСИХОКОРЕКЦІЙНОЇ РОБОТИ З УЧНЯМИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-12-12) Єльчанінова, Т. М.; Сушко, В. В.У тезах розкриваються основні положення корекційної роботи психолога в ході супроводу дітей з особливими освітніми потребами; описані основні напрями й принципи роботи, вимоги до створення корекційних програм. Також представлені деякі вправи для розвитку моторики в молодших школярів. The article authors have revealed the main foundations of the psychological correction work in the support of children with special educational needs. The main directions and principles of work and the requirements for creation of correction programs have been described. Some exercises for the development of juniour schoolchildren’s motor skills have also been presented.
- ДокументСТАНОВЛЕННЯ САМОСВІДОМОСТІ Й СОЦІАЛЬНОЇ АДАПТАЦІЇ ЯК ЧИННИКІВ, ЯКІ ЗУМОВЛЮЮТЬ ЖИТТЄВІ СТРАТЕГІЇ ПІДЛІТКІВ(Херсонський державний університет, Видавничий дім «Гельветика», 2019-03-25) Аркатова, О. С.; Єльчанінова, Т. М.; Постельник, М. В.У статті здійснено теоретичний та емпіричний аналіз чинників, які обумовлюють формування життєвих стратегій підлітків, серед яких акцент зроблено на особливостях самосвідомості, адаптаційних та аттенційних здібностях. Доведена актуальність дослідження проблеми життєвих стратегій у підлітковому віці. Описані складові самосвідомості та аттенційні здібності у підлітків з різною виразністю соціальної адаптації. Підкреслена необхідність формування особистісних компетенцій в підлітковому віці. В статье проведен теоретический и эмпирический анализ факторов, обуславливающих формирование жизненных стратегий, среди которых акцент сделан на особенностях самосознания, адаптационных и аттенционных способностях. Обоснована актуальность исследования проблемы жизненных стратегий в подрастковом возрасте. Описаны составляющие самосознания и аттенционные способности у подростков с разной выраженностью социальной адаптации. Подчеркнута необходимость формирования личностных компетентностей в подрастковом возрасте. Article is devoted to a problem of identification of features of consciousness of teenagers with different expressivenes of adaptation fnd attention abilities as factors which cause formation of their vital strategy. In this research vital strategy are understood as the dynamic system of perspective orientation of the personality directed to designing of the future life. They need accurately definite purposes and valuable orientations, the developed ability to adapt to living conditions, ability to reinterpret and understand own essens andopportunities, ability to make the actiev intelligent choice and to use own resources. Socio-political transformations caused "rejuvenescence" of the sensitive period of formation of vital strategy. It demands new researches of teenage age, enrichment of psychological characteristic of this period through specification of contents, orientation, and conditionality of strategic plans for life of younger generation of Ukrainians. Results of theoretical and experimental study demonstrate that the ability of the teenager to build own vital strategy is caused by both internal, and external factors, is based on development and formation of all components of consciousness, adaptation and cognitive abilities. It is revealed that teenagers with the created positive I-concept who are well adapted to the social environment and also are open to aceptance of other people, have the developed internal control (internality) over the actions and feel psychological comfort, show ambivalence of lines of the personality — from domination to conformation. It confirms discrepancy of the personal sphere of teenagers and also indicates flexibility of dispositions of the personality. The developed adaptation abilities, emotional comfort, self-acceptance, acceptance of others, snternality and aspiration to solve the problems are recognized as favorable sn formation consciousness and vital strategy. Need of formation of personal competences of teenage age is emphasized sn article.