2024
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд 2024 за Автор "Аксакова, П. А."
Зараз показано 1 - 1 з 1
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументСоціально-педагогічна діяльність з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей у закладах загальної середньої освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Аксакова, П. А.Кваліфікаційна робота присвячена проблемі вдосконалення змісту, методів та форм соціально-педагогічної діяльності з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей у закладах загальної середньої освіти. Мета дослідження передбачала розробку, теоретичне обґрунтування та експериментальну перевірку ефективності програми соціально-педагогічної діяльності з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей у закладах загальної середньої освіти. Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що вперше теоретично обґрунтовано програму соціально-педагогічної діяльності з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей у закладах загальної середньої освіти; схарактеризовано особливості соціально-педагогічної діяльності з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей у закладах загальної середньої освіти; уточнено сутність понять «соціальна суб’єктність», «соціальна суб’єктність дітей з прийомних сімей», «формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей», «соціально-педагогічна діяльність з дітьми з прийомних сімей», «соціально-педагогічна діяльність з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей у закладах загальної середньої освіти»; подальшого розвитку набули форми та методи соціально-педагогічної діяльності з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей у закладах загальної середньої освіти. Практичне значення полягає в тому, що результати дослідження можуть бути використані в практиці роботи фахівців соціальної сфери для організації ефективної соціально-педагогічної діяльності з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей у закладах загальної середньої освіти, а також для розробки рекомендацій щодо її оптимізації. У першому розділі кваліфікаційної роботи проаналізовано поняття «прийомна сім’я», «прийомні діти», «соціальна суб’єктність», «соціальна суб’єктність дітей з прийомних сімей», «формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей», «соціально-педагогічна діяльність». Соціально-педагогічну діяльність з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей у закладах загальної середньої освіти визначено як систему соціально-педагогічної роботи щодо створення умов та забезпечення підтримки розвитку в дітей з прийомних сімей здатності до самостійного визначення власних цілей, готовності взяти відповідальність за власне життя та брати активну участь у суспільно-корисній діяльності. Виокремлено її особливості. Для удосконалення процесу формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей у закладах загальної середньої освіти розроблено програму соціально-педагогічної діяльності, яка включає в себе підготовчий (діагностичний, координаційно-просвітницький підетапи), основний (мотиваційно-ціннісний, пізнавально-розвивальний, діяльнісний напрями) та підсумковий етапи. На підготовчому та основному етапах передбачена робота за трьома основними напрямами: з педагогічним колективом закладу загальної середньої освіти; з прийомними батьками учнів та з дітьми з прийомних сімей – учнями закладу загальної середньої освіти. Визначено найбільш ефективні форми й методи соціально-педагогічної діяльності з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей у закладах загальної середньої освіти (бесіда, заняття з елементами тренінгу, створення мультфільму, рольова гра, ігротерапія, конкурс). У другому розділі представлено організацію, основні етапи та результати експериментальної перевірки програми соціально-педагогічної діяльності з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей у закладах загальної середньої освіти. На констатувальному етапі експериментальної роботи було здійснено діагностування наявного рівня сформованості соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей – учнів експериментальної та контрольної груп за визначеними в дослідженні критеріями («емоційне благополуччя та ціннісні орієнтації», «суб’єктивний контроль», «самоактуалізація та самореалізація») і відповідними показниками, яке виявило переважно низький та середній її рівні, що підтвердило необхідність організації соціально-педагогічної діяльності в цьому напрямі. Формувальний етап експерименту був спрямований на реалізацію програми соціально-педагогічної діяльності з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей в закладах загальної середньої освіти. На контрольному етапі було проведено підсумкові зрізи задля виявлення ефективності впровадження зазначеної програми в практику соціально-педагогічної роботи закладів загальної середньої освіти. Аналіз результатів проведеної експериментальної перевірки підтвердив ефективність упровадження в експериментальній групі розробленої програми соціально-педагогічної діяльності з формування соціальної суб’єктності дітей з прийомних сімей в закладах загальної середньої освіти, про що свідчать кількісні та якісні зміни. The purpose of the research involved the development, theoretical justification and experimental verification of the program of socio-pedagogical activities on the formation of social subjectivity of children of foster families in general secondary education institutions. The scientific novelty of the obtained results lies in the fact that, for the first time, a theoretical basis has been provided for the program of socio-pedagogical activities aimed at forming the social subjectivity of children from foster families in general secondary education institutions. The characteristics of socio-pedagogical activities for shaping the social subjectivity of children from foster families in general secondary education institutions have been outlined. The essence of the concepts of «social subjectivity», «social subjectivity of children from foster families», «formation of social subjectivity of children from foster families», «socio-pedagogical activities with children from foster families», and «socio-pedagogical activities for shaping the social subjectivity of children from foster families in general secondary education institutions» has been clarified. Forms and methods of socio-pedagogical activities for shaping the social subjectivity of children from foster families in general secondary education institutions have been further developed. The practical significance is that the results of the study can be used in the practice of the work of specialists in the social sphere for the organization of effective socio-pedagogical activities for the formation of the social subjectivity of children from foster families in institutions of general secondary education, as well as for the development of recommendations for its optimization.