2024
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд 2024 за Автор "Коловоротна, Н. А."
Зараз показано 1 - 1 з 1
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументСоціально-педагогічна діяльність з адаптації дітей-сиріт у прийомній сім’ї(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Коловоротна, Н. А.Кваліфікаційна робота присвячена проблемі розробки комплексної програми соціально-педагогічної діяльності з соціалізації дитини молодшого шкільного віку у прийомній сім’ї. Мета дослідження передбачала теоретичне обґрунтування, розробку та експериментальну перевірку програми соціально-педагогічної діяльності з адаптації дітей-сиріт у прийомній сім’ї. Теоретичне значення дослідження: запропоновано комплексну програму соціально-педагогічної діяльності з адаптації дітей-сиріт у прийомній сім’ї, уточнено сутність понять «дитина-сирота», «прийомна родина», «адаптація дітей-сиріт», «соціально-педагогічна діяльність з адаптації дітей-сиріт у прийомній сім’ї», зміст соціально-педагогічної діяльності з адаптації дітей-сиріт у прийомній сім’ї, критерії та відповідні показники адаптованості дітей-сиріт у прийомній сім’ї. Практичне значення результатів дослідження засвідчує цінність використання розробленої комплексної програми соціально-педагогічної діяльності з адаптації дітей-сиріт у прийомній сім’ї в практичній діяльності соціальних працівників, соціальних педагогів, педагогічних працівників (зокрема, класних керівників), прийомних батьків при організації соціально-виховної роботи з дітьми-сиротами. У першому розділі кваліфікаційної роботи представлено аналіз понять «дитина-сирота», «прийомна сім’я», «адаптація дітей-сиріт у прийомній сім’ї», «соціально-педагогічна діяльність з адаптації дітей-сиріт у прийомній сім’ї», «комплексна програма соціально-педагогічної діяльності з адаптації дітей-сиріт у прийомній сім’ї». Узагальнюючи позиції науковців, соціальну адаптацію дітей-сиріт у прийомній сім’ї як різновид соціальної адаптації особистості, що являє собою складний процес пристосування дитини до умов сімейного життя, формування адекватної системи стосунків із прийомними батьками. Результатом процесу соціальної адаптації є адаптованість особистості дитини як ступінь її пристосування до умов сімейного життя та сформованість адекватної системи стосунків із прийомними батьками. Соціально-педагогічну діяльність з адаптації дитини-сироти до умов прийомної сім’ї як вид професійної діяльності, що спрямована на конкретну дитину-сироту з метою вирішення проблем, які виникають у процесі пристосування її до нових умов прийомної сім’ї. Виявлено особливості соціально-педагогічної діяльності з адаптації дитини-сироти до умов прийомної сім’ї: комплексність, систематичність такої роботи в прийомній родині на основі залучення зовнішніх соціально-виховних інституцій та координованості впливів різних суб’єктів соціально-виховного процесу; готовність фахівців соціальної галузі до роботи з соціалізації дитини молодшого шкільного віку у прийомній сім’ї; цілеспрямованість, систематичність роботи з батьками молодших школярів щодо формування педагогічної обізнаності та активності у питаннях формування соціалізованості їхніх дітей до умов прийомної родини. З метою адаптації дітей-сиріт у прийомній сім’ї розроблено комплексну програму соціально-педагогічної діяльності за трьома основними напрямами: з дітьми-сиротами у прийомній сім’ї (соціально-виховний захід колективної форми на тему: Моя родина - моя гордість», аналіз різнорівневих соціально-педагогічних ситуацій, бесіда-дискусія на тему: «Безконфліктне життя»; з прийомними батьками (відеолекторій на тему: «Підвищення рівня батьківської відповідальності і загального рівня освіченості», індивідуальна бесіда на тему: «Дитина – майбутнє нащої країни», тренінгові заняття у Школі відповідального батьківства), з фахівцями соціальної галузі (лекційне заняття на тему: «Порівняльний аналіз соціально-педагогічної роботи з дітьми-сиротами в Україні та закордоном», групова бесіда на тему: «Вплив особистісних та професійних якостей соціального фахівця на ефективність процесу адаптації дітей-сиріт до умов прийомної сім’ї», тренінгове заняття на тему: «Інноваційні форми, методи та технології роботи з адаптації дітейсиріт до умов прийомної родини»). У другому розділі окреслено зміст проведеного експериментального дослідження. На констатувальному етапі експерименту було проведено діагностування вихідного рівня адаптованості дітей-сиріт у прийомній сім’ї за уточненими в дослідженні критеріями й показниками, яке виявило відносно низький рівень адаптованості дітей-сиріт у прийомній сім’ї. Формувальний експеримент був спрямований на реалізацію комплексної програми соціально-педагогічної діяльності з адаптації дітей-сиріт у прийомній сім’ї. Результати контрольного етапу експерименту виявили позитивні зміни в експериментальній групі: підвищення рівня адаптованості дітей-сиріт у прийомній сім’ї. The object of the research is socio-pedagogical activity on the adaptation of orphans in a foster family. The subject of the research is a program of social and pedagogical activities for the adaptation of orphans in a foster family. The theoretical significance of the research is found in the justification of a comprehensive program of socio-pedagogical activities for the adaptation of orphans in a foster family, aimed at the integral development of the family-value, cognitive-worldview and activity-volitional spheres of orphans, which contributes to the effective adaptation of orphans in a foster family; characterized criteria and performance indicators for the adaptation of orphans in a foster family. The practical significance of the research results lies in the fact that the developed and verified program of socio-pedagogical activities for the adaptation of orphans in a foster family can be used in the practical activities of social specialists, namely teachers and workers; pedagogical workers (in particular, class teachers), foster parents in the organization of social and educational work with orphans.